پارسال افزون‌بر ۱.۲ ميليارد دلار سرمايه خارجي در تهران جذب شد

تاریخ انتشار : 1400/04/05

تهران- ايرنا- مديرکل امور اقتصادي و داراي استان تهران گفت: اين استان در سال گذشته و در قالب ۲۷ قرارداد، افزون‌بر ۱.۲ ميليارد دلار سرمايه خارجي جذب کرد.

فرزانه دهنادي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: تهران موفق شد در سال گذشته، با جذب ۲۷ طرح سرمايه‌گذاري خارجي با حجمي بيش از ۱.۲ ميليارد دلار سرمايه گذاري، رتبه نخست در زمينه «جلب و جذب سرمايه‌گذاري خارجي» و «تعداد طرح‌هاي مصوب سرمايه‌گذاري خارجي» را در سطح کشور کسب کند.

وي تاکيد کرد: بهره‌گيري از سرمايه‌گذاري خارجي، علاوه بر اينکه روشي نوين در تامين منابع مالي طرح‌هاي سرمايه‌گذاري به شمار مي آيد، دستاوردهاي ديگري همچون انتقال فناوري، ارتقاي سطح فناوري و کيفيت عرضه کالا و خدمات، توسعه مهارت و مديريت، افزايش بهره‌وري، توسعه صادرات، رشد اقتصادي و بهبود سطح رفاه عمومي جامعه را به همراه دارد.

دهنادي اظهارداشت: تشويق و جذب سرمايه‌گذاري خارجي يکي از سياست‌هاي اصلي و راهبردهاي مهم کشور و در اسناد و قوانين بالادستي از جمله ابلاغيه اقتصاد مقاومتي و قانون تشويق و حمايت سرمايه‌گذاري خارجي مورد تاکيد قرار گرفته است.

مديرکل امور اقتصادي و دارايي استان تهران گفت: در اين راستا مرکز خدمات سرمايه‌گذاري، به عنوان کانون مراجعه متقاضيان سرمايه‌گذاري در سطح استان تهران، ضمن انجام امور تفويضي از سوي سازمان سرمايه‌گذاري و کمک‌هاي اقتصادي و فني ايران و اعمال اختيارات مربوطه، مرجع هماهنگي استان با سازمان مربوطه است.

وي خاطرنشان کرد: در بدترين شرايط تحريم‌هاي اعمال شده عليه کشورمان، همواره اقدامات لازم در خصوص جلب و جذب سرمايه‌گذاري خارجي از سوي مرکز خدمات سرمايه گذاري استان تهران اجرايي شده و اگر شاهد اين حجم تحريم بي‌سابقه عليه کشور نبوديم، بدون شک نتايج حاصله در استان نيز بسيار چشم‌گيرتر مي‌بود.

دهنادي در خصوص محورهاي برنامه عملياتي مرکز خدمات سرمايه‌گذاري ادامه داد: برنامه محوري يکي از اصول اساسي موفقيت در جذب سرمايه‌گذاري خارجي است و بايد در آن فرآيندهاي اجرايي به صورت کامل مدنظر قرار گيرد و برنامه عملياتي متناسب با فرآيندهاي موصوف آماده و اجرايي شود.

مديرکل امور اقتصادي و دارايي استان تهران گفت: مرکز خدمات سرمايه‌گذاري اين استان با تدارک و تدوين يک برنامه عملياتي منسجم و دقيق و پيش بيني محورهاي مختلف براي اجرايي کردن اين برنامه، تلاش کرد تا بر اساس محورهاي پيش‌بيني شده حرکت، آسيب‌ها و نقاط قوت و ضعف خود در هر بخش را شناسايي و نسبت به تقويت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف اقدام کند.

نماينده وزير و مديرکل امور اقتصادي و دارايي استان تهران محورهاي برنامه عملياتي مرکز خدمات سرمايه‌گذاري اين استان را «توانمندسازي، سازماندهي و ظرفيت‌سازي»، «تشويق، تصويرسازي و بازاريابي بين‌المللي»، «تسهيل و جذب سرمايه‌گذاري» و «نظارت و راهبري طرح‌هاي سرمايه‌گذاري» برشمرد.

وي اعلام کرد: در راستاي «توانمندسازي، سازماندهي و ظرفيت‌سازي» اقدامات متعددي صورت پذيرفته که از جمله مهمترين اين اقدامات مي توان به «بررسي، شناسايي و تعيين اولويت‌هاي اصلي سرمايه‌گذاري استان»، «شناسايي، بررسي، بروزرساني و تدارک فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري جديد استان»، «انجام کارهاي مطالعاتي و تهيه گزارش‌هاي علمي کاربردي در زمينه سرمايه‌گذاري و کسب و کار» اشاره کرد.

دهنادي از جمله اقدامات انجام شده در زمينه «تصويرسازي، برندسازي و بازاريابي بين‌المللي» را طراحي، تدوين و اجراي نقشه (اطلس) سرمايه‌گذاري استان تهران در قالب جي‌آي‌اس، مشارکت در رويدادها، همايش‌ها، نمايشگاه‌ها و نشست‌هاي مرتبط با سرمايه‌گذاري، تهيه و انتشار کتاب سرمايه‌گذاري و اقلام ديگر تبليغي و تشويقي سرمايه‌گذاري اعلام کرد.

نايب رئيس مرکز خدمات سرمايه گذاري استان تهران گفت: راهنمايي و ارائه خدمات مشاوره‌اي و هدايت متقاضيان سرمايه‌گذاري در خصوص فرآيندهاي سرمايه‌گذاري، مقررات مربوطه و همچنين نحوه ارائه تقاضا و تکميل پرونده‌هاي درخواست مجوز سرمايه‌گذاري بخشي از اقدامات انجام شده از سوي اين مرکز در خصوص «تسهيل و جذب سرمايه‌گذاري» محسوب مي شود.

وي در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه «نظارت و راهبري طرح‌ها» نيز اضافه کرد: برگزاري و يا مشارکت در نشست‌ها و جلسات نظارتي با هدف پيگيري و رفع مشکلات و چالش‌هاي سرمايه‌گذاري، شناسايي، پالايش و پيگيري موانع سرمايه‌گذاري به طور عام و سرمايه‌گذاران خارجي به طور خاص، انجام هماهنگي لازم در امور مربوط به سرمايه‌گذاري خارجي قبل و بعد از صدور مجوز از جمله اعلاميه تاسيس، مجوزهاي مختلف، پروانه‌هاي انشعاب، پروانه استخراج و ثبت شرکت، و شناسايي مقررات مزاحم و دست و پاگير فراروي محيط کسب و کار و تهيه و ارسال گزارشات لازم به مراجع ذيربط از جمله اقدامات انجام شده اين حوزه به شمار مي آيد.