ضرورت ايجاد جذابيت براي سرمايه‌گذاري در بخش توليد

تاریخ انتشار : 1399/07/21

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تنظيم بازارهاي موازي توليد بسيار مهم است و بايد مسيرهاي غير مولد، غيرجذاب و سرمايه‌گذاري در توليد جذاب شود.

به گزارش پايگاه خبري بازارسرمايه (سنا) و به نقل از شاتا، سعيد زرندي در برنامه "يه روز خوش" شبکه پنج سيما گفت: عمده کشورهاي که از قرن ۲۰ به بعد مسير پيشرفت و رشد را طي کرده اند، توسعه صنعت و رونق توليد يک رکن اساسي بوده است. وقتي مقام معظم رهبري امسال را به نام جهش توليد ناميدند يعني همه دستگاه ها موضوع توليد را به عنوان اولويت نگاه کنند و بايد اين نگاه در کشور شکل بگيرد. وقتي توليد غير جذاب شد و مسيرهاي غير توليدي سود دهي بالايي پيدا کردند مشخص است هدايت سرمايه به سمت بخش توليد نخواهد رفت.
وي گفت: در دنيا هم براي غيرمولد ها و يا کسب و کارهاي بي زحمت، ماليات در نظر مي گيرند و ما بايد براي سودهاي بي زحمت، رانتي و غيرمولد ماليات مشخص وضع کنيم. در اقتصادي که توليد محور باشد اين رانتخوارگي ها و سودهاي يک شبه حاصل نمي شود.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تصريح کرد: ماليات بر عايدي سرمايه از موضوعاتي است که وزارت صنعت، معدن و تجارت از آن حمايت مي کند.
وي در خصوص صنعت خودرو نيز گفت: خودرو نيز مانند بسياري ديگر از محصولات متاثر از افزايش قيمت ارز و مواد اوليه بوده اما با تدبيري که انديشيده شد روند کاهش توليد متوقف و در ۶ ماهه امسال رشد ۱۹ درصدي نسبت به سال گذشته را شاهد بوديم.
زرندي گفت: ضمن اينکه بايد وضعيت توليد روند بهتري پيدا کند اما مشکل امروز خودرو در بخش توليد نيست بلکه در بخش بازار و تقاضا است. وقتي براي ثبت نام يک شرکت خودرو ساز، نزديک به ۲ ميليون و ۹۰۰ هزار نفر ثبت نام مي کنند مشخص است نقدينگي بالاي در جامعه وجود دارد.
وي برخي اشکالات در قيمت را هم از عوامل سودهاي بي زحمت دانست که در بازار وجود دارد و مردم را به سوي اين محصول سوق مي دهد.
زرندي در خصوص احتمال واردات خودرو گفت: واردات يک ابزار کنترلي براي زماني است که ميزان عرضه با تقاضا برابري نمي کند اما در شرايط فعلي ارز بايد به سمت نيازهاي اساسي کشور برود نه کالاي مصرفي.
معاون طرح و برنامه تاکيد کرد: سياست مهمي که دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال مي کند ارزآوري کالاهاي توليدي از مسير صادرات و کاهش ارزبري با ساخت داخل و کنترل واردات است.
زرندي گفت: در سال جاري استفاده از ظرفيت خالي واحدهاي توليدي را دنبال مي کنيم. براي اولين بار ليست واحدهاي تعطيل را اعلام کرديم (سامانه بهين ياب) و از سرمايه گذار جديد خواستيم اول به سراغ اين پروژه ها برود تا از اين ظرفيت استفاده کند. از ابتداي سال بيش از ۷۶۰ واحد تعطيل و راکد احيا شده است.