سرمايه‌گذاري ۵.۲ ميليارد دلاري خارجي در مناطق آزاد

تاریخ انتشار : 1398/11/05

مدير توسعه صادرات و ارزش افزوده مناطق آزاد گفت: از سال ۹۲ تا ۹۸ در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي کشور ۸۱ هزار ميليارد ريال سرمايه‌گذاري داخلي و ۵.۲ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي انجام شده است.

به گزارش ايبِنا، ناصر خرمالي در برنامه گفتگوي ويژه شبکه دو سيما با بيان اينکه قانون معاف بودن مناطق آزاد از ماليات بر ارزش افزوده که در سال ۸۷ به صورت موقت ابلاغ شد به هيچ وجه در مناطق آزاد اتفاق نيفتاد، افزود: هيچ کدام از کالاهايي که از سرزمين مادر وارد مناطق آزاد شد صادرات تلقي نشد.

خرمالي گفت: فعال اقتصادي در مناطق آزاد معدني نيست و الزامي به ثبت معاملات در اين مناطق وجود ندارد؛ بنابراين راه شفافيت فعاليت هاي اقتصادي در مناطق آزاد تغيير قانون معاف بودن مناطق آزاد از ماليات ارزش بر افزوده نيست.

وي با بيان اينکه ۹۴۵ هزار نفر در مناطق آزاد و ويژه ساکن هستند و اين مناطق ۴ دهم مساحت کشور را تشکيل مي دهد گفت: توليد کنندگان در مناطق ازاد وقتي بايد براي ورود کالاهاي داخلي به اين مناطق ۹ درصد ماليات بر ارزش افزوده بدهند ترجيح مي دهند کالاهاي مورد نياز خود را از خارج از کشور تامين کنند. وي ادامه داد: ديگر جذابيتي براي سرمايه گذاري در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي که در گذشته براي اين مناطق پيش بيني شده بود وجود ندارد.

وي افزود: از سال ۹۲ تا ۹۸ در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي کشور ۸۱ هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري داخلي و ۵.۲ ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي انجام شده است. خرمالي گفت: اين مناطق در ۶ ساله اخير ۱۲۹ ميليارد دلار صادرات غير نفتي داشته اند.

مديرتوسعه صادرات و ارزش افزوده مناطق آزاد افزود: واردات کالاي مسافري به مناطق آزاد از سال ۹۶ نظام مند و مجموع سهميه ارزي هفت منطقه آزاد کشور که مي توانند وارد کنند ۵۲۸ ميليون دلار بوده است. وي گفت: براي شفاف سازي فعاليت هاي اقتصادي و واردات به اين مناطق ثبت سفارش مي کنيم.