وضعيت شاخص‌هاي کلان اقتصادي در بهار/رشد ۴.۶ درصدي رشد اقتصادي بدون نفت

تاریخ انتشار : 1400/07/14

تهران- ايرنا- براساس آخرين داده‌هاي اطلاعاتي مرکز آمار، رشد اقتصادي بدون نفت کشور در بهار امسال برابر ۴.۶ درصد بود.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا، مرکز آمار گزارش فصلي اقتصاد ايران که حاوي آخرين اطلاعات ساليانه و فصل اقتصاد کشور با تکيه بر اطلاعات فصلي است را منتشر کرد. اين اطلاعات نتيجه طرح‌هاي آماري مرکز آمار و اطلاعات ثبتي دستگاه‌هاي اجرايي است.

نرخ بيکاري در بهار امسال ۸.۸ درصد شد

براساس نتايج طرح آمارگيري نيروي کار مرکز آمار، در بهار امسال نرخ بيکاري جمعيت ۱۵ ساله و بيشتر ۸.۸ درصد بوده که نسبت به زمستان سال گذشته ۰.۹ واحد کاهش داشته است.  اين شاخص در بين مردان ۷.۵ درصد و در بين زنان ۱۵.۶ درصد بوده است.

نرخ بيکاري جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله ۱۵.۶ درصد بوده که نسبت به زمستان ۹۹ کاهش ۱.۲ واحد درصدي داشته است. اين شاخص در نقاط شهري ۱۶.۸ درصد و در نقاط روستايي ۱۱.۷ درصد بوده است.

نرخ مشارکت اقتصادي جمعيت ۱۵ ساله و بيشتر با ۰.۵ واحد درصد افزايش نسبت به زمستان سال گذشته به ۴۱.۴ درصد رسيده است.

وضعيت

رشد اقتصادي با نفت ۷.۶ درصد

محصول ناخالص داخلي بدون نفت به قيمت ثابت سال ۱۳۹۰ در اين دوره برابر يک ميليون و ۵۰۸ هزار و ۸۰۶ ميليارد ريال بود. در اين دوره رشد اقتصادي با نفت ۷.۶ درصد و رشد اقتصادي بدون نفت ۴.۶ درصد بوده است.

براساس محاسبات ملي مرکز آمار، در بهار امسال جمع ارزش افزوده رشته فعاليت‌هاي اقتصادي ۱۷ ميليون و ۵۸ هزار و ۹۹۹ ميليارد ريال، محصول ناخالص داخلي ۱۷ ميليون و ۸۷ هزار و ۹۶۲ ميليارد ريال و محصول ناخالص داخلي بدون نفت ۱۴ ميليون و ۷۶ هزار و ۱۷۹ ميليارد ريال بوده است.

در اين فصل سهم ارزش افزوده گروه صنايع و معادن ۴۹.۸ درصد، کشاورزي ۶.۷ درصد و خدمات ۴۳.۳ درصد بوده است.

وضعيت

نرخ تورم در بهار امسال برابر ۴۳ درصد بود

نرخ تورم در فصل بهار١٤٠٠ (بر مبناي سال ١٣٩٥) رقم ۳۱۰.۲  بوده است که درصد تغييرات دوازده ماه منتهي به خرداد ماه ١٤٠٠ نسبت به دوره مشابه قبل (نرخ تورم) ۴۳ درصد بوده است.

براساس اين گزارش نرخ تورم گروه‌هاي «خوراکي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات» و «کالاهاي غيرخوراکي و خدمات» براي خانوارهاي کل کشور به ترتيب ۵۱.۶ و ۳۸.۹ درصد بوده است.

در  تابستان ۹۹ متوسط قيمت فروش يک مترمربع زربناي مسکوني در نقاط شهري برابر هفت ميليون و ۱۷۲ هزار تومان و براي شهر تهران در پاييز همان سال برابر ۲۸ ميليون و ۷۶۰ تومان بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتيب ۹۵.۸ و ۱۱۱.۴ درصد رشد داشته است.

وضعيت

رشد ۳۶.۷ درصدي صادرات در بهار امسال 

براساس اعلام مرکز ملي آمار کل واردات از گمرک جمهوري اسلامي ايران هشت ميليون و ۵۴۶ هزار تن و به ارزش ۱۰ هزار و ۴۷۰  ميليون دلار بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل به لحاظ وزني ۴.۲ درصد کاهش و به لحاظ ارزش ۳۷.۴ درصد افزايش داشته است.

