رييس اينستکس ۲۲ دي به ايران سفر مي‌کند

تاریخ انتشار : 1398/09/26

رييس اتاق مشترک بازرگاني ايران و آلمان اعلام کرد که «ميشائيل بوک» رييس سازوکار حمايت از مبادلات تجاري با ايران - اينستکس- روز ۱۲ ژانويه (۲۲ دي ماه) به ايران سفر خواهد کرد.

عباسعلي قصايي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا درباره اضافه شدن ۶ کشور ديگر اروپايي به اينستکس و اميدواري به راه‌اندازي اين سازوکار با اعلام اين خبر افزود: اميدواريم ميشائيل بوک در سفر به ايران خبرهاي خوبي را هم به همراه بياورد.

وي افزود: رييس اينستکس در جريان سفر خود به تهران در جلسه هيات نمايندگان اتاق بازرگاني مشترک ايران و آلمان شرکت خواهد کرد و ما براي اين جلسه از مقامات و مسئولان سياسي و اقتصادي کشور نيز دعوت کرده‌ايم.

رييس اتاق مشترک بازرگاني ايران و آلمان درباره خوشبيني به راه‌اندازي اين سازوکار و انجام تراکنش‌ها نيز گفت: در سفرهاي قبلي، آقاي بوک تاکيد داشت که در حال ارزيابي شرايط و آشنا شدن با مسائل است ولي خبرهايي که از وي داريم آن است که شرايط بهتر شده و اميدوارانه‌تر صحبت مي‌کند.

قصايي تصريح کرد: با اين حال اينگونه اظهارات به معناي حل شدن تمامي مسائل نيست. اگر اين سازوکار کمکي نيز داشته باشد در درجه اول براي بحث دارو و تجهيزات پزشکي خواهد بود و سپس شايد صنايع غذايي و براي بيشتر از اين را نمي‌توانيم از اينستکس تصور داشته باشيم.

عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران درباره پيش بيني از رقم تراکنش‌ها از طريق اينستکس نيز گفت: عدد دقيقي را نمي‌توان در اين زمينه پيش بيني کرد، اما ارقام کوچک اصلا به ما کمکي نخواهد کرد و براي درست شدن اصل تجاري، نياز به ارقام ميليارد دلاري داريم.

وي با اشاره به شرايط سياسي اروپا و به ويژه سه کشور حاضر در برجام، اظهار داشت: بعد از انتخابات پارلماني اخير، انگليس به يک ثباتي رسيده ولي در آلمان شاهد تضعيف احزاب قديمي و قدرت گرفتن احزاب جديد هستيم که براي به ثبات رسيدن، نياز به مقداري زمان وجود دارد.

رييس اتاق بازرگاني ايران و آلمان ادامه داد: برگزيت در حال رسيدن به نقطه پاياني است و مي‌بينيم که در حال حاضر از آمريکا، چين و فرانسه تا چندين کشور همسايه ما هم داراي تلاطماتي هستند و اميدواريم که در اين شرايط، اينستکس بتواند حداقل امکاناتي را براي ما به وجود بياورد.

  •