پيشنهادهايي براي تدوين برنامه هفتم توسعه

تاریخ انتشار : 1400/08/24

معاون اقتصادي موسسه عالي آموزش و پرورش مديريت و برنامه‌ريزي رياست جهموري ضمن بيان اينکه احتمال تدوين چهارساله برنامه هفتم توسعه برخلاف رويه‌هاي قبلي وجود دارد، پيشنهادهايي براي تدوين برنامه هفتم توسعه مطرح کرد.

به گزارش ايسنا، امير باقري در نشست مرکز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري درباره رويکرد مناسب براي برنامه هفتم توسعه با محوريت چالش‌هاي اقتصادي کشور اظهار کرد: برنامه هفتم توسعه شامل سياست‌هاي کلي و اسناد بالادستي، تدوين لايحه، تصويب لايحه، اجراي برنامه و نظارت بر اجراي برنامه است که اگر از همين ابتدا سياست‌هاي برنامه به درستي نوشته نشود، در کل روند برنامه‌ريزي تاثير منفي مي‌گذارد. علاوه بر سياست‌هاي بالادستي چون سياست‌هاي اقتصادي مقاومتي، دولت سيزدهم ۳۲ بسته طرح تحول تهيه کرده است که درباره موضوعات کلان و خرد اقتصادي است و در اواخر تاييد به سر مي‌برد. 

وي با بيان اينکه احتمال تدوين چهارساله برنامه هفتم توسعه بر خلاف رويه‌هاي قبلي وجود دارد، گفت: اين احتمال در پي تناسب دوره دولت‌ها برنامه‌ها مطرح مي‌شود که هنوز به تاييد نهايي نرسيده است. برنامه جامع براي برنامه هفتم توسعه به نتيجه نمي‌رسد و بايد به دنبال تدوين برنامه‌اي با محوريت موضوعات خاص باشيم‌. 

باقري افزود: برنامه هفتم توسعه بايد همانند چارچوب برنامه ششم توسعه نوشته شود اما يکسري تغييرات و اصلاحات در آن اعمال شود که يکي از اين اصلاحات برخورداري برنامه هفتم توسعه از چارچوب کلان اقتصادي و درنظرگرفتن امکان تحقق اهداف است. از سوي ديگر، آنچه تحقق اهداف تحت عنوان الزامات به آن نياز دارد نيز در برنامه تشريح و تبيين شود تا چگونگي تحقق اهداف مشخص شود. نکته ديگر اينکه از برنامه جامع محور بگذريم و به سمت برنامه‌اي موضوع محور حرکت کنيم که در يک نگاه جمعي تبيين کرد که چه موضوعاتي در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گيرد و جايگاه برنامه‌ها در برنامه هفتم براي موضوعات خاص تا سطح اقدامات مشخص شود و جهت‌گيري‌ها، اقدامات لازم، تخصيص و تامين منابع و توزيع مناطق نيز براي آن‌ها در نظر گرفته شود. 

معاون اقتصادي موسسه عالي آموزش و پرورش مديريت و برنامه‌ريزي رياست جهموري ادامه داد: برنامه هفتم توسعه لازم است تا به موضوعات خاص توجه کند که انتخاب اين موضوع خاص بسيار مهم است و بايد اثر سرريز در حوزه‌هاي ديگر داشته باشد، مسئله کشور باشد که در صورت حل اين مسئله، کشور از ابعاد گسترده آن بهره‌مند شود. اگر برنامه هفتم به يکسري موضوعات و بخش‌هاي خاص توجه دارد، آن بخش‌هايي که مورد توجه قرار نگرفته‌اند بايد از خلال اين موضوعات به آن‌ها پرداخته شود و براي آن‌ها زمينه ورود بخش‌هاي غيردولتي و خط و مرزها مشخص شود. 

وي با تاکيد براينکه برنامه هفتم بايد از اسناد آمايش سرزمين که اکنون آماده است، استفاده کرد، بيان کرد: در برنامه هفتم توسعه نبايد با استفاده از مدل‌هاي معمول در علم اقتصاد دست به پيش‌بيني آينده زد زيرا، بهترين مدل‌هاي برنامه‌ريزي در شرايط فعلي اقتصاد خطا دارد و اين برآوردها بايد براي ۶ تا ۷ ماه باشد. 

باقري در پايان خاطرنشان کرد که برنامه هفتم بايد نظام برنامه‌ريزي استاني را به صورت ويژه مورد توجه قرار داد زيرا، نمي‌توان انتظار داشت تا سياست‌ها و تصميم‌هاي مرکز براي هر منطقه با شرايط متفاوت کاملا اجرا شود. در برنامه سوم توسعه نظام برنامه‌ريزي استاني و خزانه استاني ايجاد شد که بسيار کمک کرد و بايد در برنامه هفتم توسعه به اين موضوع توجه بيشتري شود تا تقويت و گسترش پيدا کند.