کسري بودجه عامل رشد دارايي‌هاي خارجي بانک مرکزي

تاریخ انتشار : 1399/11/21

استاد اقتصاد دانشگاه اظهار داشت: اگر نتوانيم با دولت جديد آمريکا مذاکره و به توافق برسيم اين احتمال وجود دارد که دوباره انتظارات تورمي اوج بگيرد که آن موقع حجم نقدينگي سه هزار هزار ميليارد توماني با افزايش سرعت گردش پول، دوباره تورم را افزايش خواهد داد. بعبارت ديگر ما مشکل تورم را داريم منتها روند آن بستگي به انتظارات تورمي دارد يعني اگر اين انتظارت شدت بگيرد نرخ تورم نيز افزايشي مي‌شود و برعکس.

کامران ندري در گفت‌وگو با ايلنا در مورد افزايش ۱۷.۸ درصدي خالص دارايي‌هاي خارجي بانک مرکزي اظهار داشت: يکي از اقلام دارايي‌هاي بانک مرکزي که منجر به افزايش پايه پولي مي‌شود همين رشد خالص دارايي‌هاي خارجي بانک مرکزي است که به دليل کسري بودجه دولت روي داده، يعني دولت براي تامين بخشي از کسري بودجه خود از منابع صندوق توسعه ملي استفاده کرده است. سازوکار اين فرآيند اينگونه است که ذخاير صندوق توسعه در ترازنامه بانک مرکزي مي‌نشيند و خالص دارايي‌هاي خارجي آن افزايش مي‌يابد؛ در ازاي آن دولت ريال مي‌گيرد که اين همان رشد پايه پولي يا چاپ پول است.

وي ادامه داد: منتها در گذشته اين امکان براي بانک مرکزي وجود داشت که ارزهاي صندوق توسعه ملي را در بازار بفروشد و پايه پولي ايجاد شده را جمع آوري کند که اصطلاحا عمليات خنثي سازي گفته ميشود. اما در شرايط تحريم که منابع صندوق بلوکه شده و فعلا قابل استفاده نيست اين عمليات ميسر نبوده لذا پايه پولي رشد داشته است که اثرات و تبعات تورمي خواهد داشت

اين کارشناس اقتصادي در مورد عبور حجم نقدينگي از مرز ۳ هزار هزار ميليارد تومان گفت: کاملا بديهي است که اين رشد نيز تاثير تورمي دارد که روزانه آن را احساس مي کنيم. منتها در شرايط کنوني از انتطارات تورمي کاسته شده که اگر مجددا اين انتظارات افزايش يابد، نقدينگي نيز شروع به چرخش در بازارهايي مانند مسکن، خودرو و ارز خواهد کرد که پيامد آن افزايش تورم در بازار کالا و خدمات است.

ندري ادامه داد: الان شانسي که ما داريم اينکه به دليل انتخابات آمريکا، اندکي از انتظارات تورمي کاسته شده  و بنوعي سرعت گردش پول و حجم مبادلات در بازارهاي سوداگرانه به دليل اين انتخابات کاهش يافته است چون احتمال مي رود واردات کالاها آزاد شود که پيامد آن نيز کاهش انتظارات تورمي است.

وي متذکر شد: اگر نتوانيم با دولت جديد آمريکا مذاکره و به توافق برسيم اين احتمال وجود دارد که دوباره انتظارات تورمي شدت اوج بگيرد که آن موقع حجم نقدينگي سه هزار هزار ميليارد توماني با افزايش سرعت گردش پول، دوباره تورم را افزايش خواهد  داد. بعبارت ديگر ما مشکل تورم را داريم منتها روند آن بستگي به انتظارات تورمي دارد يعني اگر اين انتظارت شدت بگيرد نرخ تورم نيز افزايشي مي‌شود و برعکس.

اين اقتصاددان خاطرنشان کرد: به نظرم اگر تحريم‌ها نيز برداشته شود ما تورم را خواهيم داشت اما شدت آن مانند سه سال اخير نخواهد بود و آن نيز ريشه در کاهش انتظارات تورمي دارد. اگر مردم احساس کنند گشايشي روي خواهد داد انتظارات کاهش و اگر روابط تيره شود، اين انتظارات افزايش مي يابد.

ندري در مورد کاهش نرخ تورم در صورت رفع تحريم ها گفت: ما در آينده تورم را خواهيم داشت منتها اگر رابطه ما با آمريکا بهبود يابد از شدت آن کاسته و احتمالا به زير ۲۰ درصد سقوط کند اما اگر روابط اصلاح نشود يا تحريم هاي ديگر اعمال شود، در آن صورت مانند سه سال اخير انتطارات و در نتيجه نرخ تورم نيز شدت خواهد گرفت.

به گزارش ايلنا، براساس اين آمارها، به طور کلي دارايي هاي بانک مرکزي در آذر ماه امسال ۹۲۳۹.۹ هزار ميليارد ريال بود که اين ميزان در آذر ماه ۹۸ رقم ۷۶۸۴.۰ هزار ميليارد ريالي را ثبت کرد و حاکي از رشد ۲۰.۲ درصدي است.

دارايي هاي خارجي بانک مرکزي در آذر ماه ۹۹ به ۵۸۲۴.۶ هزار ميليارد ريال رسيد که رشد ۱۷.۸ درصدي را نسبت به آذر ماه سال گذشته به ثبت رساند. ميزان دارايي هاي بانک مرکزي در آذرماه امسال نسبت به اسفند ۹۸ هم با رشد ۸.۶ درصدي همراه بود.

همچنين در پايان آذرماه ۱۳۹۹، نقدينگي با رشد ۲۶.۶ درصدي نسبت به اسفند ۹۸ به رقم ۳۱۳۰۰.۲ هزار ميليارد ريال رسيده است. اين ميزان از نقدينگي بر حسب اجزاي تشکيل دهنده شامل پول و شبه پول است که در بخش پول، دو زير مجموعه «اسکناس و مسکوک در دست اشخاص» و «سپرده هاي ديداري» را داريم که در پايان آذرماه ۹۹، هر کدام به ترتيب با افزايش ۵ و ۵۱ درصدي نسبت به اسفند ۹۸ مواجه شده‌اند و به ارقام ۶۴۲.۲ و ۵۵۲۸.۱ هزار ميليارد ريال رسيده‌اند.