صندوق‌هاي قابل معامله؛ روش جديد واگذاري و خصوصي‌سازي

تاریخ انتشار : 1399/02/07

عضو هيات مديره بانک خاورميانه مي‌گويد طرح دولت براي واگذاري سهم خود در بانک‌ها و بيمه‌ها در قالب صندوق‌هاي قابل معامله (ETF) روش جديد واگذاري و خصوصي‌سازي است.

سيدحسين سليمي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا درباره طرح دولت براي واگذاري سهم خود در بانک‌هاي تجارت، صادرات و ملت و شرکت‌هاي بيمه البرز و اتکايي امين اظهار داشت: دولت مي‌خواهد سهم خود را در بانک‌ها، پتروشيمي‌ها، شرکت‌هاي فولادي با تخفيف واگذار کند. البته بنا بر اين است که اين انتقال به نحوي باشد که مديريت هنوز در اختيار دولت بماند.

وي با اشاره به مشکلاتي که برخي از واگذاري‌ها در گذشته به وجود آورده بودند، تصريح کرد: خريداران سهام به دنبال سود هستند و دولت نيز قصد دارد مديريت بنگاه‌هاي خود را به تدريج واگذار کند. در اين طرح، هر فرد با يک کد ملي مي‌تواند يونيتي را تا سقف دو ميليون تومان خريداري کند.

عضو اتاق بازرگاني خاطرنشان کرد: نمي‌توان انتظار داشت مجامع عمومي بانک‌هايي که به اين شکل واگذار مي‌شوند، با مشارکت تمامي سهامداران برگزار شود. در ايران مانند کشورهاي پيشرفته از جمله آمريکا سيستم «بروکينگ» براي برگزاري مجامع و مشارکت برخط نداريم.

عضو هيات مديره بانک خاورميانه ادامه داد: بايد بپذيريم که امروز دولت نياز مالي دارد و به دنبال آن است تا از طريق واگذاري سهام خود مبلغي را دريافت کند و آن شرکت نيز در دست فرد يا عده‌اي خاص قرار نگيرد. از اين طريق سرنوشت يک ميليون يا حتي بيشتر افراد سهامدار نيز به خطر نخواهد افتاد.

سليمي تصريح کرد: نمي‌توان انتظار داشت که برخي از شرکت‌هاي بزرگ مانند پتروشيمي‌هايي که ارزش آنها تا ۱۵ درصد از ارزش کل بازار بورس امروز کشور است را به يکباره واگذار شوند. واگذاري و خصوصي‌سازي از طريق ETF ها روش جديدي است که دولت به دنبال اجراي آن است.