پرداخت ۱۱ هزار ميليارد تومان تسهيلات اشتغالزايي از صندوق توسعه ملي

تاریخ انتشار : 1399/01/10

تهران - ايرنا - مدير کل توسعه کسب و کار و تامين مالي معاونت توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي، گفت: تا کنون ۱۱ هزار و ۴۹۰ ميليارد تومان تسهيلات اشتغال از صندوق توسعه ملي پرداخت شده و اين ميزان زمينه اشتغال ۲۵۰ هزار نفر را ايجاد مي‌کند.

در سال ۹۶ با همکاري نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و تاييد رهبر معظم انقلاب، مقرر شد يک و نيم ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي در عرصه سرمايه‌گذاري اشتغال روستايي با هدف رونق توليد، رفع معضل بيکاري، پيشگيري از مهاجرت‌ها و افزايش بهره‌وري و تحقق سياست‌هاي اقتصادي مقاومتي اختصاص يابد.

مدير کل توسعه کسب و کار و تامين مالي معاونت توسعه اشتغال وزارت کار روز يکشنبه در گفت و گو با ايرنا درباره پرداخت تسهيلات از اين محل به ايرنا، گفت: تقريبا سه سال از زمان تصويب اين قانون مي‌گذرد و تا کنون در چهار مرحله به بانک‌هاي عامل واريز شده است.

«رامين اسدي» افزود: صندوق توسعه ملي در نخستين مرحله (۲۶ دي ماه ۱۳۹۶) ۳۷۵ ميليون دلار، دور بعد (۱۲ ارديبهشت ماه ۱۳۹۷) ۳۷۵ ميليون دلار، مرحله سوم ۱۷۵.۵ ميليون دلار و مرحله چهارم (يکم اسفند ماه ۱۳۹۷) ۳۷۵ ميليون دلار به بانک‌هاي عامل واريز کرد.

وي اظهارداشت: در مجموع ۱۳ هزار و ۳۸۰ ميليارد تومان توسط صندوق توسعه ملي واريز شده است و سهم بانک‌ها نيز معادل مبلغ واريزي اين صندوق است.

مديرکل توسعه کسب و کار وزارت کار گفت: مرحله پنجم واريز صندوق توسعه ملي پس از ارزيابي عملکرد بانک‌ها انجام مي‌شود.

وي درباره روند پرداخت تسهيلات به متقاضيان گفت: پس از اطلاع رساني به متقاضيان، افراد در سامانه کارا طرح‌هاي خود را بارگذاري مي‌کنند. طرح‌ها در دستگاه‌هاي اجرايي و در کارگروه‌هاي اشتغال بررسي و پس از تاييد و به بانک‌ها معرفي مي‌شود.

اسدي افزود: بانک‌ها موظفند مدارک، مستندات و مجوزهايي از جمله محل اجراي طرح، وثايق مورد نياز و آورده متقاضي را بررسي کند و تمام اين مراحل در بهترين حالت سه تا چهار ماه و در بدترين شرايط تا دو سال زمان نياز دارد و نبايد انتظار داشته باشيم به محض اختصاص تسهيلات متقاضي وام دريافت و کار خود را شروع کند.

وي اظهارداشت: متقاضيان در بخش‌هاي مختلف کشاورزي، صنعت، معدن و خدمات مي‌توانند تسهيلات دريافت کنند و استان‌ها نيز بايد زيرساخت‌هاي لازم براي اين امر آماده مي‌کردند تا تسهيلات به صورت هدفمند پرداخت شود.

مديرکل توسعه کسب و کار وزارت کار گفت: تا کنون نزديک به ۱۱ هزار و ۴۹۰ ميليارد تومان تسهيلات پرداخت شده است و اين ميزان زمينه اشتغال ۲۵۰ هزار نفر را ايجاد مي‌کند که عمده آن ۱۵۰ هزار تحقق شغل انجام شده است.

وي افزود: بسياري از طرح‌هايي که بازديد شده قرار بوده ۱۰ نفر شغل ايجاد کنند هنوز به بهره‌برداري نرسيده‌اند و در مرحله تکميل ماشين آلات و تجهيزات به صورت کامل نصب نشده است و در مرحله ساخت و فراهم کردن زيرساخت‌ها ۱۰ تا ۲۰ نفر مشغول به کار هستند.

اسدي تاکيد کرد: تحقق اهداف اين طرح وابسته به متقاضيان است و اگر افراد، طرح، وثايق و تضامين را سر موعد تهيه کنند به موقع مي‌توانند تسهيلات را دريافت کنند و در بازه تعيين شده طرح را به بهره‌برداري برسانند و شغل مورد نظر را ايجاد کنند.

وي افزود: متاسفانه از ابتداي سال ۹۷ با تغيير نرخ ارز قيمت ماشين آلات سه تا چهار برابر رشد يافت و براي بسياري از طرح‌هاي بزرگ سرمايه‌گذاري، طرح متمم تسهيلات در نظرگرفته شد و براي اين منظور بايد پرونده مجددا بررسي مي‌شد.

اين مقام مسوول اضافه کرد: در اوايل اسفندماه بود که با ابلاغيه رئيس جمهوري، متمم از محل اعتبارات صندوق توسعه ملي به بانک‌ها ابلاغ شد و طرح‌هايي که مجوز دريافت ۱۰۰ تا ۲۰۰ ميليون تومان تسهيلات را داشتند مي‌توانند متمم دريافت کنند و طرح را به اتمام برسانند.

وي توضيح داد: پرداخت تسهيلات صندوق توسعه مالي با مشارکت بانک‌ها در بازه زماني ۹ ساله است و ۲ سال مي‌تواند ساخت و ساز باشد و يک سال تنفس و ۶ سال بازپرداخت باشد و بنابراين بسياري از طرح‌ها در حال سازندگي و تنفس هستند و بعد از آن بهره‌برداي انجام مي‌شود.

اسدي گفت: برنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي با هماهنگي سازمان برنامه و بودجه و در نظر دارد بتواند از محل بازپرداخت اين تسهيلات، به متقاضيان ديگر تسهيلات بپردازد تا افراد بتوانند تا پايان فرصت ۹ ساله بهره‌مند شوند و اميدواريم در آينده نزديک قوانين مرتبط را اجرايي کنيم.

وي تصريح کرد: در نهايت فرهنگ‌سازي و اقدامات انجام شده مردم متوجه شدند که اجراي طرح‌هاي توليدي در روستاها مناسب است و در سالي که رهبر معظم انقلاب جهش توليد نامگذاري کرده‌اند استفاده از اين تسهيلات و سرمايه در گردش و موارد ديگر مي‌تواند کمک شاياني در امر افزايش توليد خواهد داشت.