رشد ۱۰۶ درصدي واحدهاي توليدي فعال در مناطق آزاد

تاریخ انتشار : 1400/04/16

دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي گفت: طي ۸ سال گذشته، تعداد واحدهاي توليدي فعال مستقر در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي ۱۰۶ درصد رشد داشته است.

به گزارش ايبِنا، «حميدرضا مومني» در ششمين مراسم بهره برداري از پروژه هاي عمراني، توليدي و زيربنايي مناطق آزاد کشور با حضور رئيس جمهور با اشاره به مجموع پروژه هاي افتتاح شده و ميزان سرمايه گذاري آن در اين مناطق گفت: تعداد ۴۱۵ پروژه با ارزش سرمايه‌گذاري معادل ۱۱۰ هزار ميليارد تومان و اشتغالزايي مستقيم براي بيش از ۲۶ هزار نفر در شش مراسم با دستور رياست جمهوري افتتاح و به بهره برداري رسيد. 

وي تاکيد کرد: مناطق آزاد پس از حضور در رويدادهاي «تدبير و اميد براي جهش توليد» از شهريور ماه سال گذشته، طي ۱۰ ماه موفق شدند تا پس از وزارتخانه هاي نفت، راه و شهرسازي و صنعت معدن و تجارت، رتبه چهارمين دستگاه دولتي در رويدادهاي افتتاح را از آن خود کنند، اين در حاليست که برخي از پروژه‌هاي بزرگ مناطق آزاد و ويژه نظير پتروشيمي‎ها و نيروگاه‌ها، در رويدادهاي وزارتخانه‌هاي ديگر مورد بهره برداري قرار گرفتند. 

مومني افزود: نقش اين مناطق بدون بهره مندي از بودجه دولتي در کنار بزرگترين وزارتخانه‌ها در خدمت به توسعه اقتصادي کشور، بوضوح نمايان است که لازم است از سهم ۹۰ درصدي بخش خصوصي در اين مسير نيز نام برده شود و از سرمايه گذاري اين بخش قدرداني شود.

تکميل و توسعه زيرساخت هاي مناطق آزاد 

مشاور رئيس جمهور با اشاره به اينکه از ابتداي دولت تدبير و اميد، محوريت اصلي فعاليت هاي سازمان هاي مناطق آزاد بر ايجاد و توسعه زيرساخت هاي سخت متمرکز بوده گفت: عليرغم عدم بهره مندي از بودجه عمومي دولت، طي اين مدت بيش از ۸ هزار ميليارد تومان از محل منابع داخلي سازمان هاي مناطق در پروژه‌هاي عمراني و زيربنايي هزينه شده است که ۲۹۰۰ ميليارد تومان به زيرساخت هاي لجستيکي و صنعتي، ۲۴۰۰ ميليارد تومان به توسعه شهري و روستايي، ۱۳۰۰ ميليارد تومان به توسعه زيرساخت هاي گردشگري و فرهنگي، و ۹۰۰ ميليارد تومان به توسعه زيرساخت‌هاي آموزش و درمان تخصيص يافته است.

مومني ادامه داد: مجموع ارزش سرمايه گذاري محقق شده توسط بخش خصوصي در دولت تدبير و اميد، بيش از ۴۰۳ هزار ميليارد تومان بوده است که علاوه بر آن بيش از ۳۰۷ هزار ميليارد تومان نيز در حال تحقق است که اين عملکرد نشان از توسعه يافتگي و مطلوبيت زيرساخت هاي فيزيکي، جهت جذب سرمايه‌هاي داخلي و خارجي دارد.

دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي اظهار داشت: مناطق آزاد طي دولت تدبير و اميد به رسالت اصلي خود که همانا «جذب سرمايه داخلي و خارجي»، «توسعه اقتصاد دانش بنيان»، و «صادرات» بوده است، بازگشته اند که با توجه به قدم هاي بلند برداشته شده در اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، شاهد توسعه اقتصاد درونزاي برونگرا در اين مناطق خواهيم بود. 

