عمق‌بخشي و توسعه بازار سرمايه از مسير تعدد نهادهاي مالي

تاریخ انتشار : 1400/09/01

رئيس سازمان بورس گفت: رفع انحصار از تأسيس شرکت‌هاي کارگزاري و سهولت در صدور مجوز نهادهاي مالي و همچنين نظارت دقيق سازمان بورس بر فعاليت‌هاي نهادهاي مالي، زمينه توسعه و عمق‌بخشي بازار سرمايه است.

به گزارش ايبِنا، مجيد عشقي با اشاره به اينکه وزير امور دارايي و اقتصاد، حمايت از بازار سرمايه را در دستور کار خود قرار داده است، افزود: خاندوزي در راستاي حمايت از بازار سرمايه، موضوعاتي همچون توسعه نهادها، رفع انحصار، بهره‌گيري از ابزارهاي جديد، تقويت بازار اوليه، را در دستور کار اين وزارتخانه قرار داده است.

وي تصريح کرد: رفع انحصار در تأسيس نهادهاي مالي از جمله مهم‌ترين مأموريت‌هاي سازمان بورس و اوراق بهادار است. توسعه و عمق‎بخشي بازار سرمايه از جمله اهداف اساسي در رفع انحصار نهادهاي مالي و ايجاد سهولت در صدور مجوزها است، اما اين هدف، سازمان بورس را در اجراي وظايف نظارتي خود بيش از پيش دقيق‌تر کرده تا مانع هرگونه مشکل احتمالي براي سهامداران شود.

رئيس سازمان بورس با اشاره به دغدغه برخي از فعالان بازار سرمايه مبني بر افزايش کمي نهادهاي مالي بدون توجه به ارتقاي کيفيت، تأکيد کرد: بازار سرمايه ظرفيت پذيرش تعداد زيادي از نهادهاي مالي را دارد و اينگونه نيست که هرچه تعداد نهادها کمتر باشد، نظارت بر عملکرد آن‌ها نيز راحت‌تر است پس به اين بهانه مانع توسعه کمي اين دست از نهادهاي بازار سرمايه شويم.

وي افزود: اگرچه فرايند صدور مجوزها تسهيل شده است، اما در بازبيني دستورالعمل‌ها، سخت‌گيري و موشکافي‌هاي بسياري لحاظ شده و نظارت‌هاي سازمان نيز پس از شروع فعاليت آنها، سختگيرانه‌تر خواهد شد. همچنين، با دستورالعمل‌ها و مقررات تعيين شده، نظارت‌ها سختگيرانه‌تر شده و با نهادهاي مالي متخلف برخوردهاي شديد و جدي خواهد شد.

عشقي اضافه کرد: با توسعه بازار از نظر کمي، ايده‌ها و ابزارهاي جديدي نيز وارد بازار مي‌شوند که نظارت قوي‌تر را الزامي مي‌کند تا از بروز ريسک‌هاي جديد جلوگيري شود. در اين راستا، سازمان بورس هيچ واهمه‌اي از برخورد با متخلفان ندارد.

وي با بيان اينکه نهادهاي مالي، ابزارهايي براي ارتقاي بازار سرمايه به‌شمار مي‌روند، اذعان کرد: با تأسيس يک نهاد مالي، سرمايه، سهامداران، افراد متخصص، کاردان و خبرگان مالي متعددي در يک نقطه جمع مي‌شوند تا خدمات مختلفي را بنا به ماهيت خود به مردم ارائه دهند. تجميع سرمايه‌ها، ايده‌ها و تخصص‎هاي مختلف، به بهبود کميت و کيفيت فرايند خدمات‌رساني در بازار سرمايه و در نهايت توسعه اين بازار مي‌انجامد.

اين مقام ارشد سازمان بورس با اشاره به شرکت‌هاي کارگزاري به عنوان يکي از حلقه‌هاي مهم بازار سرمايه، خاطرنشان کرد: از سرگيري صدور مجور تأسيس شرکت‌هاي کارگزاري، به افزايش شمار اين نهادهاي مالي مي‌انجامد که ارتقاي کيفيت و کميت شرکت‌هاي کارگزاري از طريق رقابت بيشتر در اين صنعت را در پي دارد. زيرا با ايجاد رقابت کافي در اين صنعت، شاهد انگيزه‌هاي خلاقانه بيشتر، ارتقاي کيفيت و ارائه خدمات بهتر به مشتريان خواهيم بود.

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به صدور مجوز تأسيس يک شرکت کارگزاري، گفت: بيش از يک دهه، به دلايل مختلفي با هيچ يک از درخواست‌هاي تأسيس شرکت کارگزاري موافقت نشده بود. با اجرا و پياده‌سازي سياست رفع انحصار در حوزه نهادهاي مالي بازار سرمايه، مجوز يک شرکت کارگزاري جديد از سوي هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شد.

وي ادامه داد: در ارتباط با صدور مجوز تأسيس، اکنون شروع کار است. پس از دريافت مدارک درخواست‌هاي تأسيس شرکت‌هاي کارگزاري و بررسي آن‌ها و انجام مصاحبه‌هاي اختصاصي، تمامي درخواست‌ها، در هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح خواهند شد. بي‌ترديد، اگر درخواست‌هاي دريافتي از امتياز لازم برخوردار و در راستاي عمق‌بخشي و ارتقاي بازار سرمايه باشند و مشخص شود که بر فرايند توسعه ظرفيت‎هاي بازار سرمايه اثر مطلوبي دارند، مجوز آن‌ها نيز صادر خواهد شد.

وي با اشاره به اهميت رقابت در ارتقاي خدمات ابراز کرد: يکي از راه‌کارهاي ارتقاي کيفيت، ايجاد رقابت است؛ طبيعي است با افزايش شمار نهادهاي مالي، رقابت ميان آن‌ها بيشتر خواهد شد. با ورود نهادهاي مالي جديد، توانايي، مهارت و ايده‎‌هاي جديدي نيز وارد بازار سرمايه مي‌شوند که تنها رقابت را تقويت مي‌کنند، بلکه باعث مي‌شوند رقابت شکل مفيد و سازنده‌تري به خود بگيرد.

اين مقام ارشد سازمان بورس به تعداد مجوزهاي صادر شده در حوزه صندوق‌هاي سرمايه‎گذاري اشاره کرد و گفت: از ابتداي سال تا ۲۲ مهر ماه، ۱۹ مجوز فعاليت صندوق سرمايه‌گذاري صادر شده است. از ۲۲ مهر ماه تا اکنون ۶ صندوق سرمايه‌گذاري جديد نيز موفق به اخذ صدور مجوز فعاليت از سازمان بورس شده‌اند. همچنين، از تاريخ يادشده تا به امروز، موافقت اصولي ۸ صندوق اعلام شده است.

عشقي از ۲ موافقت اصولي صادر شده در شرکت مادر (هلدينگ) و ۵ موافقت اصولي شرکت سرمايه‌گذاري طي مدت اخير خبر داد.