ريسک سرمايه‌گذاري در بازار ناشناخته ارزهاي ديجيتال

تاریخ انتشار : 1400/03/18

تهران- ايرنا- سرمايه‌گذاري در ارزهاي ديجيتال که از حدود دو دهه قبل آغاز شده، همواره با نوسانات شديد قيمتي همراه بوده است، در اين ميان، برخي از رمزارزها با رشد قيمت مواجه شده‌اند، اما شماري ديگر از اين ارزهاي ديجيتال از بين رفته و ارزش آنها صفر خواهد شد.

به گزارش روز شنبه ايرنا، افراد هميشه به دنبال راهي پرسود براي به دست آوردن پول و چند برابر شدن مقدار يا ارزش آن با سريع‌ترين و راحت‌ترين راه هستند. خريد طلا، زمين، خانه و دلار از جمله راه‌هاي معمول سرمايه‌گذاري است.

نزديک به دو دهه است که جهان با گونه جديدي از سرمايه‌گذاري به نام «ارزهاي ديجيتال» آشنا شده که در چند سال گذشته تب استفاده از ارزهاي ديجيتال بالا گرفته است و بسياري از شهروندان تلاش مي‌کنند با هزينه‌هاي گزاف، به جاي خريد ارزهاي مبادله‌اي بين‌المللي يا طلا، پس‌انداز خود را به ارزهاي ديجيتال تبديل کنند.

ارز ديجيتال يا همان به ‌اصطلاح پول‌هاي الکترونيکي، پول‌هايي هستند که کاملا به‌طور ديجيتالي بوده و برعکس رقباي سنتي خود (پول کاغذي، سکه  و طلا) فقط به‌صورت اينترنتي دردسترس افراد است. رمز ارزها برخلاف ارزهاي رسمي، هيچ پشتوانه واقعي نداشته و تنها عرضه و تقاضا (کاذب يا واقعي) وضعيت قيمت آنها را مشخص مي کند.

اين ارزها برعکس ريال، دلار و ارزهاي ديگر در دنياي واقعي قابل لمس نيستند و همچنين هيچ مبناي ارزشي واقعي نيز ندارند، و فقط در دنياي ديجيتال وجود دارند.  

طي هفته گذشته بازار ارزهاي ديجيتال ريزش بي‌سابقه‌اي ۲۰ تا ۵۰ درصدي را تجربه کرد و اين افت قيمت، نگراني‌هايي را در اين بازار ايجاد کرده است.

ريسک بالا معاملات به علت ماهيت ناشناخته رمز ارزها

يک کارشناس بازار سرمايه روز شنبه در گفت و گو با ايرنا درباره افت قيمت بازار ارزهاي‌ ديجيتال به خبرنگار ايرنا، گفت: در بازارهاي مالي عمدتا کالاها، کالاهاي فيزيکي يا شبه فيزيکي بودند، کالاهاي فيزيکي سنتي مثل ملک، طلا و ارزها و کالاهاي شبه فيزيکي در قالب کاغذي در بازار مبادله مي شدند بعدها شکل آنها تغيير کرد و به مديريت ديجيتال دارايي تبديل شدند.

«اميرعلي اميرباقري» افزود: در حال حاضر تغييري که بوجود آمده به تغيير پارادايمي مربوط مي‌شود که از مديريت دارايي ديجيتال به مديريت ديجيتال دارايي تبديل شده است.

وي تاکيد کرد: البته اين دارايي‌ها نکات ابهام زيادي دارند، بنابراين نمي‌توان از روش‌هاي ارزش‌گذاري معقول که براي ساير دارايي‌هاي مالي استفاده مي‌شود براي اين رمز ارزها استفاده کرد و ارزش ذاتي براي آن در نظر گرفت و با توجه به آن ارزش ذاتي قيمت گذاري کرد.

اين کارشناس بازار سرمايه گفت: ارزهاي ديجيتال در حال حاضر در دو بعد داخلي و خارجي مشکل دارند. در بعد خارجي بحث ناشناخته بودن آنها است که با روش‌هاي ارزش‌گذاري معمولي قابل ارزش‌گذاري نيست و نمي‌توان ارزش ذاتي براي آن قائل بود و براساس آن معامله کرد.

