محدوديت‌هاي FATF شامل شرکت‌هاي سهامي عام نمي‌شود

تاریخ انتشار : 1398/12/04

مديرعامل بورس اوراق بهادار تهران گفت: معتقدم عدم تمديد فرصت الحاق ايران به FATF تاثير قابل توجهي را در بورس نخواهد داشت چراکه سال‌هاست تحت اين محدوديت‌هاي جهاني قرار داريم. فشار حداکثري در حوزه اقتصاد از قبل وجود داشته و راه‌هايي خواهيم يافت که آثار محدوديت‌ها را کم کند و هزينه اين تحريم‌ها را کاهش دهد.

علي صحرايي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا درباره کاهش تعداد عرضه‌ها‌ي اوليه در بورس تهران اظهار داشت: مردم از ما نمي‌پذيرند که شرکتي با وجود ابهام اساسي و عدم شفافيت کامل در بورس عرضه شود و ما هم نمي‌خواهيم مردم با اطلاعات ناقص درباره خريد سهام تصميم‌گيري کنند. اما در عين حال زمان بررسي درخواست شرکت‌ها براي پذيرش را سرعت داده‌ايم و در هفته دو جلسه در اين باره برگزار مي‌کنيم.

وي همچنين درباره آغاز فروش استقراضي در بازار بورس گفت: فروش استقراضي  فردا چهارم اسفند ماه آغاز به کار مي‌کند و فردا شاهد رونمايي آخرين ابزار کلاسيک بازار سرمايه تحت عنوان فروش تعهدي خواهيم بود که بازار را دو طرفه مي‌کند و اين ابزار دسترسي را به سرمايه‌گذاران حرفه‌اي مي‌دهد که با کاهش قيمت‌ها سود کنند و سطح تحليل‌ها هم افزايش مي‌يابد.

مديرعامل بورس اوراق بهادار تهران افزود: شروع به کار اين ابزار در بازار بورس تهران با 5 نماد است. مردم نگران نباشند با آغاز به کار آن اگر شاخص هم وزن 1.5 درصد کاهش داشته باشد، فروش تعهدي متوقف مي‌شود و اين ابزار جلوي رشد قيمت‌ها را نخواهد گرفت.

وي ادامه داد: در جاهايي که يکسري افراد تشخيص مي‌دهند سهامي به سقف قيمتي رسيده ، اين سهم را قرض مي‌کنند و به وکالت از مالک آن سهم را مي فروشند. البته طبق مقررات در يک دوره زماني مشخص بايد آن را بفروشند و به مالک اصلي پس بدهند.

صحرايي درباره ادعاي برخي از کارشناسان مبني بر رشد غيرواقعي قيمت سهام شرکت‌ها اظهار داشت: شايد بگويند به لحاظ بنيادي قيمت سهام به سقف رسيده که اين ديدگاه يکسري افراد است و کساني که اين سهام را با همين قيمت‌ها خريداري ‌مي‌کنند، پشتوانه تحليل دارند. اما بايد توجه داشت که اين قيمت‌ها با حجم زياد معامله مي‌‌شوند و نه تعداد کم. بايد توجه داشت که بازار محل حضور ديدگاه‌هاي مختلف است و البته 6 ماه است که اين موضوعات را مي ‌شنويم و همواره اين موضوع را مطرح مي‌کنند.  

وي گفت: مردم خودشان هوشمند هستند و تحليل مي‌کنند، هر چند که پشتوانه اين تغييرات قيمتي رخدادهايي است که در اقتصاد واقعي در حال وقوع است. مردم هم به ويژگي‌هاي بورس توجه دارند و ساير بازارها را هم در نظر مي‌‌گيرند. همچنين ورود به يکسري از بازارها ممنوعيت قانوني دارد، از سوي ديگر بازار مسکن هم پول‌هاي بزرگ مي‌خواهد و نقدشوندگي بالاي بورس را ندارد.

مديرعامل بورس اوراق بهادار تهران تاکيد کرد: 1800 ايستگاه معاملاتي در کشور داريم و افرادي که دانش و تخصص کافي دارند مي‌توانند معاملات برخط داشته باشند و همچنين به صورت نسبي حداکثر شفافيت را نسبت به ساير بازارها دارد. بستر اطلاع رساني در بورس در اختيار همگان قرار دارد و همين سامانه کدال است که شرکت‌ها ماهانه اطلاعات خود را در آن ثبت مي‌کنند.

صحرايي با اشاره به تاثير قرار گرفتن ايران در ليست سياه FATF گفت: معتقدم عدم تمديد فرصت الحاق ايران به FATF تاثير قابل توجهي را در بورس نخواهد داشت چراکه سال‌هاست تحت اين محدوديت‌هاي جهاني قرار داريم. فشار حداکثري در حوزه اقتصاد از قبل وجود داشته و راه‌هايي خواهيم يافت که آثار  محدوديت‌ها را کم کند و هزينه اين تحريم‌ها را کاهش دهد.

وي تاکيد کرد: همچنين بسياري از شرکت‌ها صادر کننده هستند و چندين سال است که تحت اين محدوديت‌ها فعال هستند. البته اين محدوديت‌هاي FATF بيشتر شامل نهادها و شرکت‌هاي دولتي مي‌شود و نه شرکت‌هاي سهامي عام.