تعيين تکليف پرونده واردات از محل ارز صادراتي در ۴۸ ساعت

تاریخ انتشار : 1398/08/20

دولت به منظور تامين ارز مورد نياز واردات کالاهاي اولويت‌دار،رسيدگي خارج از نوبت پرونده‌هايي که از محل صادرات تامين ارز مي‌شوند را در دستور کار قرار داده و حداکثر ظرف۴۸ساعت آنرا بررسي مي‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، با کاهش درآمدهاي ارزي و تکيه اصلي تامين ارز مورد نياز واردات کالاهاي اولويت‌دار بر صادرات غيرنفتي، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که پرونده متقاضيان واردات کالاهاي اولويت‌دار را که ارز مصرفي آنها از محل صادرات تامين شود، خارج از نوبت رسيدگي کرده و حداکثر ظرف ۴۸ ساعت بررسي آن را صورت خواهد داد.

اين اقدام مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزي شرايطي را به گونه‌اي پيش خواهد برد که مدت زمان انتظار واردکنندگان کالاهاي اولويت‌دار براي بررسي پرونده و تامين ارز خود، حداکثر ۴۸ ساعت به طول انجامد.

محمد لاهوتي، عضو کميته ارزي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران در اين رابطه مي‌گويد: بر اساس سياست تسهيل‌گري و افزايش سرعت ثبت سفارش از سوي وزارت صمت، از روز گذشته ۱۹ آبان ۹۸، پرونده کالاهاي اولويت دار که از محل صادرات تامين ارز مي‌شوند، به صورت خارج از نوبت و تنها ظرف ۴۸ ساعت رسيدگي خواهند شد.

وي مي افزايد: اين خبر خوبي براي صادرکنندگان و نويدبخش سرعت در تامين ارز مورد نياز واردات است.

در اطلاعيه‌اي که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران منتشر کرده و نسخه‌اي از آن در اختيار خبرگزاري مهر قرار گرفته، آمده است:

قابل توجه متقاضيان

رسيدگي به پرونده‌هاي صرفا کالاهاي اولويت دار(۳۲۷۵ تعرفه از محل صادرات) به صورت خارج از نوبت انجام مي‌شود. در صورتيکه از تاريخ ارسال پرونده به سامانه يکپارچه صدور مجوزها بيش از ۳ روز کاري سپري شده باشد، ليکن پرونده مورد بررسي قرار نگرفته، خواهشمند است نسبت به اعلام شماره پرونده به باجه‌هاي ۶ و ۷ اقدام به عمل آوريد.

اداره بازرگاني خارجي سازمان صمت استان تهران

در اين اطلاعيه همچنين به اين نکته اشاره شده است که کالاهاي اولويت دار شامل مواد اوليه و کالاهاي واسطه‌اي خط توليد از محل تامين ارز خود يا ديگران، بدون رعايت سابقه و سقف رتبه بندي براي تمامي دارندگان کارت بازرگاني(بازرگان و توليدي) ظرف ۴۸ ساعت بررسي و تائيد مي‌شود.

لازم به ذکر است کالاهاي اولويت دار ۵۵ درصد کالاهاي گروه ۲ را شامل مي‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، کل کالاهاي مجاز وارداتي ۸۲۱۹ قلم، کالاهاي ممنوع ۱۵۱۳ قلم، کالاهاي گروه يک ۷۷۵ قلم و کالاهاي گروه دو نيز ۵۹۱۳ قلم هستند که ۷۲.۱ درصد واردات را به خود اختصاص مي‌دهند.