تغييرات حجم پول و شبه پول در پايان خردادماه ۱۴۰۰

تاریخ انتشار : 1400/05/19

جديدترين گزارش بانک مرکزي از روند نقدينگي در پايان خردادماه ۱۴۰۰ نشان مي‌دهد حجم پول و شبه پول در اين مدت با افزايش همراه بوده است.

به گزارش ايبِنا؛ براين اساس نقدينگي بر حسب اجزاي تشکيل دهنده شامل پول و شبه پول است که در بخش پول، دو زير مجموعه «اسکناس و مسکوک در دست اشخاص» و «سپرده هاي ديداري» قرار دارد. در پايان خردادماه ۱۴۰۰، هر کدام به ترتيب با افزايش ۲۳.۷ و ۴۷.۴ درصدي نسبت به خردادماه ۹۹ مواجه شده اند و به ارقام ۷۱۵.۰ و ۶۵۴۶.۹ هزار ميليارد ريال رسيده‌اند.

ميزان اسکناس و مسکوک در دست اشخاص در خرداد ماه سال ۹۹ حدود ۵۷۸.۰ و سپرده هاي ديداري ۴۴۴۲.۵ هزار ميليارد ريال به ثبت رسيد. 

بنابراين حجم پول در پايان خردادماه سال جاري به ۷۲۶۱.۹هزار ميليارد ريال رسيده است که نسبت به خرداد سال قبل، ۴۴.۶ درصد رشد دارد. حجم پول در خرداد ۹۹ ۵۰۲۰.۵ هزار ميليارد ريال بود. آمار اسفند ماه نيز نشان مي دهد حجم پول در خرداد ۱۴۰۰ به نسبت آخرين ماه از سال ۹۹ رشد ۵.۱ درصدي داشته که به رقم ۶۹۰۹.۶ هزار ميليارد ريال رسيد. 

همچنين براساس اين گزارش، حجم شبه پول در پايان خردادماه ۱۴۰۰،  با رشد ۳۸.۲ درصدي نسبت به خرداد سال ۹۹، به رقم ۲۹۷۹۲.۱ هزار ميليارد ريال رسيده است. اين رقم در خرداد سال ۹۹ بيش از ۲۱۵۵۱ هزار ميليارد ريال بود. اين ميزان در اسفند ۹۹ حدود ۲۷۸۵۲.۱ هزار ميليارد ريال بود که رشد ۷.۰ درصدي را به ثبت رساند.

src=https://media.ibena.ir/d/2021/08/07/0/77739.jpg