ميرکاظمي: براي اولين بار پرداخت‌هاي دولت بدون «خلق پول» انجام شد

تاریخ انتشار : 1400/07/19

تهران- ايرنا- رييس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اينکه اصلاح ساختار بودجه را از چند ماه گذشته آغاز کرده‌ايم، گفت: با مديريت و ساماندهي بدهي‌ها و مصارف بودجه براي اولين بار در ماه گذشته، پرداخت‌هاي دولت بدون خلق پول انجام شد.

به گزارش روز يک شنبه ايرنا، مسعود ميرکاظمي در جلسه غير علني مجلس شوراي اسلامي که درباره مسائل اقتصادي و بودجه‌اي در حال انجام است، اظهار داشت: دولت سيزدهم وارث بدهي‌هاي زيادي به بانک مرکزي، بانک‌ها، تأمين اجتماعي و صندوق توسعه ملي است که نتيجه وجود يک نظام بودجه نويسي اشتباه است و نبايد اين رويه ادامه پيدا کند. ما مديريت و ساماندهي بدهي‌ها و مصارف را در اولويت خود قرار داده‌ايم. براي اولين بار در ماه گذشته پرداخت‌هاي دولت بدون خلق پول انجام شد.

ميرکاظمي گفت: ضروري است که ساختار بودجه تغيير کند و اين دلايلي دارد. اول اينکه تغيير ساختار بودجه يک دستور قانوني است و در تمامي اسناد بالادستي آمده و مورد تأکيد رهبر معظم انقلاب است. دوم، عملکرد ضعيف اقتصادي کشور امروزه نتيجه چنين نظام بودجه نويسي اشتباهي است. رشد اقتصادي پايين، تورم بالا، سرمايه گذاري کم، همه و همه نتيجه نظام بودجه ريزي گذشته است.براي حل مشکلات کشور ضروري است که ساختار بودجه تغيير کند.

معاون رئيس جمهوري افزود: چرا بايد به رغم هزينه ۲ هزار و ۷۰۰ هزار ميليارد تومان، وضع کنوني اقتصاد اينگونه باشد. چرا بايد اقتصاد از سال ۱۳۹۰ کوچکتر شده باشد. آيا با وجود چنين هزينه‌اي رشد اقتصادي ۴ دهم درصدي شايسته است.

رئيس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: امروز با مجلس شوراي اسلامي توافق کرديم که ادامه روند گذشته به صلاح نيست و بايد طرحي نو را در پيش بگيريم. دو ماه است که اصلاح ساختار بودجه آغاز شده و در سال ۱۴۰۱ از بودجه مبتني بر رديف به بودجه مبتني بر برنامه عبور خواهيم کرد. بودجه ۱۴۰۱ به صورت مشترک بين مجلس و سازمان برنامه تدوين خواهد شد و گروه‌هايي براي انجام اين کار مشخص شده اند، بودجه سال آينده بايد ساده، قابل رصد، شفاف و قابل نظارت باشد.

وي اضافه کرد: همه دستگاه‌ها و استان‌ها، استانداران و فرمانداران در برابر منابع و مصارف بودجه مسئوليت دارند و بايد پاسخگو باشند. اينکه مثل گذشته در استان‌هاي مختلف گفته شود به ما پول بدهيد تا کار انجام دهيم ديگر کارساز نيست. بودجه مبتني بر عملکرد خواهد بود. همچنين، بايد سهم هر استان و هر دستگاهي در شاخص‌هاي اقتصاد کلان مشخص باشد.

ميرکاظمي گفت: با برنامه‌ريزي‌هايي که انجام مي‌شود تلاش خود را به کار خواهيم بست تا در دولت سيزدهم سطح زندگي مردم به حد مطلوبي برسد و مردم در ماه‌هاي آينده شاهد دستاوردهاي دولت در اين زمينه باشند.

 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •