راه نجات اقتصاد کشور برگشت ارز صادراتي به بازار است

تاریخ انتشار : 1399/05/01

اصفهان- ايرنا- رييس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران گفت: تنها راه نجات اقتصاد و ادامه راه کشور بازگشت ارز حاصل از صادرات به بازار است.

سيدعبدالوهاب سهل‌آبادي روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت:مسائل ارزي يکي از مشکلات امروز کشور ما محسوب مي‌شود و با توجه به کاهش فروش نفت، مشکلات متعددي براي اداره مملکت و دولت ايجاد شده است.

به گفته وي بانک مرکزي در روزهاي گذشته مقدار قابل توجهي ارز وارد چرخه اقتصاد کشور کرده که همين امر مقداري موجب کاهش قيمت دلار شده است.  

وي با بيان اينکه توليدات کشور ما امروز قابليت‌هاي صادراتي فراواني پيدا کرده است ادامه داد:روزي مردم  جنس ايراني را نمي‌خريدند اما امروز کالاي ايراني به ديگر کشورها و حتي اروپا صادر مي‌شود.

رييس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران افزود: جمهوري اسلامي امروز در زمينه توليد محصولات فولاد توانايي‌هاي بسيار خوبي پيدا کرده است.

وي اضافه کرد: امروز براي توليد لوازم خانگي، پتروشيمي‌ها، مصالح ساختماني، کاشي و سراميک و شيرآلات در اين مقطع زماني براي توليد کنندگان موفقيت‌هايي بدست آمده است.  

سهل آبادي خاطرنشان کرد: مواد اوليه و اقلام مورد نياز توليد کنندگان با استفاده از ارز حاصل از صادرات وارد کشور مي‌شود اما شيوه و سازو کار درستي براي اين کار وجود ندارد که صادرکنندگان اطلاعي از اقلام مورد نياز توليد کنندگان داشته باشند.

وي تصريح کرد: همه زندگي توليد کنندگان در کشور است و بدون شک ارز حاصل از صادراتشان را بجز خريد مواد اوليه، مسدود نمي‌کنند و هرچقدر که چرخ اقتصاد کشور بهتر بچرخد، آنها موفق‌تر خواهند بود.

رييس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران بيان کرد: بسياري از کارخانه‌هاي کوچک و متوسط کشور درپي نوسان نرخ ارز با مشکل جدي مواجه هستند.

وي اظهار داشت: توليدکنندگان از دولت انتظار دارند قيمت اقلام و مواد اوليه‌اي که در کشور وجود دارد را بهتر کنترل کند تا فشار بيشتري بر آنها وارد نشود.

سهل آبادي گفت: امروز ورق‌هاي فولادي در کشور توليد شده و با استفاده از نيروي کارگر ايراني ساخته و به توليد کننده ارائه مي‌شود اما يک سري مواد اوليه که در کشور توليد مي‌شود با توجه به افزايش قيمت ارز،  قيمت‌هاي بسيار بالايي پيدا کرده است.

وي با بيان اينکه همه ما بايد با هم همکاري و همبستگي داشته باشيم ادامه داد: توليدکننده و صادرکنندگان  بدنبال اين هستند که با استفاده از  ارز حاصل از صادرات بتوانند اقلام مورد نياز را وارد کنند.

رييس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران افزود: دشمنان تاکنون تلاش‌ زيادي براي ضربه زدن به اقتصاد کشور ما انجام دادند اما تا امروز نتوانسته اند به اهداف شوم خود دست پيدا کنند.

وي تصريح کرد: صنعتگران کشور ما در بحران کرونا کاري کردند که تاريخ به خود نديده بود و در حاليکه کشورهاي اروپايي براي مهار اين بحران با مسائل و مشکلات متعددي و هجوم مردم به فروشگاه‌ها مواجه بودند اما توليد کنندگان در کشور ما به حق فعاليت کردند و نگذاشتند هيچ کارگري از کار اخراج شود.

سهل آبادي اضافه کرد: صدها کارخانه توليداتشان را در اين مقطع عوض کردند و به طرف توليد مواد بهداشتي و ضد عفوني کننده مورد نياز کشور روي آوردند.

وي اضافه کرد: کشور در روزهاي اول شيوع ويروس کرونا با کمبود مواد بهداشتي و ضدعفوني کننده مواجه بود اما امروز به همت شرکت‌هاي دانش بنيان ضمن تامين نياز کشور، اين مواد را به ديگر کشورها هم صادر مي‌کنند.

رييس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران گفت: توليد کنندگان براي فعاليت در دوران شيوع کرونا زحمات و سختي هاي بسياري را متحمل شدند اما امروز انتظار همکاري از طرف دولت در زمينه کاهش فشارهاي بانکي، مالياتي و جرائم بيمه‌اي را دارند.  

به گفته وي توليد کنندگان هر چه در توان داشتند در دوران کرونا به صحنه آوردند و امروز دولت بايد از آنها قدرداني و تشکر کند و براي آرامش نسبي آنها تلاش کند.

سهل آبادي با اشاره به اينکه فشار بانک‌ها براي دريافت معوقات توليدکنندگان هر روز سخت‌تر مي‌شود خاطرنشان کرد: توليد کنندگان هيچ تقصيري ندارند اما تاوان مسائل و مشکلات موجود را مي‌دهند در صورتيکه بايد تقسيم تقصير در اين زمينه انجام شود.

اصحاب رسانه در تبليغ و ترويج استفاده از توليدات داخلي سنگ تمام گذاشتند 

وي تصريح کرد: اصحاب رسانه به ساماندهي وضعيت توليد کمک بزرگي کردند و در تبليغ و ترويج استفاده از توليدات داخلي سنگ تمام گذاشتند.

رييس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران ادامه داد: توليد کنندگان ايراني هم امنيت استفاده از اين توليدات داخلي را براي مردم مهيا کردند و در اين ايام به خوبي درخشيدند.

وي اضافه کرد: بايد تفکر توليد داشته باشيم و اقتصاد جامعه را توليدي و پويا کنيم تا موتور محرکه جهش توليد  به حرکت درآيد.

سهل آبادي اظهار داشت: امروز براي تحقق جهش توليد بايد کيفيت و کميت توليدات افزايش پيدا کند و صادرات بيشتري داشته باشيم و کارگران در رفاه بيشتري قرار داشته باشند.

وي بيان کرد: مردم و توليدکنندگان در بحران کرونا نشان دادند که شعار جهش توليد چقدر موثر بود.