تشکيل کارگروه مشترک بانک مرکزي و کميسيون اقتصادي در رصد بازار ارز

تاریخ انتشار : 1399/04/04

رييس کميسيون اقتصادي مجلس گفت: کارگروه مشترکي بين کميسيون و بانک مرکزي براي بررسي روزانه نرخ ارز شکل مي‌گيرد.

به گزارش ايبِنا به نقل از  خبرگزاري خانه ملت،  محمدرضا پورابراهيمي داوراني در جمع خبرنگاران در تشريح نشست روز گذشته اين کميسيون با رئيس کل بانک مرکزي گفت: بحث مديريت منابع ارزي کشور در نشست مورد بحث و بررسي قرار گرفت و براساس گزارش‌هاي آقاي همتي، منابع قابل توجهي از متعلقات ارزي مربوط به جمهوري اسلامي ايران در کشورهاي ديگر وجود دارد که بايد ساز و کارهاي جديدي را براي دسترسي به اين منابع در نظر گرفت.

وي با بيان اينکه بخش قابل توجهي از منابع ارزي ما در کشورهاي آسيايي، همسايه و عربي وجود دارد، اظهار داشت: به موجب گزارش رئيس کل بانک مرکزي نحوه دسترسي به اين منابع تشريح شد و پيشنهاد ما در اين مورد، تدوين يک ساز و کار جديد بود تا در شرايط نياز کنوني کشور به منابع ارزي، دسترسي ما امکان‌پذير شود.

پورابراهيمي تقويت طرف عرضه را يکي ديگر از محورهاي مهم مورد بحث در اين جلسه عنوان کرد و افزود: استفاده از ظرفيت‌هاي جديد يکي از راهکارهايي است که مي‌تواند کار را براي ما امکان‌پذير کند. همچنين استفاده از رمز ارزها از يک سو منابع ارزي را تقويت و تحريم‌ها را به شکلي بي‌اثر مي‌کند و از سوي ديگر موجب تقويت مديريت حوزه اقتصادي مي‌شود.

بزودي آيين‌نامه جديد رمز ارزها به فعالان اقتصادي ابلاغ مي‌شود

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس با تاکيد براينکه بزودي آيين‌نامه جديد رمز ارزها از سوي بانک مرکزي به فعالان اقتصادي ابلاغ مي‌شود، بيان داشت: حجم بسيار زيادي از سرمايه‌گذاري در کشور متوقف شده، آن هم در شرايطي که ما به حجم عظيمي از منابع بايد دسترسي پيدا کنيم که بايد مورد رسيدگي قرار بگيرد.

وي با اشاره به طرح موضوع انعقاد پيمان‌هاي پولي در جلسه امروز، گفت: براي استفاده از اين ظرفيت، گزارشي توسط رئيس کل بانک مرکزي و معاونان وي ارائه شد، از نگاه ما اجراي اين وضعيت با توجه به همکاري‌هاي مشترک کشورهاي همراه با ايران در حوزه سياست‌ها و مسائل اجرايي امکان‌پذير است. براي ما قابل قبول نيست که بخشي از حوزه‌ پيمان‌هاي پولي هنوز عملياتي نشده هر چند محدوديت‌هاي ايجاد شده در بحث ارزي ناشي از اين مسائل نيز است.

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس تاکيد کرد: افزودن ظرفيت‌ پيام‌رسان‌ها در مبادلات مالي و ارزي يکي از موضوعات مهم ديگر در اين جلسه بود که آقاي همتي اعلام کرد، دو کشور بحث پيام‌رسان‌ها را پذيرفته‌اند. خروج از بحث سوئيفت به دليل آنکه بايد تمام نقل و انتقالات مرتبط با دلار از کانال بانک مرکزي آمريکا عبور مي‌کرد و عملاً اين موضوع نظارت آمريکا را بر کليه مبادلات تجاري ما فراهم مي‌کرد. کاملاً بديهي بود که خوشبختانه موضوع پيام‌رسان‌هاي مالي خارج از سوئيفت با کشورهايي که با ما تبادلات تجاري و سياسي دارند، در دستور کار قرار گرفت.

