درخواست انتقال مديريت «صندوق کارآفريني اميد» از رياست‌جمهوري

تاریخ انتشار : 1400/07/27

به گزارش ايبِنا به نقل از«پايگاه اطلاع رساني دفتر هيئت دولت» به موجب بند (و) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور مقرر شد «صندوق کارآفريني اميد به مدت يک سال به قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومي غيردولتي، اضافه شود و اساسنامه آن حداکثر تا پايان سال ۱۳۹۶ به عنوان نهاد عمومي غيردولتي به تصويب هيئت وزيران برسد». در همين راستا و مطابق اساسنامه ابلاغي صندوق مذکور، اعضاي هيئت مديره و مديرعامل صندوق توسط وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي انتخاب مي گرديد.

در سال ۱۳۹۷ و پس از پايان مهلت مصوبه فوق، به موجب پي نوشت رئيس جمهور مقرر شد «صندوق کارآفريني اميد» در نهاد رياست جمهوري بماند و با توجه به گستردگي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي، فعلاً به آن وزارتخانه منتقل نشود. لذا اساسنامه صندوق اصلاح و به تصويب هيئت وزيران رسيد و به موجب اصلاحات جديد «رئيس جمهور يا نماينده ايشان» رئيس هيئت امنا بوده و انتخاب مديرعامل و اعضاي هيئت مديره نيز به پيشنهاد «سرپرست نهاد رياست جمهوري» تعيين مي شود.

اکنون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي با ذکر اين موضوع که مطابق مصوبه اصلاحي اخير، «صندوق کارفريني اميد» به نهاد رياست جمهوري وابسته شده، در حالي که نهاد ياد شده از نظر مأموريت هاي اجرايي، ارتباطي با موضوع کار و اشتغال ندارد و اين در حالي است که وجود «بانک توسعه تعاون»، «صندوق کارآفريني اميد» و «صندوق ضمانت سرمايه گذاري تعاون» بصورت يک مجموعه منسجم در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي امکان تحقق آرمان ها و اهداف صندوق يادشده را افزايش مي دهد و جدا نمودن حلقه هاي اين زنجير موجب اخلال در روند امور خواهد شد، تقاضاي اصلاح اساسنامه صندوق مذکور با رويکرد انتقال مديريت صندوق به آن وزارتخانه را دارد.

گفتني است، پيشنهاد فوق هم اکنون مراحل بررسي و تصميم گيري را در کميسيون امور اجتماعي و دولت الکترونيک سپري مي کند.