تداوم تبادل و تعامل فکري بدنه آکادميک و اجرايي اقتصاد کشور

تاریخ انتشار : 1400/07/26

وزير اقتصاد گفت:بايد بامشارکت رسمي و مستمر دانشکده ها براي هر موضوعي، طرح مشخصي تعريف شود و ان شالله بعد از بودجه۱۴۰۱ که تا آذرماه سال جاري تکليف آن مشخص مي‌شود، اين همکاري ها را اجرايي کرد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از وزارت اقتصاد، سيد احسان خاندوزي در ادامه نشست‌هاي هم انديشي با اساتيد اقتصاد دانشگاه‌هاي کشور در جمع اساتيد دانشکده اقتصاد و علوم سياسي دانشگاه شهيد بهشتي تأکيد کرد: بايد جمعي از اساتيد دانشکده‌هاي اقتصادي را شکل دهيم تا در خصوص هر کدام از موضوعات محدود و معين، ظرف چند ماه خروجي‌هاي قابل ارائه براي سياستگذاري از جمله پيش‌نويس لايحه به وزارت اقتصاد ارائه کنند.

خاندوزي در ادامه با بيان اينکه اين همکاري مي‌تواند با محوريت پژوهشکده امور اقتصادي وزارت اقتصاد صورت بگيرد افزود: بايد با مشارکت رسمي و مستمر دانشکده‌ها براي هر موضوعي، طرح مشخصي تعريف شود و ان شالله بعد از بودجه ۱۴۰۱ که تا آذرماه سال جاري تکليف آن مشخص مي‌شود، اين همکاري‌ها را وارد مرحله اجرايي کرد.

وزير اقتصاد همچنين ابراز اميدواري کرد: با اين تعاملات، کيفيت سياستگذاري‌هاي اقتصادي کشور در برخي از حوزه‌ها افزايش يافته و هزينه سياستگذاري‌هاي غلط نيز کاهش يابد.

خاندوزي در خصوص مسئله ارز نيز گفت: بانک مرکزي نبايد متأثر از مسير تحميلي جريان ارز که در طول چند سال اخير شکل گرفته قرار گيرد و بايد سعي شود با افزايش منابع ارزي، مديريت مصارف ارزي و سختگيري کردن در حساب سرمايه در کنار مسئله انتظارات، سياست بازگشت به نرخ‌هاي پايين‌تر را مد نظر داشته باشد.

وزير اقتصاد با اشاره به اينکه در موضوع بانک‌ها، مسئله نظارت بر خلق پول بانکي و کنترل ترازنامه بانکي بانک‌هاي دولتي و خصوصي مهم است افزود: با توجه به گستردگي نظريه‌هاي اقتصادي جمع بندي براي اعمال يک سياست واحد و بي حاشيه کار دشواري است.

بر اساس اين گزارش در اين نشست تعدادي از اساتيد اقتصاد دانشگاه شهيد بهشتي به طرح ديدگاه‌هاي خود در زمينه مشکلات اقتصادي کشور پرداختند.