درآمد ماليات بر مستغلات خالي کجا مي‌رود؟

تاریخ انتشار : 1398/10/29

ماليات بر مستغلات خالي، يکي از انواع ماليات بر درآمد املاک است که براساس آن، واحدهاي مسکوني خالي واقع در شهرهاي با جمعيت بيش از ۱۰۰ هزار نفر، از سال دوم به بعد مشمول ماليات معادل بر اجاره خواهند شد و معادل ۵۰ درصد درآمدهاي حاصل شده از اين ماليات، به حساب خزانه دولت و ۵۰ درصد ديگر به عنوان سهم شهرداري‌ها به حساب شهرداري شهرهاي محل اخذ ماليات واريز مي‌شود.

به گزارش ايسنا، ماليات بر مستغلات خالي يکي ديگر از انواع مالياتي است که در بخش املاک تعيين شده و طرز محاسبه آن بدين قرار است که واحدهاي مسکوني واقع در شهرهاي با جمعيت بيش از ۱۰۰ هزار نفر که به استناد سامانه ملي املاک و اسکان کشور به عنوان واحد خالي شناسايي مي‌شوند از سال دوم به بعد مشمول ماليات معادل بر اجاره خواهند شد.

گفتني است که از سال دوم معادل يک دوم ماليات بر اجاره، در سال سوم معادل ماليات بر اجاره و از سال چهارم به بعد معادل يک و نيم برابر ماليات اجاره، واحدهاي مسکوني خالي به ميزان‌هاي اعلام شده مشمول ماليات مي‌شوند.

مدارک مورد نياز براي تشکيل پرونده مستغلات

براي تشکيل پرونده مستغلات، مدارکي همچون تصوير سند مالکيت و بنچاق، تصوير شناسنامه و کارت ملي مالک يا  مالکين، تصوير پايان کار، تصوير صورت مجلس تفکيکي، تصوير اسناد اجاري (رسمي يا عادي)، تصوير گواهي حصر وراثت (در صورت ورثه‌اي بودن ملک) و تصوير وکالت‌نامه در صورت مراجعه وکيل بايد آماده کنيد.

لازم به ذکر است که براساس جديدترين مصوبه کميسيون تلفيق، شهرداري‌هاي کشور موظفند واحدهاي مسکوني خالي واقع در شهرهاي با جمعيت بيش از يکصد هزار نفر در سال‌هاي ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ را شناسايي و ماليات درنظر گرفته شده را از مالکان اخذ کنند.

معادل ۵۰ درصد از درآمد حاصل از اين ماليات به حساب خزانه دولت و مقدار باقيمانده به عنوان سهم شهرداري‌ها به حساب شهرداري شهرهاي محل اخذ ماليات واريز مي‌شود.

لازم به ذکر است که هر واحد مسکوني با احتساب عرصه و اعيان با ارزش روز معادل ۱۰۰ ميليارد ريال و بيشتر به نرخ‌هاي نسبت به مازاد ۱۰۰ ميليارد ريال تا ۱۵۰ ميليارد ريال معادل يک در هزار، نسبت به مازاد ۱۵۰ ميليارد ريال تا ۲۵۰ ميليارد ريال معادل دو در هزار، نسبت به مازاد ۲۵۰ ميليارد ريال تا ۴۰۰ ميليارد ريال معادل سه در هزار، نسبت به مازاد ۴۰۰ ميليارد ريال تا ۶۰۰ ميليارد ريال معادل چهار در هزار و نسبت به مازاد ۶۰۰ ميليارد ريال به بالا معادل پنج در هزار مشمول ماليات بر دارايي مي‌شوند.

علاوه براين، براساس جديدترين مصوبه کميسيون تلفيق بودجه سال ۹۹، در محاسبه ماليات موضوع اين بند هر واحد مسکوني يک مستغل محسوب و جداگانه مشمول ماليات مي‌شود. همچنين کليه مشمولان حقيقي و حقوقي مکلفند ماليات مربوط به هر يک از واحدهاي مسکوني را حداکثر تا پايان بهمن ماه پرداخت کنند.

طبق اين مصوبه اخذ ماليات بر خانه‌هاي خالي از واحدهاي مسکوني مشمول، مانع از اخذ ماليات اين بند نخواهد بود و آئين‌نامه اجرايي اين ماده توسط سازمان امور مالياتي حداکثر تا پايان خرداد ماه سال ۱۳۹۹ تهيه و ابلاغ خواهد شد.