کاهش ۵۰ درصدي عرضه ارز در نيما پس از شيوع کرونا

تاریخ انتشار : 1399/03/03

تهران- ايرنا- بررسي آمار سامانه نيما نشان مي‌دهد که حجم عرضه ارز از طريق سامانه نيما در دو ماه نخست سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه پارسال حدود يک ميليارد و ۷۰۸ ميليون يورو (۴۹.۸ درصد) کاهش داشته که علت اصلي آن به شيوع جهاني کرونا و کاهش مبادلات بين‌المللي باز مي‌گردد.

سامانه نيما نقشي مهم در تامين ارز مورد نياز کشور داشته و توانسته است تعادل مناسبي ميان صادرات و واردات برقرار کند. نيما با شناسايي و ثبت نيازهاي ارزي واقعي واردکنندگان، جلوي تقاضاهاي کاذب و غيرواقعي را گرفته است.

سامانه نيما از طريق ساماندهي عرضه و تقاضاي ارز در بخش تجارت خارجي، آرامش را به بازار ارز بازگردانده و همچنين با الزام صادرکنندگان به عرضه ارز، روند تامين ارز را نيز شفاف کرده است.

سامانه نيما از نيمه نخست سال ۹۷ پس از تعديل سياست‌هاي ارزي دولت به عنوان مرجع تعيين نرخ خريد و فروش حواله‌هاي ارزي تعيين شد.

بررسي عملکرد سامانه نيما نشان مي‌دهد که جريان ورود ارز صادراتي به اين سامانه پس از شيوع کرونا، روند کاهشي داشته است.

رکود اقتصاد جهاني به دليل شيوع کرونا و کاهش مبادلات اقتصادي، تاثير خود را بر روند عرضه ارز بر جاي گذاشته و حجم مبادلات آن را کاهش داشته است.

بررسي‌هاي ايرنا نشان مي‌دهد از ابتداي سال ۹۹ تا پايان ارديبهشت‌ماه معادل يک ميليارد و ۷۱۵ ميليون يورو از طريق سامانه نيما وارد چرخه اقتصادي کشور شده، اين در حالي است که در دو ماه نخست سال ۹۸ حدود سه ميليارد و ۴۲۳ ميليون يورو ارز صادراتي در نيما به فروش رسيده بود.

مقايسه عملکرد سال‌هاي ۹۸ و ۹۹

در فروردين ۹۹ حدود ۵۳۱ ميليون يورو در نيما به فروش رسيد، اين در حالي است که در مدت مشابه سال ۹۸ حدود يک ميليارد و ۲۷۳ ميليون يورو از طريق سامانه نيما عرضه شده بود که نشان دهنده کاهش ۷۴۲ ميليون يورويي است.

همچنين در ارديبهشت ۹۹ نيز يک ميليارد و ۱۸۴ ميليون يورو از طريق اين سامانه وارد چرخه اقتصاد کشور شد که نسبت به ارديبهشت ۹۸ کاهش ۹۶۶ ميليون يورويي را نشان مي‌دهد. در دومين ماه سال ۹۸ معادل دو ميليارد و ۱۵۰ ميليون يورو در نيما عرضه شده بود.

مقايسه مجموع ارز صادراتي عرضه شده در سامانه  نيما در دو ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال از افت يک ميليارد و ۷۰۸ ميليون يورويي حکايت دارد.

رشد قيمت‌ها در سامانه نيما

ميانگين نرخ فروش حواله دلار در سامانه نيما در پايان ارديبهشت‌ماه به ۱۶ هزار و هشت تومان رسيد.

بررسي روند قيمتي حواله‌هاي نيما نشان مي‌دهد که نرخ اين حواله‌ها تحت تاثير رشد نرخ ارز در بازار آزاد، افزايش يافته و وارد کانال ۱۶ هزار توماني شده است.

در اسفندماه و آخرين‌ماه کاري سامانه نيما در سال ۹۸، ميانگين نرخ فروش حواله يورو به ۱۵ هزار و ۱۶۹ تومان رسيده بود.

 به گزارش ايرنا، پس از التهاب بازار و نوسان‌هاي شديد نرخ ارز در سال هاي ۹۶ و ۹۷ که گاه به چند هزار تومان در يک روز مي‌رسيد، سياست‌ها و ابزارهاي متعددي توسط دولت به کارگرفته شد تا تعادل به بازار بازگردد که از مهمترين آنها سامانه نيما بود.

با وجود گمانه زني‌هايي که درباره احتمال کنار گذاشتن سامانه نيما پس از راه‌اندازي بازار متشکل ارزي مطرح شده، اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد که به دليل تفاوت ماهيت کار سامانه نيما و بازار متشکل، اين دو بازار به طور جداگانه و موازي به کار خود ادامه خواهند داد.

بازار متشکل ارز قرار است به معاملات فيزيکي اسکناس اختصاص يابد اما در سامانه نيما تنها حواله‌هاي ارزي خريد و فروش خواهد شد.

افزايش عرضه ارز پس از کاهش شيوع کرونا

نگاهي به وضعيت عرضه ارز در نيما نشان مي‌دهد که ميزان ورود ارز صادراتي به نيما به تدريج رو به بهبود بوده و در حال افزايش است.

در واقع با کاهش تاثير کرونا در بخشهاي مختلف اقتصادي و از سرگيري مبادلات تجاري، صادرکنندگان به منابع ارزي خود دسترسي بهتري داشته و اقدام به افزايش عرضه در نيما کرده‌اند.

رييس کل بانک مرکزي نيز در اين باره گفته است: باتوجه به روند احياي مجدد و تدريجي صادرات غير نفتي و نفتي بعد از کنترل شيوع کرونا، پيش‌بيني اين بانک، حاکي از برگشت وضعيت طبيعي صادرات غيرنفتي و عرضه ارز به روال گذشته است.