۵ پيشنهاد صندوق بين‌المللي پول براي مديريت ضربه کرونا به اقتصاد

تاریخ انتشار : 1398/12/19

صندوق بين‌المللي پول براي مقابله با آثار اقتصادي کرونا تامين مالي اضطراري، مهار فاجعه و بازگرداندن اعتماد، افزايش برنامه‌هاي وام‌دهي، تنظيم برنامه‌هاي جديد تامين مالي وتوسعه ظرفيت را پيشنهاد داده است.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، معاونت بررسي‌هاي اقتصادي اتاق بازرگاني تهران در گزارشي با عنوان « صندوق بين‌المللي پول چگونه مي‌تواند در مديريت اثرات اقتصادي ويروس کرونا به کشورها کمک کند؟ »، به بررسي پيشنهادات ۵ گانه اين صندوق پرداخته است.

تامين مالي اضطراري

اعطاي تسهيلات اعتباري فوري و استفاده از ساير ابزارهاي تامين مالي فوري جز روش‌هاي تامين مالي سريع هستند. اين تسهيلات مي‌تواند خيلي سريع پرداخت شود تا به کشورهاي عضو جهت اتخاذ سياست‌ها و انجام اقداماتي براي رسيدگي به شرايط اضطراري مانند شيوع ويروس کرونا کمک کند. در سال ۲۰۱۶، صندوق بين‌المللي پول از ابزارهاي تامين مالي سريع براي کمک به کشور اکوادور بعد از تجربه يکي از بزرگترين زمين لرزهاهاي جهان استفاده کرد.

مهار فاجعه و بازگرداندن اعتماد

صندوق بين‌المللي پول قادر است کمک هزينه‌هايي را براي تسويه بدهي کشورهاي فقير و آسيب پذير جهت مديريت فاجعه و آسيب وارده بر سلامت عمومي ارائه کند.

افزايش برنامه‌هاي وام‌دهي موجود

صندوق بين‌المللي پول مي‌تواند محدود برنامه‌هاي فعلي خود را براي برآورده ساختن نيازهاي فوري و جديد ناشي از ويروس کرونا، گسترش دهد. صندوق بين‌المللي پول نخستين موسسه مالي بين المللي بود که در سال ۲۰۱۴ براي کشورهاي گينه، ليبريا و سيرالئون بودجه مازادي را جهت مبارزه با شيوع ابولا تامين کرد.

تنظيم برنامه‌هاي جديد تامين مالي

صندوق بين‌المللي پول همچنين قادر است از طريق تنظيم برنامه‌‎هاي جديد تامين مالي و در قالب استاندارد موجود، از کشورها حمايت کند.

توسعه ظرفيت

با توجه به لزوم تغيير مسير منابع عمومي، صندوق بين‌المللي پول با کشورهاي عضو متاثر شده از اين ويروس از نزديک در ارتباط خواهد بود و در موارد لازم در زمينه فعاليت‌هاي آموزشي و ارائه کمک‌هاي فني، همکاري خواهد کرد.

  •