اصلاح نظام بانکي، پايه کنترل تورم

تاریخ انتشار : 1400/06/28

يک کارشناس بانکي گفت: اصلاح نظام بانکي يکي از پايه‌هاي کنترل تورم به حساب مي‌آيد که دربرگيرنده اين موضوع است که قطعا بايد نظارت مبتني برريسک روي شبکه بانکي و بانک‌ها اتفاق افتد.

حجت‌الله فرزاني، کارشناس مسائل بانکي در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا درباره نتيجه سياست‌هاي کلان نظام بانکي دردولت جديد گفت: کنترل تورم در وهله اول بسيار حائز اهميت است که درحقيقت از کنترل نقدينگي نشات مي‌گيرد. اين کار ازدو پايه اصلي کنترل انضباط مالي بودجه دولت و تامين مالي کسري بودجه تشکيل شده که تلاش در اين زمينه اصلاح نظام بانکي را در پي خواهد داشت و به دنبال آن کنترل نقدينگي و تورم اتفاق مي‌افتد.

وي در ادامه اضافه کرد: براساس مطالب فوق بحث مربوط به اصلاح نظام بانکي يکي از پايه‌هاي کنترل تورم به حساب مي‌آيد که دربرگيرنده اين موضوع است که قطعا بايد نظارت مبتني برريسک روي شبکه بانکي و بانک‌ها اتفاق افتد. دست‌اندازي به منابع بانکي و استفاده مردم از بانک‌ها بايد محدودتر شود تا دولت، سهامداران و مديريت بانک‌ها نتوانند به راحتي دست‌اندازي کنند و منابع را در مسيري غير از بحث تامين مالي واحدهاي توليدي و اعطاي تسهيلات به قسمت ديگري انتقال دهند. 

اين کارشناس مسائل بانکي در اين خصوص يادآور شد: متاسفانه در اين چند سال بانک‌ها اقدامات مورد اشاره را انجام دادند، بايد مانعي براي آنان به وجود آورد تا محدود شوند و اينگونه اصلاح  نظام بانکي به مسيرو ريل واقعي خود بازگردد.

فرزاني دررابطه با بازگشت ارزش ريال نيز تاکيد کرد: کنترل تورم که صورت گيرد، خواه ناخواه مانعي براي کاهش ارزش ريال به وجود مي‌آيد، اما اين کار نياز به ثبات اقتصاد دارد.  زماني که ثبات اقتصادي ايجاد شود و  منابع سپرده‌گذاران در شبکه بانکي کشور درقالب اعطاي تسهيلات به بخش واقعي اقتصاد و توليد تزريق شود وتامين مالي براي آنان اتفاق افتد، توان رشد اقتصادي بيشتر از تورم خواهد شد، بنابراين ريال هم تقويت مي‌شود.

وي درادامه افزود: موضوع فوق يک مسير بلند مدت است و شايد بيشتر از ده سال به زمان نياز دارد و در اين رابطه  نياز به اقتصاد قابل پيش‌بيني بسيار برجسته به نظر مي‌رسد  تا به تحقق برسد. 

اين کارشناس مسائل بانکي درباره رشد اقتصادي نيز ابراز کرد: رشد اقتصادي خود به تنهايي کار بسيار سختي است و در مدت دو يا سه سال صورت نخواهد گرفت، براي تحقق به يک برنامه بلند مدت بيش از ده سال نياز داريم زيرا به مسائل زيادي مانند بين‌الملل و سياسي برمي‌گردد، پس از اين موارد خواهيم توانست اقتصاد را به جلو ببريم و چارت سياست بودجه‌اي، تجاري، پولي و مالي را به صورت هماهنگ افزايش دهيم، رشد اقتصادي پيش‌بيني شده را محقق سازيم و تورم کنترل شده را در پي داشته باشيم تا  به افزايش ارزش ريال برسيم.
 

فرزاني درباره انتظار ريل‌گذاري  دولت براي آينده چنين توضيح داد: ريل‌گذاري مي‌تواند صورت گيرد، اما در کوتاه مدت هم شايد کنترل تورم  در سطح مناسبي بتوان داشت. به طور نمونه مي‌توان به اين نکته اشاره کرد که اکنون داراي تورم ۵۰ درصدي هستيم که براي اقتصاد کشور بسيار مضراست و به نوعي تورم حاد به حساب مي‌آيد. چنانچه اين رقم در پايه نرخ پيش‌بيني شده دولت سيزدهم به ۱۹ يا ۲۰ درصد برسد، پيروزي و دستاورد بزرگي خواهد بود چرا که شرايط اقتصادي به گونه‌اي نيست که اکنون درحال حاضر گفته شود، تحقق تورم ۲۰ درصدي راحت باشد، اما درصورتي که اين اتفاق روي دهد اقتصاد به شرايط با ثباتي خواهد رسيد.