مفهوم ماليات بر عايدي سرمايه

تاریخ انتشار : 1400/03/23

ماليات بر عايدي سرمايه به سود ناشي از فروش چيزهايي تعلق مي‌گيرد که مولد نيستند و مالکان آن چيزي به ارزش‌هاي آن اضافه نکرده باشند.

به گزارش ايبِنا، مدتي است که در ايران ماليات جديدي تحت عنوان ماليات بر عايدي سرمايه در حال بررسي در مراجع قانوني و طي کردن مسير تصويب است که در جهان پيشينه‌اي بسيار قديمي دارد و با نام CGT (Capital Gains Tax) نيز شناخته مي‌شود. اين ماليات بر سود سرمايه افراد، از جمله مسکن، زمين و … اعمال مي‌شود.

به تازگي نيز پس از مباحث فراوان نمايندگان مجلس کليات طرح ماليات بر عايدي سرمايه را تصويب کردند؛ به نحوي که از اين‌ پس فردي که طلا، ارز، مسکن و خودرو خريداري کرده و سپس اقدام به فروش آن کند، بر اساس مدت‌ زمان تملک بايد از محل سود اين معامله، بخشي را به‌ عنوان ماليات پرداخت کند.

مزيت ها

اخذ ماليات بر عايدي سرمايه داراي مزاياي متعددي است که مهم ترين مزيت هاي آن را در ادامه مي خوانيد:

اخذ ماليات باعث کم شدن نرخ تورم در کشور مي شود.

سرازير شدن سرمايه ها به بخش هاي مولد و اقتصادي يکي ديگر از مزيت هاي اخذ اين نوع از ماليات ها است.

با اخذ ماليات بر عايدي سرمايه دولت مي تواند فرارهاي مالياتي را کم کند.

اخذ اين ماليات موجب کم شدن نوسان هاي قيمت در بازارهاي مختلف و همچنين قابل پيش بيني شدن آن مي شود.

دولت ها مي توانند به وسيله گرفتن ماليات از عايدي سرمايه، اختلاف طبقاتي را کاهش داده و درآمدها را عادلانه توزيع کنند.

تفاوت با ماليات بر ارزش افزوده

در اين ميان برخي نيز تصور مي کنند ماليات بر عايدي سرمايه همان ماليات بر ارزش افزوده است، اما بايد گفت هر چند تا حدودي اين دو نوع ماليات بسيار به يکديگر شباهت دارند، اما ماهيت آن‌ها کاملاً متفاوت است؛ ماليات بر عايدي سرمايه از جمله ماليات‌هاي مستقيم است، در حالي‌ که ماليات بر ارزش افزوده نوعي ماليات غيرمستقيم است.

ماليات بر ارزش افزوده، به سودي تعلق مي‌گيرد که ناشي از کار انجام‌شده بر روي يک محصول است و دقيقاً به کالاها و خدماتي تعلق مي‌گيرد که مولد هستند يا در چرخه توليد قرار دارند.

ماليات بر عايدي سرمايه اما، به سود ناشي از فروش چيزهايي تعلق مي‌گيرد که مولد نيستند و مالکان آن چيزي به ارزش‌هاي آن نيفزوده‌اند. به عنوان نمونه يک زمين که فرد «الف» به فرد «ب» مي‌فروشد و «ب» نيز آن را به «ج» مي‌فروشد. در اين مبادله هيچ‌چيزي به زمين افزوده نشده است. به‌ طور کلي تمامي چيزهايي که در زنجيره توليد تا عرضه قرار نداشته و بدون تغيير توسط افراد خريد و فروش مي‌شوند مشمول ماليات بر عايدي سرمايه هستند.  

توجه داشته باشيد که ماليات بر عايدي سرمايه تنها در صورتي اعمال مي‌شود که مايملک خود را به فروش برسانيد و از آن سود کنيد. مادامي‌که مايملک خود را در اختيار داريد، مالياتي بر آن تعلق نمي‌گيرد. به‌ طور خلاصه مي‌توان اين‌گونه گفت تمامي چيزهايي که خريد و فروش آن‌ها به‌ نوعي دلالي محسوب مي‌شود، شامل ماليات بر عايدي سرمايه مي‌شوند که اصلي‌ترين منابع ماليات بر عايدي سرمايه، ماليات بر عايدي مسکن و ماليات بر عايدي سهام است.