اصلاح مصوبه ارزي و موافقت با افزايش سرمايه بانک توسعه تعاون

تاریخ انتشار : 1399/12/25

هيات وزيران با واردات ۵۰ هزار تن مرغ با ارز ۴۲۰۰ و افزايش سرمايه بانک توسعه تعاون موافقت کرد و مصوبه تسويه اعتبارات اسنادي مدت‌دار (يوزانس) و بازتامين (ريفاينانس) به نرخ رسمي را اصلاح کرد.

به گزارش ايبِنا به نقل از «پايگاه اطلاع رساني دفتر هيات دولت»، هيات وزيران سازمان دامپزشکي و حفظ نباتات را موظف کرد تمهيدات لازم براي بررسي سريع ارزيابي قرنطينه اي را در مرزها تدارک ببينند.

همچنين به موجب تصميم دولت، واردات کالاهاي اساسي و ضروري ياد شده توسط شرکت هاي تعاوني مرزنشين و پيله وران از محل صادرات يکديگر در سال هاي ۹۷، ۹۸ و ۹۹ خارج از سهميه ارزي و مقدار تعيين شده بوده و امکان واگذاري ارز حاصل از صادرات پيله وران و شرکت هاي تعاوني مرزنشين به ساير پيله وران و شرکت هاي تعاوني مرزنشين ميسر مي باشد.

شرکت هاي تعاوني مرزنشين و پيله وران که اقدام به درخواست ورود کالا يا صلح اظهارنامه هاي صادراتي و ثبت آماري نمودند، کارت هاي آنان براي واردات اقلام مذکور رفع تعليق مي گردد.

در راستاي تسهيل واردات اقلام ياد شده، کارت هاي الکترونيک مبادلات مرزي مرزنشينان استان هاي آذربايجان غربي، بوشهر، سيستان و بلوچستان، خراسان رضوي، خوزستان، کردستان و هرمزگان به صورت سيستمي براي يک دوره يکساله تا پايان سال ۱۴۰۰ تمديد مي شود. همچنين بازارچه هاي مرزي شرق کشور براي واردات کالا از تخفيف سود بازرگاني ۲۰ درصد برخودار مي شوند.

هيات دولت در ادامه، به منظور ترميم ذخاير استراتژيک گوشت سفيد کشور و با هدف تنظيم بازار و حمايت از مصرف کنندگان، به شرکت پشتيباني امور دام کشور اجازه داد تا ۵۰ هزار تُن گوشت مرغ را با استفاده از ارز ترجيحي (۴۲۰۰ توماني) خريداري و وارد کشور نمايد.

تصويب هفت مورد از تصميمات شوراي عالي مناطق آزاد تجاري - صنعتي و ويژه اقتصادي

دولت به پيشنهاد دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد تجاري - صنعتي و ويژه اقتصادي، هفت مورد از تصميمات اين شورا را به تصويب رساند. بر اين اساس، بودجه سال ۱۳۹۹ سازمان هاي منطقه آزاد تجاري - صنعتي چابهار، قشم و ارس اصلاح شد.

همچنين صورت هاي مالي سال ۱۳۹۸ سازمان هاي منطقه آزاد تجاري - صنعتي کيش، اروند، انزلي، ارس و ماکو و صورت هاي مالي سال هاي ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ سازمان منطقه آزاد تجاري – صنعتي چابهار به تصويب رسيد.

 اجراي تعهدات دولت در خصوص افزايش سرمايه بانک توسعه تعاون

هيات وزيران با هدف کمک به منظور اعطاي تسهيلات به طرح هاي پيشران بخش تعاوني و کمک براي بهبود وضعيت بانک توسعه تعاون، با افزايش سرمايه اين بانک موافقت کرد.

به موجب اين تصميم، مصوب شد وزارت امور اقتصادي و دارايي و سازمان برنامه و بودجه کشور حداکثر تا پايان سال ۱۳۹۹ در اجراي بند (د) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور تا سقف مبلغ ۵ هزار ميليارد ريال منابع حاصل از فروش سهام و دارايي هاي مالي دولت را به عنوان افزايش سرمايه دولت به بانک توسعه تعاون پرداخت نمايند.

اصلاح مصوبه مربوط به تسويه اعتبارات اسنادي مدت‌دار و بازتامين به نرخ رسمي

هيات وزيران به منظور تعيين تکليف وارداتي که سررسيد پرداخت آنها از تاريخ ۲۱ فروردين تا ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ است، تصويب‌نامه موضوع تسويه اعتبارات اسنادي مدت‌دار (يوزانس) و بازتامين (ريفاينانس) به نرخ رسمي را اصلاح کرد.

بر اين اساس، در ارتباط با اعتبارات اسنادي مدت‌دار (يوزانس)، بازتامين (ريفاينانس) و بروات اسنادي مدت‌دار که سررسيد پرداخت آنها تا تاريخ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ و بعد از آن باشد، تامين ارز به ميزان کالاي ترخيص شده حسب پروانه گمرکي مربوط به نرخ رسمي و از محل ارزهاي در دسترس بانک مرکزي منوط به تاييد دستگاه اجرايي ذي‌ربط خواهد بود. مواردي که در زمان گشايش مقرر گرديده است ارز مربوط از سوي واردکننده (ارز متقاضي و ارز اشخاص) تامين شود، مشمول اين بند نمي شوند.

همچنين براي مواردي که سررسيد پرداخت اعتبار اسنادي از تاريخ ۲۲ فروردين لغايت ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ قرار گرفته باشد نيز فارغ از نوع تامين ارز در زمان گشايش (ارز متقاضي/ ارز اشخاص) تامين ارز مشمول مفاد اين بند خواهد بود.

علاوه بر اين، تسويه اعتبارات اسنادي مدت‌دار (يوزانس و ريفايناس) مربوط به ماشين‌آلات و تجهيزات خط توليد و مواد اوليه که سررسيد پرداخت آنها بين تاريخ ۲۱ فروردين لغايت ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ بوده و واردکننده معادل ريالي اعتبارات اسنادي مذکور را در سررسيد به حساب بانک، واريز و از طريق بانک با فروشنده نيز تسويه شده است، به نرخ رسمي مندرج در تصويب‌نامه مربوطه خواهد بود.