پيش‌بيني کاهش ۱۰ تا ۱۵ واحد درصدي نرخ تورم تا پايان سال

تاریخ انتشار : 1400/07/12

يک اقتصاددان اظهار کرد: با توجه به شرايط موجود پيش‌بيني اين است که اقتصاد ملي ما به دامنه نرخ تورم نقطه به نقطه ۳۰ تا ۳۵ درصد تا پايان سال ۱۴۰۰ ، برسد که اين رقم در حال حاضر حدود ۴۵ درصد است.

محمد واعظ برزاني در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا اظهار داشت: يکي از مهمترين گام‌هايي که مي‌توان در راستاي توسعه اقتصادي و کنترل تورم برداشت، شناخت بخش‌ها و حوزه‌هاي پيشران است که اين کار به کمک مجموعه مطالعات آمايش سرزمين صورت خواهد گرفت. 

وي با بيان اينکه براي شناخت پيشران‌هاي منطقه‌اي نياز به استفاده از نتايج مطالعات آمايش سرزمين است و همچنين براي شناخت پيشران‌هاي بخشي نياز به شناخت مطالعات آمايش «بخشي» داريم، ادامه داد: خوشبختانه در اين باره مطالعات بسياري توسط سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و همچنين مطالعاتي توسط بسيج سازندگي و تعداد ديگري از دستگاه‌ها مانند کميته امداد امام خميني(ره) صورت گرفته است. 

اين اقتصاددان گفت: امروز زمان استفاده از نتايج اين مجموعه مطالعات و تاکيد بر روي پيشران‌ها است؛ به عبارت ديگر در حالي که بايد در سرمايه‌گذاري بر زيرساخت‌ها مانند توليد برق توجه شود اما آنچه تحول در رشد اقتصادي به وجود مي‌آورد تاکيد بر پيشران‌ها است. 

واعظ برزاني با بيان اينکه دولت به دنبال مهار نرخ تورم است، تاکيد کرد: مهمترين ساز و کار موفقيت در اين امر تثبيت و تنظيم نرخ در بازار ارز است که بايد در کوتاه مدت و همزمان با مديريت تقاضاي کل از طريق ساماندهي سبد دارايي‌هاي خانوار به طوري که به جاي دارايي‌هاي فيزيکي و زمين، مستمرا سهم دارايي‌هاي غيرفيزيکي که فاقد حباب برجسته قيمتي هستند بيشتر شود، وارد بشود. 

وي با تاکيد براينکه نرخ تورم تا پايان سال بهبود نسبي پيدا خواهد کرد، اظهار کرد: پيش‌بيني اين است که اقتصاد ملي ما به دامنه نرخ تورم نقطه به نقطه ۳۰ تا ۳۵ درصد تا پايان سال ۱۴۰۰ برسد. اين رقم در حال حاضر حدود ۴۵ درصد است.