حميدرضا مومني يکي از دلايل موفقيت مناطق آزاد در ۸ ساله اخير را نقدهاي دلسوزانه اصحاب رسانه، نخبگان و دانشگاهيان دانست و گفت: به اتکاي تلاش‌هاي مجدانه ۷ دبير و ۶۶ مديرعامل سابق اين مناطق، در مسير بنيانگذاري شده توسط مرحوم آيت اله هاشمي رفسنجاني محقق شده است.

اجرايي شدن پنجره واحد خدمات الکترونيک و مدلسازي اطلاعات ساخت (BIM) در مناطق آزاد

وي با اشاره به عملياتي شدن سيستم پنجره واحد خدمات الکترونيک ادامه داد: پنجره واحد خدمات الکترونيک بعنوان هسته اصلي، در کنار ابزارهاي مدرن نظير اسناد الکترونيک، امضاي ديجيتال، قراردادهاي هوشمند و داشبورد هوش سازماني؛ وظيفه تسهيل، تسريع و شفاف‌سازي در مناطق آزاد را بر عهده دارند که در آينده نزديک به مثابه اتاق شيشه‌اي، دسترسي عادلانه به اطلاعات را فراهم خواهند کرد.

مومني افزود: پياده سازي فرآيند مدلسازي اطلاعات ساخت (BIM) در پروژه هاي عمراني، اقدامي مهم در راستاي تحول ديجيتال در مناطق آزاد کشور محسوب شده است که در مناطق آزاد چابهار، کيش و اروند اجرايي شده است. پياده سازي آئين نامه BIM در پروژه هاي عمراني، کاهش ۳۷ درصدي زمان و ۳۲ درصدي هزينه، و همچنين افزايش کيفيت اجرا را در پي دارد. 

ماليات بر ارزش افزوده دغدغه اصلي تمامي ذينفعان در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي است

مشاور رئيس جمهور و دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در ادامه اين مراسم با اشاره به اينکه بهبود محيط کسب و کار از ديگر حوزه هاي تمرکز دبيرخانه شورايعالي و مناطق بوده است توضيح داد: با برگزاري جلسات متعدد با ۲۶ وزارتخانه و دستگاه ذيربط، اهم چالش‌هاي مرتبط با فعاليت هاي اقتصادي مستقر در مناطق حل و فصل شد. با اين حال بهره‌مندي صحيح فعالان اقتصادي از معافيت هاي قانوني ماليات بر درآمد و دارايي، و ماليات بر ارزش افزوده کماکان از دغدغه هاي اصلي تمامي ذينفعان در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي است که اميدواريم با تدابير دولت اين موضوع نيز مرتفع شود. 

وي در عين حال اذعان کرد: تامين مالي پروژه هاي کليدي و حضور موثر در بازارهاي مالي و پولي از طريق تاسيس بورس بين الملل، ايجاد بانک اختصاصي و استقرار بانک آفشور، يکي از راهبردهاي اصلي دبيرخانه شورايعالي و مناطق بوده که اگر با همکاري نهادهاي ذيربط همراه مي شد، موفقيت بيشتري در فضاي رقابت بين المللي بدست مي آمد. 

هوشمند سازي فرآيندهاي لجستيکي در مناطق آزاد در دستور کار

مومني از هوشمند سازي فرآيندهاي لجستيکي بعنوان بخشي از پروژه عظيم شهر هوشمند در مناطق آزاد نام برد و در اين باره اظهار داشت: از حدود ۷۴ گذرگاه مرزي زميني و دريايي کشور، ۳۰ گذرگاه در مناطق آزاد يا ويژه مستقر هستند که با توجه به ظرفيت قانوني و زيرساخت هاي لجستيکي موجود، عموم مبادلات تجاري کشور از طريق اين مناطق صورت مي پذيرد. 

