افزايش ۲۸ درصدي آيفکس در سومين ماه سال جاري

تاریخ انتشار : 1399/04/03

ارزش کل بازار فرابورس و شاخص اين بازار(آيفکس) در پايان معاملات سومين ماه بهار امسال به ترتيب رشد ۲۸ و ۲۴درصدي را به ثبت رساندند.

به گزارش ايبِنا، نگاهي به کارنامه فرابورس در سومين ماه امسال نشان مي‌دهد طي ۱۷روز معاملاتي تعداد ۴۵ميليارد و ۵۸۲ميليون ورقه بهادار در ۱۴ميليون و ۲۴۶هزار نوبت به ارزش ۹۴۲هزار و ۶۱۲ميليارد ريال در بازارهاي فرابورس خريد و فروش شده است که به ترتيب از رشد ۴درصدي حجم، افزايش ۲۸۶درصدي نوبت‌هاي معاملات و رشد ۵۴۱درصدي ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکايت دارد.

اين در حالي است که ميانگين حجم روزانه معاملات فرابورس در ماه گذشته ۲۶۸۱ميليون ورقه و ميانگين ارزش معاملات نيز ۵هزار و ۵۴۵ميليارد ريال بوده است.

همچنين بازار اول فرابورس در ماهي که گذشت تغيير مالکيت ۴ميليارد و ۵۳۲ميليون ورقه بهادار به ارزش ۱۰۱هزار و ۲۰۳ميليارد ريال و بازار دوم مبادله ۲۱ميليارد و ۷۶۹ميليون ورقه بهادار به ارزش ۴۱۱هزار و ۳۰۶ميليارد ريال را به خود ديدند که اين ارقام به ترتيب بيانگر افزايش ۷۲درصدي حجم و خردادماه سال ۹۸ است.

اين گزارش مي افزايد: در بازار ابزارهاي مالي نيز تعداد ۱۸۰ميليون اوراق بدهي به ارزش ۱۶۶هزار و ۱۴۵ميليارد ريال معامله شده است که از افزايش ۴۴۷درصدي حجم و ۴۹۲درصدي ارزش معاملات اين بازار در خردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکايت مي‌کند.

افزون بر اين، بالغ بر ۲۲۹۰ميليون واحد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله به ارزش ۳۹ميليارد و ۲۲ميليون ريال و ۳ميليون و ۱۰۰هزار ورقه گواهي تسهيلات مسکن(تسه) به ارزش ۲۲۲۵ميليارد ريال در اين مدت در اين بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزايش ۲۷۶درصدي حجم و رشد ۲۷۰درصدي ارزش معاملات صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله و همچنين رشد ۱۱۳درصدي حجم و افزايش ۲۱۰درصدي ارزش معاملات اوراق گواهي تسهيلات مسکن در مقايسه با خردادماه پارسال دارد.

اين گزارش مي‌افزايد: شاخص کل فرابورس نيز که معاملات خردادماه امسال را از ارتفاع ۱۱ هزار و ۱۱۳واحد آغاز کرده بود با ثبت رشد ۲۸درصدي در پايان اين ماه به ارتفاع ۱۴هزار و ۱۸۰واحد رسيد.
ارزش کل بازار فرابورس نيز که در ابتداي ماه گذشته ۱۱۶۷۰هزار و ۳۷۳ميليارد ريال بود در پايان اين ماه با ثبت رشد ۲۴درصدي به عدد ۱۴۴۳۷هزار و ۵۱۵ميليارد ريال رسيد.