افزايش ۳ برابري صدور کدهاي بورسي در بازار سرمايه

تاریخ انتشار : 1399/06/16

معاون شرکت سپرده‌گذاري مرکزي از افزايش ۳ برابري صدور کدهاي بورسي خبر داد و گفت: تعداد افرادي که در سال ۹۸ فقط يک معامله داشتند ۲.۸ ميليون نفر بود که در سال ۹۹ به بيش از هشت ميليون نفر رسيده است.

به گزارش ايبِنا، عليرضا ماهيار معاون شرکت سپرده گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه در خصوص تعداد کدهاي بورسي صادر شده گفت: تا پايان سال ۱۳۹۸ حدود يازده ميليون و ۶۶۵ هزار کد بورسي در بازار سرمايه صادر شده بود درصورتي که از ابتداي سال ۹۹ تا امروز که حدود ۵.۵ ماه از سال مي‌گذرد افزايش سه برابري را در ميزان کدهاي صادر شده شاهد هستيم.

آمار معامله گران فعال

وي افزود: تعداد افرادي که در سال ۹۸ فقط يک معامله داشتند دوميليون و ۸۰۰ هزار نفر بوده، اما اين رقم در سال ۹۹ به بيش از هشت ميليون نفر رسيده است.

معاون شرکت سپرده گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه اظهار کرد: سهامداران براي مشاهده پرتفوي سهام عدالت خود مي‌توانند به سامانه sahamedalat.ir مراجعه کنند.

وي افزود: افرادي که شماره تلفن يا شماره شباي  آنها ايراد دارد مي‌توانند به اين سامانه مراجعه کنند و يا با شماره ۱۵۹۶ تماس بگيرند تا امروز بيش از ۳.۵ ميليون  نفر شماره تلفن خود را در اين سامانه تغيير داده اند.

معاون شرکت سپرده گذاري مرکزي در خصوص احراز هويت سهام داران از اول سال ۹۹ اظهار کرد: حدود ۱۹ ميليون و هشتصد هزار نفر تاکنون از طريق درگاه‌هاي بانکي، پيشخوان دولت و سامانه سجام احراز هويت کرده اند که از اين ميزان سه ميليون و ۸۰۰ مورد مربوط به تهران، يک ميليون و پانصد مورد براي  اصفهان و يک ميليون مربوط  به استان خراسان جنوبي مي‌شود.

وضعيت سامانه آنلاين سجام

ماهيار درباره سامانه آنلاين سجام گفت: اين سامانه از ابتداي سال ۹۹ تغييرات چشم گيري داشته است که مي‌توان به روند آسان سازي احراز هويت، برگزاري مجامع به صورت آنلاين و پرداخت سود شرکت‌هاي سرمايه گذاري حاضر در بازار سرمايه اشاره کرد.

انتخاب هيات مديره شرکت هاي سرمايه گذاري استاني

وي درباره انتخاب هيات مديره شرکت هاي سرمايه گذاري استاني از طريق مجامع اظهار کرد: مجامع اول اين شرکت‌ها  بايد با حضور پنجاه درصد سرمايه گذاران تشکيل شود که  فعلا به تعويق افتاده است، اما از آنجايي که رشد خوبي در حضور سرمايه گذاران شاهد هستيم اميدواريم ظرف يک يا دوماه آينده اين مجامع اين شرکت  ها برگزار شود؛ که اولين آن‌ها مربوط به استان خراسان جنوبي مي‌شود.

معاون شرکت سپرده گذاري مرکزي در خصوص کارکرد اين شرکت گفت: وظيفه بررسي پيش و پس از معاملات ۴ بورس فعال کشور، عمليات ريجستري، ثبت و نگهداري، فراهم سازي زير ساخت‌هاي سهام عدالت و توزيع سود شرکت‌هاي حاضر در بورس که به بيش از ۳۲ شرکت مي‌رسد بر عهده شرکت سپرده گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه است.

ماهيار بيان کرد: درگاه ذي نفعان شرکت سپرده گذاري يکي ديگر از خدماتي است که شرکت سپرده گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه به به سرمايه گذاران ارائه مي دهد.