انحصار در صدور مجوزها ۱.۵ ميليون شغل را از بين برد

تاریخ انتشار : 1400/06/29

کارشناس اقتصادي گفت: طرح تسهيل برخي مجوزهاي کسب و کار، اجازه صدور مجوز را از دست ذينفعاني که به خاطر منافع شخصي خودشان به عمد کارشکني مي‌کردند مي‌گيرد و باعث تسهيل در امر صدور مجوزها مي‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در روزهاي گذشته نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بعد از شنيدن صحبت‌هاي نمايندگان موافق و مخالف، در نهايت رأي به تصويب طرح «تسهيل صدور برخي مجوزهاي کسب و کار» دادند که اين امر باعث ابراز رضايت بسياري از کارآفرينان، صاحبان کسب و کارها و جوانان گرديد.

در همين زمينه صادق علياري، کارشناس اقتصادي و حوزه کسب و کار در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ما شاهد يکي از بزرگترين دستاوردهاي مجلس شوراي اسلامي در سال ۱۴۰۰ بوديم و حتي به جرأت مي‌توان گفت که اين طرح بهترين و مهمترين طرحي بود که مجلس شوراي اسلامي در سال ۱۴۰۰ تصويب کرده است.

وي در رابطه با چرايي اهميت اين طرح گفت: طبق يک نظرسنجي و يک بررسي که از بين ۹۰۰ پرونده انجام شده، ۵۵ درصد پرونده‌هايي که کارآفرينان مشکلي داشته‌اند؛ در مورد مباحث مربوط به مجوزها بوده است و در کل، نظام مجوزدهي ما در کشور باعث شده که ايجاد شغل و اشتغال قفل شود ومتاسفانه به خاطر اين سختگيري‌هاي بي‌رويه بين ۵۰۰ هزار تا ۱.۵ ميليون شغل از دست برود.

وي در مورد با جزئيات و نکات با اهميت اين طرح گفت: مهمترين حرف و مبحث کليدي طرح تسهيل مجوزهاي کسب‌وکار اين است که مجوزها را دو دسته مي‌کند، ۱. مجوزهاي تأييد محور ۲. مجوزهاي ثبت محور؛ که مجوزهاي ثبت محور مجوزهايي هستند که هر کارآفريني در اين حوزه‌ها اگر کسب و کاري را آغاز کنند، تنها با مراجعه به سامانه درگاه ملي مجوزهاي کشور و ثبت اطلاعات و دادن تعهدهاي مربوطه، مجوز اين کسب و کار را کسب مي‌کند و مي‌تواند کار را شروع کند.

علياري با اشاره به نوع دوم مجوزهاي تاييدمحور افزود: در مجوزهاي تأييد محور افراد با ورود به سامانه درگاه ملي کسب و کار درخواست مي‌دهند که مي‌خواهند يک شغل و کسب و کاري را داير کنند که اين کسب و کار در کسب‌وکارهاي تأييد محور است و پس از ثبت درخواست آنها، يک گروهي بايد بررسي بکنند که آيا به اين شخص مي‌شود مجوز داد و يا به آن کسب و کار و يا به آن زمين مي‌شود مجوز داد يا نه؟

علياري با اشاره به اينکه دستاورد بزرگ اين طرح در مجوزهاي ثبت محور هست گفت: ما در اين طرح يک سري مجوزهايي را داريم که اگر جواني نيت کند که شغلي را داشته باشد و کسب و کاري را ايجاد کند، با درج کردن مشخصات و دادن تعهدهاي مربوطه داخل سامانه، مي‌توانند فعاليتشان را به صورت قانوني آغاز کنند.

وي به مشکلاتي که در گذشته براي صدور مجوزهاي کسب و کار بود اشاره کرد و گفت: در گذشته مشکلاتي که ما داشتيم بسيار متفاوت از اين بوده و افراد براي گرفتن برخي مجوزهاي بسيار ساده بايد چندين اداره را سر مي‌زدند و از چند جاي مختلف استعلام مي‌گرفتند و از چندين جاي مختلف هم اجازه نامه مي‌گرفتند بابت کاري که مي‌خواهند انجام دهند، که دردسرهاي خاص خودش را داشت و گاهي زمان استعلام و تاريخ انقضاي استعلام مي‌گذشت و دوباره از اول بايد کار خودشان را شروع مي‌کردند و اين رفت و آمدهاي بيخودي و بروکراسي‌هاي بسيار زياد، مشکلاتي بود که در گذشته وجود داشت.

کارشناس اقتصاد در ادامه گفت: طرح تسهيل مجوز کسب و کارها در آينده باعث رونق کسب و کارهاي ثبت محور و در نتيجه ارتقاي کيفيت اين کسب و کارها مي‌شود چون رقابت بيشتر مي‌شود.

علياري گفت: يک مشکل اساسي که در واقع درگذشته وجود داشت بحث اين است که برخي مجوزها را ذينفع‌هاي آن مجوز صادر مي‌کردند و ذينفع هم دوست نداشت که مجوزي اضافه بشود و کسي به همکاران خودش اضافه شود چون سود خودش کم مي‌شد، اما اين طرح اجازه صدور مجوز را از دست ذينفعاني که به خاطر منافع شخصي خودشان به عمد کارشکني مي‌کردند مي‌گيرد و باعث تسهيل در امر صدور مجوزها مي‌شود.

وي در پايان با ابراز خرسندي نسبت به تغيير دولت و حضور خاندوزي در وزارت اقتصاد گفت: ان شاءالله با پيگيري‌هاي وزير اقتصاد و استفاده وي از نيروهاي جوان، ما بايد وارد فاز عملياتي و فاز اجرا و پيگيري طرح شويم و بايد هرچه سريع‌تر کسب و کارهايي را که مي‌توانند به صورت ثبت محور فعاليت بکنند معلوم بشود، که ان شاءالله بتوانيم تا آخر سال شاهد صدور مجوزهاي ثبت محور باشيم و يک قدمي در راستاي اضافه شدن مشاغل برداريم.