عميق‌تر شدن بازار سرمايه با صندوق املاک و مستغلات

تاریخ انتشار : 1400/05/16

صندوق سرمايه‌گذاري املاک و مستغلات، ابزار مالي معاملاتي است که باعث تنوع در بازار سرمايه مي‎شود و اين موضوع نيز عمق‌بخشي در بازار را به همراه دارد.

يک کارشناس بازار سرمايه با بيان مطلب فوق به خبرنگار پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا) گفت: در نام‌گذاري صندوق سرمايه‌گذاري املاک و مستغلات گرچه با صندوق‌ها و نمونه‌هاي پيش از خود، تشابه اسمي دارد، اما اين صندوق‌ها در کارکرد و موضوعاتي همچون تقسيم سود، کارمزد و مدل نظارت با يکديگر تفاوت دارند.

حسن بان در ادامه با اشاره به اينکه اين‌گونه صندوق‌ها، بدون ريسک تلقي مي‌شوند، افزود: اين صندوق ها از محل اجاره و افزايش ارزش قيمت املاک به واسطه موضوعاتي چون تورم، يونيت‌هايي را منتشر مي‌کنند؛ از اين‌رو، عملکرد اين گونه صندوق‌ها نسبت به انواع پيشين خود، از لحاظ حسابرسي و بازرسي، مديريت پروژه، مديريت ريسک و مديريت زمان پروژه، ساده‌تر است.

او اقدام سازمان بورس در راه‌اندازي صندوق سرمايه‌گذاري املاک و مستغلات را به فال نيک گرفت و خاطرنشان کرد: اين اقدام شايسته سازمان، براي بازار پول نيز منافع بسياري را به همراه دارد، زيرا بازار پول از املاک بسياري برخوردار است و حتي اگر بانک، دارايي‌هاي ملکي خود را به صندوق‌هاي خصوصي يا حتي صندوق بازنشستگي پرسنل خود اجاره دهد، باعث سبک تر شدن ترازنامه بانک‌ها شده و بانک‌ها نيز بهتر مي‌توانند وظيفه اصلي خود که همان گردش پول است را محقق کنند.

به گفته اين کارشناس بازار سرمايه، اگر چه صندوق سرمايه‌گذاري املاک و مستغلات يک ابزار ساده‌ به نظر مي‌آيد، اما همين ابزار ساده مي‌تواند عملکرد و کارايي بالايي داشته باشد، به ويژه اگر بتواند از معافيت مالياتي برخوردار شود و از هزينه سربار اداري خود بکاهد.

او به نقش صندوق سرمايه‌گذاري املاک و مستغلات در عمق‌بخشي بازار سرمايه اشاره کرد و گفت: عمق‎ بخشي به بازار به معناي اين است که افراد حقيقي بيشتري به شيوه مستقيم يا غيرمستقيم جذب بازار شوند. همچنين تراکنش‌هاي بازار عمق بيشتري پيدا کنند و ابزارها و نهادهاي مالي بيشتر و متنوع‌تري براي بازار سرمايه تعريف شود. بنابراين، صندوق سرمايه‌گذاري املاک و مستغلات با توجه به اينکه يک ابزار مالي است ، به تنوع‎بخشي بيشتر بازار و درنتيجه به تعميق بيشتر آن مي‌انجامد.

بان با بيان اينکه صندوق سرمايه‌گذاري املاک و مستغلات مي‌تواند آن بخش خاص از سرمايه گذاران که ريسک‌پذير نيستند را با حاشيه سود کمتر پوشش دهد، اظهار کرد: مديران صندوق‌هاي بورسي از نوع ETFها و همچنين fundها مي‌توانند از يونيت‌هاي اين صندوق‌ها استفاده و مديريت پايدارتري را در صندوق‎هاي خود ايجاد کنند.

اين کارشناس بازار سرمايه در انتهاي گفت‌وگوي خود با سنا، با ارائه پيشنهادهايي به منظور کاراتر و عملياتي‌تر شدن صندوق سرمايه‌گذاري املاک و مستغلات، توضيح داد: اگر چه صندوق سرمايه‌گذاري املاک و مستغلات با تاخير در ايران راه‌اندازي شده است، اما توجه به موضوعاتي همچون معافيت مالياتي به کارايي بيشتر اين صندوق مي‌انجامد. همچنين بهتر است در اين صندوق تنها به املاک مسکوني و اموال مازاد دولت توجه نشود؛ اگر چه فروش املاک مازاد دولت در اين طرح خوب است، اما اگر اين اموال مرغوب نباشد، صندوق‌ها را با شکست مواجه مي‌کند.

*خبرنگار: محبوبه حاجي‌زاده