وي افزود: مناطق آزاد و ويژه، پايگاه هاي اصلي لجستيکي جهت تسهيل و توسعه تجارت با کشورهاي هدف هستند که بعنوان دروازه کريدورهاي بين المللي نوستراک و اوراسيا، شرق ـ غرب، محور شرق، تراسيکا، و ابتکار کمربند و جاده، حجم عظيمي از بار صادرات ـ واردات و ترانزيت کشور را به دوش مي‌کشند. 

مشاور رئيس جمهور تاکيد کرد: هوشمندسازي فرآيندهاي لجستيکي بعنوان بخشي از پروژه عظيم شهر هوشمند در مناطق آزاد، آغازگر تحقق لجستيک هوشمند در کشور است که در اين مسير، ضمن تشکيل شوراي لجستيک مناطق آزاد جهت پيگيري موضوع، طي توافقي که روز گذشته بين دبيرخانه شورايعالي مناطق و وزارت راه و شهرسازي منعقد شد، بر استفاده حداکثري از ظرفيت‌هاي موجود و برنامه ريزي براي ايجاد ظرفيت هاي جديد تاکيد شد. 

اولين ها و رکوردزني در مناطق آزاد 

دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در ادامه اين مراسم در تشريح جزئيات پروژه هاي به بهره برداري رسيده گفت: در روز جاري تعداد ۶۲ پروژه سرمايه گذاري و زيربنايي با ارزش ۳۱۰۵ ميليارد تومان و اشتغالزايي ۱۶۳۸ نفر در مناطق آزاد ارس، ماکو، انزلي و چابهار با دستور رئيس جمهور به بهره‌برداري رسيد. 

وي اهم اقداماتي که براي اولين بار در مناطق آزاد انجام شده است را برشمرد و گفت: پياده سازي اولين پنجره واحد خدمات الکترونيک و اولين سند مسئوليت اجتماعي، احداث اولين هتل دريايي و اولين پارک برفي کشور، ايجاد اولين شهرک شيلاتي، اولين بانکرينگ و اولين نيروگاه خورشيدي مناطق آزاد و نيز مثبت شدن تراز تجاري مناطق آزاد براي اولين بار از جمله مهم ترين اقداماتي است که براي اولين بار در اين مناطق به سرانجام رسيده است. 

مومني همچنين اهم کارکردهايي که رکورد شکن اقدامات قبلي در مناطق آزاد بوده اند را تشريح کرد که طي آن مي توان به رکورد توليد بيش از يکهزار مگاوات برق در قشم و مجموعا ۲ هزار مگاوات در کل مناطق، رکورد توليد ۱ ميليون تن فولاد و احداث کارخانه هاي فولاد به ظرفيت ۶ ميليون تن، رکورد ايجاد هاب هاي پتروشيمي به ظرفيت ۱۱ ميليون تن در چابهار و قشم، رکورد احداث بزرگترين گلخانه خاورميانه و بزرگترين استاديوم کريکت در منطقه، رکورد رشد سرمايه گذاري در مناطق آزاد به ميزان ۳۷۰ درصد، رکورد عضويت در سازمان هاي جهاني و اخذ کارت سبز ژئوپارک جهاني يونسکو، رکورد ايجاد مراکز نوآوري و حمايت از واحدهاي دانش بنيان و فناور اشاره کرد. 

دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي همچنين ابراز اميدواري کرد: پروژه هاي عظيم زيرساختي نظير نيروگاه ۳۲۰ مگاواتي سيکل ترکيبي در قشم به ارزش ۲۸۵ ميليون دلار، فولاد ۱.۵ ميليون تني جهان آرا در اروند به ارزش ۴ هزار ميليارد تومان، ترمينال جديد فرودگاه کيش با ظرفيت ۶ ميليون مسافر به ارزش يکهزار و ۶۰۰ ميليارد تومان و اتصال ريلي بندر کاسپين به شبکه ريلي کشور به ارزش ۲۲۰ ميليارد تومان نيز با پيشرفت فيزيکي بالايي در حال احداث هستند که اميد است تا انتهاي دولت به بهره‌برداري برسند.