تدوين پيش‌نويس قانون جديد ماليات‌هاي مستقيم

تاریخ انتشار : 1398/11/12

رييس کل سازمان مالياتي از تدوين پيش نويسي براي قانون جديد ماليات‌هاي مستقيم در اين سازمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، اميدعلي پارسا صبح امروز (شنبه) و در صبحانه کاري با رييس و اعضاي اتاق بازرگاني ايران گفت: ماليات، عمران و آباداني و جنگ با دشمن همه با هم است و از هم جدا نيست.

وي با بيان اينکه تنها منبع درآمدي دولت ماليت است، افزود: بايد با راه افتادن توليد و اقتصاد و صادرات است که مي توان ماليات ستاني داشت.  رييس سازمان امور مالياتي با طرح اين سوال که براي تمشيت امور حاکميتي دولت با چه نرخي و تا چه اندازه اي بايد ماليات از بخش هاي مختلف گرفت، تصريح کرد: اگر ٣٠ دولت پيشرو را در نظر بگيريم، بيش از ٩٥ درصد از مردم اظهارنامه صادقانه مي دهند و نرخ هاي مالياتي بدنبال هدف مالياتي است و تصاعدي و متناسب با درآمد، ثروت و مصرف تعيين مي شود و ٥ درصدي هم صادقانه اظهارنامه نمي دهند، به اندازه اي گرفتاري براي آنها درست مي شود که هيچ عاقلي ريسک آن را نمي پذيرد.

وي با بيان اينکه هر دولتي براي اعمال حاکميت خود بايد ٢٠ تا ٢٥ درصد از کل GDP را در اختيار داشته باشد، افزود: فقط تصور کنيد که قرار است امنيت بنگاه را خودتان بايد تامين کنيد چه قدر هزينه نياز دارد. با اين ٢٥ درصد مي توان امنيت، نظم، عدالت و کالاهاي عمومي را تامين کند.

پارسا گفت: در ايران بين ٧ تا ٨ درصد از درآمدهاي جامعه به عنوان ماليات در اختيار دولت قرار مي گيرد و با اين رقم نمي توان تمام اقدامات مورد نياز را انجام داد. وي اعلام کرد: بين ٣٠ تا ٣٥ درصد از رقم ٢٥ درصد کل توليد ناخالص داخلي از نفت و ٣٥ تا ٤٠ درصد از ماليات و مابقي از طريق استقراض و چاپ اوراق تامين شده است.

رييس سازمان امور مالياتي خاطرنشان کرد: در دنيا سازمان هاي امور مالياتي به تمامي اطلاعات درآمدي، توليد، صادرات، واردات، تراکنش ها و حساب ها دسترسي دارند و هوشمندانه ماليات مي گيرند.

پارسا ادامه داد: از آنجايي که بسترهاي اخذ ماليات هوشمند در دنيا فراهم است، سازمان هاي مالياتي به حق ماليات مي گيرند، سلامت اداري بالايي دارند، عدالت مالياتي برقرار است و فرار مالياتي نداريم.

وي با اشاره به اقدامات انجام شده در طول سالهاي گذشته اظهار داشت: امروز اخذ ماليات در کشور کاملا الکترونيکي است اما اخذ ماليات به طور الکترونيک با اخذ ماليات هوشمند متفاوت است. در نظام مالياتي هوشمند سازمان مالياتي به تمام اطلاعات دسترسي دارند و راهي براي فرار مالياتي باقي نمي ماند. معاون وزير اقتصاد اظهار داشت: در قانون پيش بيني شده که هيچ دستگاه دولتي و غيردولتي عذر و بهانه اي براي عدم ارائه اطلاعات به يازمان امور مالياتي ندارد.

پارسا از تدوين پيش نويسي براي قانون جديد ماليات هاي مستقيم در سازمان امور مالياتي خبر داد و افزود: در اين پيش نويس بحث ساماندهي معافيت ها، پايه هاي مالياتي از جمله ماليات بر عايدي بر سرمايه و ماليات بر مجموع درآمد را در نظر گرفته ايم.

وي با بيان اينکه ما در دنيا شاهد معافيت کامل بخش هاي اقتصادي نيستيم، گفت: درست است که شايد ٨٥ درصد از بخش کشاورزي در ايران ضعيف است و بايد از ماليات معاف باشد اما بالاخره ١٠ درصد از فعالين اين بخش درآمد خوبي دارند و بايد ماليات بدهند.

رييس سازمان مالياتي تصريح کرد: بودجه عمومي کل کشور ٤٨٤ هزار ميليارد تومان است. دولت براي تامين اين بودجه يا بايد ماليات بگيرد، يا قرض کند و با سود آن بازگرداند، يا چاپ پول کند يا منابع طبيعي و املاک را بفروشد. البته بهتر از من مي دانيد که چاپ پول تورم زاست و اخذ ماليات غير مستقيم از طبقات ضعيف و با درآمد ثابت است.

وي تاکيد کرد که تنها راه براي ملت و حاکميت، اخذ ماليات هوشمندانه متناسب با ثروت، درآمد و مصرف است. معاون وزير اقتصاد افزود: جهت گيري نظام آن است که ايران به سمت ماليات هوشمند و نسل چهارم ماليات ستاني است و اميدوار هستيم فرار مالياتي و فساد اداري با اين اقدام از بين برود.