در اين فصل کل صادرات غير نفتي از گمرک جمهوري اسلامي ايران ۲۹ ميليون و ۹۶۸ هزار تن و به ارزش ۱۰ هزار و ۶۸۸ ميليارد دلار بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل به لحاظ وزن ٣٦.٧ درصد افزايش و به لحاظ ارزش ٦٧.٩ درصد افزايش داشته است.

وضعيت

رشد ۶.۶ درصدي نقدينگي در بهار ۱۴۰۰

در پايان بهار امسال جمع کل منابع پايه پولي برابر پنج هزار و ۹ هزار ميليارد ريال بوده است که نسبت به پايان سال ۹۹ رشد ۹.۲ درصدي داشته است.

همچنين در پايان اين فصل جمع کل نقدينگي کشور به ۳۷ هزار و ۵۴ هزار ميليارد ريال رسيده است که نسبت به پايان سال گذشته ۶.۶ درصد رشد داشته است.

در بهار امسال جمع کل سپرده‌هاي سيستم بانکي در پايان دوره برابر ۳۰ هزار و ۵۱۹ هزار ميليارد ريال بوده که ۲.۴ درصد در سپرده‌هاي ديداري، ۵۲.۶ درصد را در سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري بلندمدت، ۳۵.۱ درصد را سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري کوتاه مدت، ۷.۵ درصد را سپرده‌هاي قرض الحسنه پس انداز و ۲.۴ درصد را ساير سپرده‌ها تشکيل مي‌دهد.

مجموع تسهيلات پرداختي بانک‌ها و موسسات اعتباري در پايان دوره بهار امسال چهار هزار و ۹۷۶ هزار ميليارد ريال بوده است که ۵.۷ درصد به بخش کشاورزي، ۳۱.۷ درصد به بخش صنعت و معدن، ۴.۶ درصد به بخش ساختمان و مسکن و ۵۸ درصد به بخش بازرگاني، دمات و متفرقه پرداخت شده است.

وضعيت

کاهش ۱۰.۶ درصد شاخص بورس در بهار ۱۴۰۰

براساس اعلام بانک مرکزي شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با ۱۰.۶ درصد کاهش نسبت به فصل گذشته به يک ميليون و ۱۶۸ هزار و ۶۶۵ واحد رسيده است. در اين فصل ارزش جاري بازار سهام با ۹.۹ درصد کاهش نستب به فصل گذشته به رقم ۴۷ ميليون و ۳۹ هزار و ۵۳۰ ميليار ريال رسيد.

همچنين ارزش کل معاملات بازار بورس اوراق بهادار دو ميليون و ۶۳۶ هزار و ۱۴ ميليارد ريال بوده است که نسبت به فصل گذشته ۵۳.۶ درصد کاهش داشته است.

در پايان فصل بهار ۱۴۰۰ شاخص کل فرابورس ايران با ۳.۷ درصد کاهش نسبت به فصل گذشته به ۱۷ هزار و ۳۱۹ واحد رسيده است. در اين فصل ارزش بازار فرابورس با ۵.۱ درصد کاهش نسبت به فصل گذشته به ۱۸۱ ميليون و ۶۶۴ هزار و ۹۴۴ ميليارد ريال رسيده است.

کاهش قيمت انواع سکه در بهار امسال نسبت به زمستان ۹۹ 

براساس گزارش مرکز آمار در بهار امسال ميانگين قيمت سکه تمام بهار آزادي طرح جديد ۱۰ ميليون و ۴۴۲ هزار تومان، نيم سکه پنج ميليون و ۹۳۵ هزار تومان و ربع سکه سه ميليون و ۸۱۷ هزار تومان بوده است. قيمت سکه طرح جديد در بهار امسال نسبت به زمستان سال گذشته ۶.۴ درصد و نيم سکه پنج درصد و ربع سکه ۷.۲ درصد کاهش داشته است.

در بهار ۱۴۰۰ نرخ دلار در بازار آزاد برابر ۲۳ هزار و ۴۵۹ هزار تومان بوده است که نسبت به زمستان ۹۹ برابر ۴.۴ درصد کاهش داشته است. همچنين متوسط قيمت يورو در بازار آزاد برابر ۲۸ هزار و ۱۰۴ تومان بوده که نسبت به فصل قبل ۵.۲ درصد کاهش داشته است.