بودجه ۱۴۰۰ و کاهش کسري بودجه دولت

تاریخ انتشار : 1399/12/18

سخنگوي کميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي گفت: ۴۰ درصد کسري تراز عملياتي بودجه ۱۴۰۰ با افزايش درآمدهاي پايدار براي دولت جبران شد.

به گزارش ايبِنا، رحيم زارع در برنامه تيتر امشب شبکه خبر افزود: در بررسي بودجه براي جبران کسري تراز عملياتي آن، بدون فشار بيشتر به مردم و بالابردن نرخ تورم، ۴۰ درصد کسري بودجه دولت را با بالا بردن درآمدهاي مالياتي و پايدار رفع کرديم.

وي با بيان اينکه لايحه در ابتدا با ۳۱۷ هزار ميليارد پيشنهاد شد تاکيد کرد: ما اين رقم را به ۴۱۷ رسانده ايم و اين موضوع را با حذف معافيت مالياتي از مواردي که مغفول مانده بود شامل انتشارات کمک درسي و موسسات کنکوري، هنرمندان، خانه و ماشين‌هاي لوکس و مواردي که اخذ ماليات از آن‌ها قانوني بود و پيش از اين هم اخذ نمي‌شد محقق کرديم.

سخنگوي کميسيون تلفيق با اظهار اميدواري از همدلي دولت و مجلس گفت: با بررسي‌هايي، سهم نفت و اوراق را در درآمدهاي دولت کم کرديم تا به دولت کمک و بدهي‌هاي آن براي آينده کمتر شود. زارع با اشاره به اينکه در بررسي بودجه ۱۴۰۰ با برخي اقدامات تلاش کرديم از رشد نقدينگي جلوگيري کنيم افزود: بيش از ۵۰۰ هزار ميليارد تومان سپرده قرض الحسنه جاري و پس انداز در خزانه موجود است که حدود يک پنجم آن در تسهيلات وام ازدواج و اشتغال به کار گرفته شده است.

وي گفت: همچنين ۳۶۰ هزار ميليارد تومان نيز براي ساخت مسکن طبق تبصره ۱۸ در نظر گرفته شد که ۴۰۰ هزار واحد در روستاها و شهرهاي زير ۲۵ هزار نفر جمعيت و ۸۰۰ هزار واحد در شهرها و کلان شهرها ساخته مي‌شود.