وي اضافه کرد: از طرفي ارزشي که اين ارزها دارند ارزش مبادلاتي بدون شخص ثالث است و به صورت فرد به فرد معامله مي‌شود بدون نياز به شخص ثالثي که مي‌تواند بانک يا صرافي باشد.

اميرباقري گفت: مشکلي که در حال حاضر ارزهاي ديجيتال دارند، مربوط به عناصر ناشناخته‌اي است که در بطن آنها وجود دارد. بنابراين در بازار جهاني نوسان زيادي داشته و به اين دليل است که معمولا ريسک بالايي دارند در نتيجه نرخ بازده مورد انتظار از اين سرمايه‌ گذاري خيلي افزايش مي‌يابد.

وي توضيح داد: زماني که پارامترهاي پنهان يک دارايي اين قدر افزايش مي‌يابد که از پارامترهاي آشکار و قابل محاسبه بيشتر مي‌شود بايد آن سرمايه گذاري را در رده سرمايه‌گذاري‌هاي قمارگونه در نظر بگيريم. بنابراين تمام سرمايه‌گذاران در بازار جهاني وقتي مي‌خواهند تخصيص دارايي کنند بايد حجم بسيار کمي از پرتفوي را به آن اختصاص دهند.

اين کارشناس بازار سرمايه افزود: در بازار داخلي ارزهاي ديجيتال بنا بر اقتضائات کشور و شرايط تحريمي، يکسري ريسک هاي جديد نيز به ريسک‌هاي فوق الذکر اضافه مي‌شود براي نمونه بانک مرکزي، وزارت اقتصاد و ساير نهادهاي ذيربط دستورالعمل واضح و شفافي چه در بعد سلبي و ايجابي براي آنها تدوين نکردند.

وي اظهارداشت: افرادي که در داخل به معامله رمز ارزها مي‌پردازند، جايگاه قانوني ندارند هر چند که کار آنها غيرقانوني نيز نيست به همين دليل افرادي که در داخل دست به اين مبادلات مي‌زنند ريسک بالايي دارند و اگر کسي قصد سرمايه‌گذاري در اين حوزه را دارد حداقل بايد تا روشن شدن ابعاد ماجرا در بعد داخلي صبر کند.

اميرباقري در پاسخ به اين پرسش که چرا ارزهاي ديجيتال اينقدر نوسان دارند، گفت: وقتي مي‌خواهيم دارايي را ارزش گذاري کنيم بايد شاخص هاي موثر بر آن را در نظر بگيريم و آنها را در مدل‌هايي ارزشگذاري کنيم اما از آنجايي که ارزهاي ديجيتال پارامترهاي پنهان بالايي دارد که نمي توان در مدل‌هاي ارزشگذاري قرار داد سرمايه‌گذاران مختلف بسته به نرخ بازده مختلف، نرخ‌هاي مختلفي را براي خريد و فروش ارائه مي‌دهند و چون اين نرخ‌ها باز است بنابراين نوسانات چند ۱۰ درصدي را در طول هفته تجربه مي‌کنند.

وي تصريح کرد: مهمترين علت نوسان اين ارزها ناشناخته بودن و کارکرد آنها و آينده اين رمز ارزها است.

کارشناس بازار سرمايه گفت: جنبش رمز ارز با بيت کوين شروع شد و به مروز زمان رمز ارزهاي ديگر با الگوريتم‌هاي ديگر وارد بازار شد و طبيعي است که هر کدام از اين رمز ارزها تطابق بيشتري با شرايط حال و آينده داشته باشند ماندگاري بيشتر خواهند داشت و بيشتر مورد اقبال سرمايه گذاران خواهند بود و طبيعي است که در اين بين تعداد بسيار زيادي از اين رمز ارزها از بين بروند و ارزش آنها صفر شود.

وي افزود: يکي ديگر از عواملي که در حال حاضر بر قيمت ارزهاي ديجيتال موثر است ديناميک حرکت بازار در حال و آينده است.