ورود بيش از ۱۰۰ هزار ميليارد تومان به بورس

تاریخ انتشار : 1399/06/24

معاون وزير اقتصاد گفت: از ابتداي سال جريان ورودي به بازار سرمايه مثبت بوده و بيش از ۱۰۰ هزار ميليارد تومان وارد بورس شده است.

به گزارش ايبِنا، محمدعلي دهقان دهنوي در برنامه تيتر امشب شبکه خبر گفت: علت حمايت از بورس اين است که هدف سياستگذاري اقتصادي هر کشور، رشد و توسعه اقتصادي است که با رشد سرمايه گذاري محقق مي‌شود و براي تقويت سرمايه گذاري بايد اقتصاد را تامين مالي کنيم. در کشور ما تاکنون بار اصلي تامين مالي بر دوش بانک‌ها بوده است، اما الان ما انتخاب کرده ايم که بازار سرمايه را به عنوان تامين کننده مالي اقتصاد کشور حمايت کنيم و توسعه دهيم.

معاون وزير اقتصاد و داراي گفت: نوسانات ذات بازار سرمايه است و در همه جاي دنيا بورس با افت و خيزهايي روبروست. وي در خصوص اقدامات حمايتي از بازار سرمايه و سهامداران خرد گفت: بايد در ابتدا نقدشوندگي براي اين بازار ايجاد کنيم و از رفتارهاي هيجاني جلوگيري کنيم و بايد ساختارهاي بازار را به نحوي اصلاح کنيم که سرمايه گذاران خُرد کمتر آسيب ببينند. از ابتداي سال جريان ورودي به بازار سرمايه مثبت بوده و بيش از ۱۰۰ هزار ميليارد تومان وارد بورس شده است.

وي گفت: بازار ما متوسط سهام شناورش کمتر از ۲۵ درصد است و ۷۵ درصد سهام دست سهامداران عمده است براي همين رفتارهاي هيجاني برخي سهامداران خُرد که تعادل بازار را به هم مي‌زند و باعث کاهش قيمت‌ها مي‌شود فقط به خود آنها آسيب نمي‌زند بلکه به سهامداران عمده نيز آسيب مي‌زند براي همين سهامداران عمده انگيزه دارند که با بازارگرداني مانع رفتارهاي هيجاني شوند و آرامش را به بازار برگردانند.

معاون وزير اقتصاد و دارايي افزود: نگاه بلند مدت در سهامداري و انتخاب درست سهام و خريد غير مستقيم سهام از طريق شرکت‌هاي سرمايه گذاري مانع زيان سهامداران مي‌شود. دهقان دهنوي افت و خيز بازار بورس را طبيعي دانست و گفت: چرا حقوقي‌ها آرامند، چون آنها بازار و سهام را به خوبي مي‌شناسند و انتخاب کرده اند در اين بازار باشند.

مهدي طغياني نماينده مجلس هم گفت: جلسه غير علني و ۳ ساعته مجلس درباره حمايت از بازار سرمايه بود براي اينکه بازار بتواند در تامين مالي نقش آفريني کند. وي گفت: بازارگرداني بايد جدي‌تر اتفاق بيفتد تا بازار به تعادل بازگردد بايد محدوديت‌هاي بازارگرداني را کمتر کنيم يکي از محدوديت‌ها دامنه نوسانات است که بايد به شکل پويا درآيد.

طغياني نقش مجلس را نظارت دانست و گفت: نهادها و شرکت‌هاي دولتي و عمومي که در بازار حضور داشته اند حالا بايد نقش تاريخي خود را در بازار به عنوان بازارگردان ايفا کنند. سخنگوي کميسيون اقتصادي مجلس گفت: بازار بورس الان با ۲۰ ميليون کد بورسي ديگر بورس سابق نيست و نياز به تحول سخت افزاري و نرم افزاري دارد.

محمدحسين ابراهيمي عضو هيات مديره سازمان بورس هم درباره سهام خزانه گفت: مکانيسم سهام خزانه به اين شکل است که شرکت‌هايي که ناشر هستند مي‌توانند تا ۱۰ درصد سهمشان را از بازار جمع آوري و خريداري کنند که اين کار طبيعتا به نقدشوندگي بازار کمک و نگراني سهامداران خُرد را مرتفع مي‌کند.

ابراهيمي افزود: دستورالعمل سهام خزانه به کليه ناشرين ابلاغ شده و همين هفته دو يا سه شرکت سهام خزانه شان را عملياتي مي‌کنند و فرصت دو ساله به آنها داده شده تا دوباره سهمشان را به بازار عرضه کنند. اوراق فروش تبعي و سهام خزانه و بازارگرداني ابزاري هستند که به نقدشوندگي بازار کمک و نگراني سهامداران خُرد را برطرف مي‌کند.