۲ ميليارد و ۵۹۸ ميليون دلار سرمايه‌گذاري خارجي در مرکزي جذب شد

تاریخ انتشار : 1400/02/25

اراک - ايرنا - مديرکل امور اقتصادي و دارايي استان مرکزي گفت: ۲ ميليارد و ۵۹۸ ميليون و ۵۰۰ هزار دلار سرمايه‌گذاري خارجي هشت سال اخيردر اين استان جذب شد.

«حسن ميرزاخاني» روز شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: اين ميزان سرمايه‌گذاري در قالب ۲۹ طرح  مصوب کارآفريني خارجي داراي مجوز از وزير امور اقتصادي و دارايي در بخش هاي مختلف اقتصادي استان مرکزي محقق شده‌ است.

وي ادامه داد: بيش از ۸۵ درصد سرمايه‌گذاري خارجي جذب شده از ابتدا تاکنون در دولت تدبير و اميد در استان مرکزي انجام شده‌ است.

مديرکل امور اقتصادي و دارايي استان مرکزي خاطرنشان کرد: ۱۲۲ ميليون دلار اين ميزان سرمايه‌گذاري به استان وارد و در حوزه‌هاي مختلف به‌کارگيري شده‌ است.

ميرزاخاني گفت: بيشترين ميزان طرح‌هاي سرمايه‌گذاري خارجي در استان مرکزي در شهرستان‌هاي آشتيان، اراک، زرنديه، دليجان، ساوه و محلات، خمين، شازند و زاويه بوده است.

وي اظهار داشت: شهرستان ساوه با ۲۷ طرح با حجم سرمايه‌گذاري ۲ ميليارد و ۴۴۳ ميليون و ۵۰۰ هزار دلار بيشترين و شهرستان زاويه با يک طرح به ميزان ۳۰۰ هزار دلار کمترين حجم سرمايه‌گذاري خارجي مصوب را در اين مدت به خود اختصاص داده‌است.

مديرکل امور اقتصادي و دارايي استان مرکزي گفت: ۱۱ طرح با حجم سرمايه‌گذاري ۳۲۹ ميليون دلار منابع مالي در دولت تدبير و اميد در شهرستان اراک به‌عنوان مرکز استان جلب و جذب و رتبه دوم را در بين  شهرستان‌هاي استان به خود اختصاص داده‌است.

ميرزاخاني افزود: اين حجم سرمايه‌گذاري خارجي از کشورهاي هندوستان،  افغانستان، ايرانيان مقيم خارج، ترکيه، انگلستان، آلمان، چين، فرانسه، هلند، آمريکا، اتريش و عراق جلب و جذب شده‌است.

وي ادامه داد: صنايع فلزي، صنايع شيميايي، فرآورده‌هاي نفتي، لاستيک و پلاستيک، صنايع محصولات کاني غير فلزي به جز نفت و ذغال سنگ، صنايع و تجهيزات حمل و نقل و خودروسازي، صنايع نساحي صنايع فلزي از جمله صنايعه اي است که در اين مدت درآنها سرمايه گذاري خارجي  جذب شده‌ است.

استان مرکزي با مساحتي معادل ۲۹ هزار و ۱۲۷ کيلومترمربع، هشت و يک دهم درصد از مساحت کل کشور را در برگرفته و از شمال به تهران و قزوين، از غرب به همدان، از جنوب به اصفهان و لرستان و از شرق به قم و اصفهان محدود است.
اين استان با موقعيت­هاي ممتاز جغرافيايي، نيروي انساني متخصص، قرار گرفتن در مسير ارتباطي شمال به جنوب و غرب به شرق، عبور خطوط انرژي (نفت، گاز و برق)، استقرار مراکز صنعتي و دانشگاهي، مفاخر برجسته مذهبي و علمي، اراضي مستعد کشاورزي و مراتع، ذخاير معدني، نزديکي به قطب‌ هاي صنعتي و بازار مصرف از توانمندي‌هاي اقتصادي مناسبب براي سرمايه گذاري برخوردار است.
اصالت تاريخي، وسعت منابع مادي، انساني و توانمندي‌هاي توليدي و سرمايه‌گذاري به خصوص در بخش صنعت، موجب شده است استان مرکزي از ابتداي فرآيند جذب سرمايه‌گذاري خارجي در کشور (از زمان تصويب قانون جلب و حمايت سرمايه‌هاي خارجي تا کنون ) همواره يکي از مقاصد سرمايه‌گذاران خارجي باشد.