توقف قرارداد سپرده‌گذاري ارزي

تاریخ انتشار : 1400/06/15

مبلغ ۳۰۰۴۴ ميليون دلار براي ۳۱۳ طرح توسط صندوق توسعه ملي از ابتداي تاسيس در سال ۹۱ تا پايان آذرماه سال گذشته گشايش اعتبار اسنادي شده و به ۳۰۷ طرح نيز مبلغي معادل ۲۱۹۱۴ ميليون دلار پرداخت شد.

به گزارش ايبِنا؛ صندوق توسعه ملي با هدف تبديل بخشي از عوايد ناشي از فروش نفت و گاز و ميعانات گازي و فرآورده هاي نفتي به ثروت هاي ماندگار، مولد و سرمايه هاي زاينده اقتصادي و نيز حفظ سهم نسل هاي آينده از منابع نفت و گاز و فرآورده هاي نفتي و بر اساس بند (۲۲) سياست هاي کلي برنامه پنجم توسعه ابلاغي مقام معظم رهبري و ماده (۸۴) قاون برنامه پنجم توسعه در ۱۵ دي ماه سال ۱۳۹۰ تاسيس گرديد.

بر اساس اين گزارش، اخيرا گزارش عملکرد اين صندوق از ابتداي تاسيس تا پايان آذرماه سال ۱۳۹۹ منتشر شده است. در بخشي از اين گزارش به بررسي عملکرد تسهيلات ارزي پرداخته شده است.

بر اين مبنا، بخش عمده تسهيلات اعطايي از محل منابع صندوق توسعه ملي تاکنون، به صورت ارزي و بر اساس مفاد بند (خ) اساسنامه و با عامليت بانک هاي طرف قرارداد به متقاضيان پرداخت شده است. کل قراردادهاي عامليت ارزي منعقده با بانک هاي عامل تا پايان آذرماه ۱۳۹۹ مبلغ ۱۱۶۱۴۳ ميليون دلار بوده که در نه ماهه سال ۱۳۹۹ مطابق مصوبه مورخ ۱۳۹۹.۰۲.۲۳ هيات عامل صندوق، مبلغ ۵۸۲۰ ميليون دلار سهميه براي بانک هاي عامل تصويب و قرارداد ۱۳ بانک به مبلغ ۴۹۲۰ ميليون دلار منعقد و ابلاغ شده است.

همچنين از محل منابع قراردادهاي عامليت ارزي تا پايان آذرماه سال ۱۳۹۹، تعداد ۳۱۸ طرح ارزي به مبلغ ۳۴۰۹۶ ميليون دلار تامين مالي شده که از اين ميزان، تعداد ۳۱۶ طرح با مبلغ مسدودي بالغ بر ۳۳۹۶۰ ميليون دلار فعال بوده و تعداد دو طرح نيز به مبلغ ۱۳۶ ميليون دلار تسهيلات دريافتي خود را تسويه نموده اند.

از اين تعداد طرح تامين مالي شده، ۳۱۳ طرح تا پايان آذرماه سال ۱۳۹۹ موفق به گشايش اعتبار اسنادي به مبلغ ۳۰۰۴۴ ميليون دلار شده و به ۳۰۷ طرح نيز مبلغي معادل ۲۱۹۱۴ ميليون دلار با همکاري بانک هاي عامل و بانک مرکزي ج.ا.ايران پرداخت قطعي صورت گرفته است.

با توجه به منابع تخصيصي به ۳۱۶ طرح ارزي فعال تامين مالي شده، ميزان پيشرفت مالي اين طرح ها صرفا از محل منابع صندوق (نسبت مبالغ پرداختي به مسدودي) تا پايان آذرماه سال ۱۳۹۹، حدود ۶۴ درصد است.

سپرده‌گذاري ارزي

بر اساس اين گزارش، بخش ديگري از منابع ارزي صندوق توسعه ملي در راستاي اجراي تکاليف بودجه هاي سنواتي کل کشور و اجراي ماده (۵۷) قانون الحاق برخي مواد به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت، به سپرده گذاري ارزي در بانک هاي سپرده پذير اختصاص يافته تا اين بانک ها از طريق اعطاي تسهيلات در چارچوب اين قراردادها، اين منابع را به طرح ها و فعاليت هاي مرتبط (از جمله بخش نفت، گاز، پتروشيمي، صنعت و معدن و ...) تخصيص دهند.

بر اساس اين گزارش، مبلغ سپرده گذاري ارزي انجام شده در بانک هاي سپرده پذير از سال ۱۳۹۱ تا پايان سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۷۲۳۹ ميليون دلار بوده که از اين مقدار معادل مبلغ ۵۵۱۵ ميليون دلار در قالب ۴۶ طرح به مرحله تخصيص ارز رسيده و از مجموع منابع ارزي تخصيصي، حدود ۹۸ درصد به طرح هاي بخش نفت و گاز و حدود دو درصد نيز به طرح هاي بخش صنعت و معدن اختصاص يافته است.

از طرف ديگر، حدود ۷۷ درصد از مبلغ تخصيص يافته در مناطق کمتر توسعه يافته و کمتر از ۲۳ درصد در مناطق برخوردار هزينه شده است. ضمنا در سال هاي ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ و نه ماهه سال ۱۳۹۹ به دليل عدم درخواست بانک ها، هيچگونه قرارداد سپرده گذاري ارزي از محل منابع صندوق با بانک ها منعقد نشده است.