افزايش نرخ تورم توليدکننده صنعتي در سال ۱۴۰۰

تاریخ انتشار : 1400/05/18

مرکز آمار ايران اعلام کرد، نرخ تورم توليدکننده صنعتي در چهار فصل منتهي به فصل بهار ۱۴۰۰، با ۲۱.۷ واحد درصد رشد به ۷۸،۵ درصد رسيد.

به گزارش ايبِنا، مرکز آمار ايران اعلام کرد: درصد تغييرات ميانگين شاخص قيمت توليدکننده محصولات صنعتي در داخل کشور در چهار فصل منتهي به فصل بهار ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ۷۸،۵ درصد رسيد که نسبت به همين اطلاع در فصل قبل ۲۱.۷ واحد درصد افزايش نشان مي‌دهد. در فصل مورد بررسي، در ميان زيربخش‌هاي مختلف صنعتي در کشور، کمترين تورم سالانه مربوط به زيربخش‌هاي ساخت فراورده‌هاي توتون و تنباکو (۲۰.۲ درصد)، ساخت ساير مصنوعات (۳۶.۱ درصد) و ساخت محصولات دارويي، مواد شيميايي مورد استفاده در داروسازي و محصولات دارويي گياهي (۳۶.۷ درصد) و بيشترين تورم سالانه به ترتيب مربوط به زيربخش‌هاي ساخت ساير تجهيزات حمل و نقل (۱۳۴.۷ درصد) و ساخت مواد شيميايي و فرآورده‌هاي شيميايي (۱۰۴.۸ درصد) ميباشد.

تورم فصلي

در فصل بهار ۱۴۰۰ درصد تغييرات شاخص قيمت توليدکننده بخش صنعت نسبت به فصل قبل (تورم فصلي) به ۸،۲ درصد رسيد که در مقايسه با همين اطلاع در فصل قبل۴،۰ واحد درصد کاهش دارد. در فصل مورد بررسي در ميان زيربخش‌هاي مختلف صنعتي کمترين تورم فصلي مربوط به زيربخش‌هاي ساخت کُک و فراورده‌هاي حاصل از پالايش نفت (۰،۸ درصد) و ساخت وسايل نقليه‌ي موتوري، تريلرو نيم تريلر (۲.۶ درصد) و بيشترين آن به ترتيب مربوط به زيربخش‌هاي چاپ و تکثير رسانه‌هاي ضبط شده (۲۵،۳ درصد)، ساخت انواع آشاميدني‌ها (۲۳.۱ درصد)، ساخت پوشاک (۲۱.۷ درصد) و ساخت ساير مصنوعات (۱۷.۷ درصد) مي‌باشد.

تورم نقطه به نقطه

به گزارش مرکز آمار، در فصل بهار ۱۴۰۰ درصد تغييرات شاخص قيمت توليدکننده بخش صنعت نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) به ۹۴،۷ درصد رسيد. به عبارتي، ميانگين قيمت دريافتي توسط توليدکنندگان محصولات صنعتي به ازاي توليد کالاهاي خود در داخل کشور، در فصل بهار ۱۴۰۰ نسبت به فصل بهار ۱۳۹۹، ۹۴.۷ درصد افزايش دارد. تورم نقطه به نقطه در فصل زمستان سال ۱۳۹۹، ۹۳.۶ درصد بوده است. در ميان زيربخش‌هاي مختلف صنعتي، کمترين تورم نقطه به نقطه مربوط به زيربخش‌هاي ساخت فراورده‌هاي توتون و تنباکو (۲۰.۰ درصد)، ساخت محصولات دارويي، مواد شيميايي مورد استفاده در داروسازي و محصولات دارويي گياهي (۴۳.۰ درصد) و ساخت ساير مصنوعات (۵۰.۳ درصد) و بيشترين تورم نقطه به نقطه به ترتيب مربوط به زيربخش‌هاي ساخت مواد شيميايي و فراورده‌هاي شيميايي (۱۳۵.۷ درصد)، ساخت فلزات پايه (۱۱۲.۰ درصد) و ساخت کُک و فراورده‌هاي حاصل از پالايش نفت (۱۰۲.۹ درصد) مي‌باشد.

  •