رمز دوم يکبار مصرف را چگونه دريافت کنيم؟

تاریخ انتشار : 1398/08/20

باتوجه به اينکه کمتر از دو ماه ديگر رمزهاي دوم کارت‌هاي بانکي يکبار مصرف مي‌شود، مشتريان بايد براي دريافت آن به بانک مربوطه خود مراجعه کنند و اقدامات لازم را انجام دهند؛ براين اساس رمز دوم هم به صورت پيامکي و هم به صورت اپليکيشني قابل دريافت است و براي آن هزينه‌اي نبايد پرداخت اما بايد يک بار به دستگاه ATM مراجعه کرد.

به گزارش ايسنا، پرداخت‌هاي اينترنتي که اخيرا مورد استقبال قرار گرفته مشکلات امنيتي را هم براي کاربران ايجاد کرده است که بانک مرکزي براي جلوگيري از سودجويي‌ها و افزايش ضريب امنيت‌ اين پرداخت‌ها مدتي است اعلام کرده بانک‌ها باتوجه به در نظر گرفتن شرايط بهره‌برداري مناسب از سامانه‌هاي پيامکي و موبايلي در تراکنش‌هاي خريد غيرحضوري و انتقال وجه شتابي، بايد از رمز پويا استفاده کنند؛ رمزي که يک بار مصرف است.

در اين ميان قرار بود طرح رمز دوم پويا (يک‌بار مصرف) به جاي رمز دوم ايستا (ثابت) براي کارت‌هاي بانکي از خرداد امسال به صورت اجباري اجرا شود اما به دليل فراهم نبودن شرايط برخي موبايل‌ها که قرار بود اين رمزها را از طريق اپليکيشن‌هاي بانکي در اختيار مردم قرار دهد، اين طرح به تعويق افتاد اما روزهاي اخير رئيس‌کل بانک مرکزي اعلام کرد که بيش از ۳۰ بانک، فعال‌سازي رمز پويا را شروع کرده‌اند و بانک مرکزي يک سيستم متمرکز مبتني بر پيامک راه‌اندازي کرده است که همه بانک‌ها بايد تا دي ماه به آن متصل شوند.

روز گذشته نيز اين بانک طي اطلاعيه‌اي به مشتريان شبکه بانکي کشور اعلام کرد که انجام تراکنش‌هاي بانکي و پرداخت از ابتداي دي‌ماه سال جاري صرفا با رمز دوم پويا امکان‌پذير خواهد بود؛ لذا مشتريان به‌منظور دريافت رمز و تاييد شماره تلفن همراه خود بايد به بانک صادرکننده کارت خود مراجعه کنند.

در اين ميان بسياري مشتريان هنوز دقيقا نمي‌دانند که دريافت رمز يک بار مصرف از بانک‌ها به چه صورت است.

بر اساس گزارش ميداني ايسنا از چند بانک پرمشتري بايد گفت که به راحتي مي‌توان براي اخذ رمز پويا اقدام کرد. براي گرفتن اين رمز در مرحله اول بايد به دستگاه ATM مراجعه و گزينه فعال‌سازي رمز را از بين گزينه‌هاي موجود انتخاب کرد.

روي دستگاه ATM دو راهکار وجود دارد که بتوان اين رمز را فعال کرد؛ روش اول از طريق اپليکيشن و روش دوم از طريق نسخه پيامکي است؛ چراکه بانک مرکزي يک سامانه متمرکز مبتني بر پيامک راه اندازي کرده که در اختيار شبکه بانکي قرار گرفته تا شهرونداني که تلفن همراه غير هوشمند دارند بتوانند از رمز يکبار مصرف استفاده کنند.

بعد از فعال‌سازي از طريق دستگاه عابر بانک، يک پيامک به شماره موبايل شخص ارسال مي‌شود.

در عين حال بايد به سايت بانک مربوطه مراجعه و اپليکيشن بانک را دريافت کرد و عدد پيامک شده را به همراه سريال مندرج بايد در آن اپليکيشن قيد کرد و رمز دوم يکبار مصرف را دريافت کرد.

براي دريافت رمز پوياي پيامکي نيز چهار رقم آخر کارت را به سرشناسه‌اي که براي شخص ارسال مي‌شود بايد در پيامي جداگانه ارسال کرد.

لازم به توضيح است که اخذ رمز دوم يکبار مصرف (رمز پويا) هيچ هزينه‌اي براي شخص ندارد. البته تا پيش از اين قرار بود که مبلغ ۳۳ هزار تومان بابت راه‌اندازي اين سرويس از متقاضي دريافت شود که با دستور بانک مرکزي مقرر شد اين هزينه را خود بانکها متقبل شوند.

بايد دقت شود که تنها شماره موبايل شخص که در بانک به ثبت رسيده براي انجام مراحل معتبر است و اگر به هر دليلي شخص با يک خط ديگري بخواهد اين مراحل را انجام دهد، بايد آن شماره را در سيستم بانک به صورت حضوري در يکي از شعب به ثبت برساند.