مديريت نقدينگي با ابزار نظارتي

تاریخ انتشار : 1398/11/28

عضو کميسيون اقتصادي مجلس، گفت: طرح گام بانک مرکزي در حوزه تراکنش‌هاي بانکي و نقل و انتقالات باعث شده که مديريت نقدينگي در کشور با ابزار نظارتي بهتر عمل کند.

محمدرضا پورابراهيمي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا با اشاره به رونمايي طرح گام از سوي بانک مرکزي، گفت: اين طرح با هدف حمايت، افزايش نقدينگي و سرمايه در گردش بنگاه‌هاي توليدي رونمايي شده است.

نماينده مردم کرمان در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه طرح گام، سازوکاري ايجاد مي‌کند که واحدهاي توليدي براي تامين سرمايه در گردش به جاي دريافت تسهيلات از بانک‌ها، بر ضمانت و اعتبار بانک‌ها تکيه و با استفاده از اوراق گام نسبت به تامين مالي خود اقدام کنند، افزود: همين حذف وجوه نقد مي تواند تا حدودي جلوي تورم افسار گسيخته را بگيرد.

وي با تاکيد بر اينکه طرح گام بانک مرکزي در حوزه تراکنش هاي بانکي و نقل و انتقالات باعث شده که مديريت نقدينگي در کشور با ابزار نظارتي بهتر عمل کند، تصريح کرد: با اين اقدام نوين مانند همه جاي دنيا ديگر پول وجود ندارد و اعتبار جا به جا مي شود.

پورابراهيمي با بيان اينکه با کاهش پرداخت هاي نقدي و حذف وجوه بسياري از مشکلات فعلي از بين مي رود، گفت: در حال حاضر با طرح گام پرداخت هاي غير نقدي هر سقفي مي تواند داشته باشد که اين خود مشکل تامين مالي واحدهاي توليدي را از ميان بر مي دارد.

وي با بيان اينکه طرح گام بانک مرکزي مورد حمايت و تاييد است، تصريح کرد: بايد به سمت رونمايي از چنين طرح هايي حرکت کنيم، زيرا رشد اقتصادي در گرو همين طرح ها است. عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي، يادآور شد: با افزايش رصد و نظارت و همچنين کنترل بهتر بر شبکه هاي مالي بسياري از مشکلات از بين خواهد رفت، از اينرو بايد به سمت کمتر شدن سهم نقدينگي در مبادلات حرکت کنيم.

  •