تقويت بخش صادرات راهي براي حل مشکلات اقتصادي

وي در ادامه ضمن تاکيد بر تسهيل روند صادرات در کشور گفت: هيچ‌ راهي جز تقويت بخش صادرات در کشور براي رفع مشکلات اقتصادي وجود ندارد، بخشي از محدوديت‌هاي ايجاد شده در حوزه صادرات از نظر ما قابل قبول نيست زيرا بخشي از آن مرتبط با بانک مرکزي بوده و بخش ديگر به ساير دستگاه‌ها مرتبط است.

پورابراهيمي ادامه داد: در اين نشست قرار شد، برنامه جامعي براي تقويت صادرات با نگاه و منظر تقويت ارزي تدوين شود. همچنين مقرر شد، کارگروه مشترکي ميان کميسيون اقتصادي و بانک مرکزي تشکيل و به صورت مستمر و هفتگي تمام مسائل اقتصادي و ارزي را رصد و بررسي کرده و جمع‌بندي نهايي را به مجلس ارائه کند.

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينکه فضاي موجود در بازار ارز با واقعيت‌هاي اقتصادي ايران همخواني ندارد، اظهار داشت: بيشتر مسائل پيش آمده در بحث ارز جنبه رواني دارد؛ البته حضور و فعال بودن بانک مرکزي در مديريت بازار ارز در اين ميان بسيار تأثيرگذار خواهد بود و بايد بيشتر تقويت شود.

سياست‌هاي ارزي بانک مرکزي بايد تقويت شود

وي ضمن تاکيد براينکه سياست‌هاي بانک مرکزي، مديريت و کنترل تراکنش‌هاي ريالي و ساماندهي نظام ارزي کشور بايد تقويت شود، افزود: بانک مرکزي توان لازم و فراتر از آن اقتصاد کشور ظرفيت‌هاي بسياري را در بحث منابع و مصارف ارزي در کشور دارد که امکان مديريت ارز را فراهم مي‌کند البته نقاط ضعف بايد برطرف و نقاط قوت تقويت شود.

پورابراهيمي تصريح کرد: کميسيون اقتصادي در اولين جلسه خود در مجلس يازدهم با توجه به اهميت موضوع ارز در کشور به اين موضوع ورود کرد، ما با تمام توان در خصوص مسائل ارزي موضوعات را به صورت روزانه رصد کرده و تلاش مي‌کنيم تا به حل مشکلات کمک کنيم البته انتقاداتي به نحوه عملکرد دولت وجود دارد که در اين جلسه مطرح کرديم و بخشي از آن مورد تأييد آقاي همتي قرار گرفت.

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس تاکيد کرد: بر اساس گزارش رئيس کل بانک مرکزي خوشبختانه از خرداد ماه يک فضاي رونقي در بحث صادرات در کشور شکل گرفته و منابع ارزي خوبي از ارديبهشت ماه به کشور وارد شده و در صورت رفع موانع بخش صادرات و ورود و تقويت بخش خصوصي و اتاق بازرگاني بزودي مشکلات حوزه ارزي حل خواهد شد.

بزودي با بخش خصوصي جلساتي را برگزار مي‌کنيم

وي اظهار داشت: قرار است، جلساتي را در روزهاي آينده با فعالان بخش خصوصي که متوليان امر صادرات هستند، برگزار کنيم تا از نگاه آنها هم اين مسائل بررسي شود. پورابراهيمي گفت: تقريبا تراز تجاري صادرات غيرنفتي با ميزان واردات برابري کرد و قطعاً براي ۹ ماه آينده برنامه خواهيم داشت و اميدواريم خروجي اين برنامه‌ريزي‌ها ايجاد يک فضاي مثبت در حوزه اقتصادي باشد.

  •