رئيس سازمان امور مالياتي: پس از پزشکان سراغ وکلا مي‌رويم

تاریخ انتشار : 1398/06/13

«اميدعلي پارسا» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا درباره برنامه‌هاي در دست اجرا براي ساماندهي اخذ ماليات، افزود: به تدريج همه مشاغل و اصناف کشور تحت پوشش ماليات قرار خواهند گرفت.

وي با اشاره به گلايه پزشکان مبني بر اصرار براي نصب کارتخوان توسط آنها، گفت: بر اساس قانون، ساماندهي اخذ ماليات به آنها اختصاص نداشته و به تدريج شامل ساير گروه‌ها نيز خواهد شد.

رئيس سازمان امور مالياتي خاطر نشان کرد: قانون در حال حاضر صنف پزشکان را براي اين اقدام انتخاب کرده و در آينده نزديک به سراغ ساير اصناف خواهيم رفت. به طوري که اخذ ماليات از ۱۰ تا ۲۰ صنف جديد تا پايان شهريور انجام مي‌شود.

موضوع نحوه دريافت ماليات از درآمدهاي وکلا همانند پزشکان در سال‌هاي گذشته محل بحث بوده است به طوري که ادعاي فرار مالياتي درباره آنها مطرح شده است.

وضعيت درآمدي وکلا و به تبع آن نحوه اخذ ماليات از آنها همانند پزشکان روشن و دقيق نيست. با وجود اينکه طبق قانون بايد وکلا مبلغ حق الوکاله را در قراردادها درج کنند اما در بسياري موارد از اين اقدام خودداري کرده و يا اينکه رقم‌هاي غيرواقعي را براي آن اعلام مي‌کنند.

به نظر کارشناسان، عدم درج مبلغ حق الوکاله توسط وکلا، فرار مالياتي محسوب مي‌شود که تاکنون اقدام جدي براي رفع اين مشکل انجام نشده است.

بر اساس طرحي براي ساماندهي پرداخت ماليات وکلا، قرار است پرداخت حق‌الوکاله از طريق دستگاه‌هاي کارتخواني که به حساب بانکي وکلا متصل است، انجام شود.

اگرچه رقم دقيق و رسمي از ميزان فرار مالياتي وکلا اعلام نشده اما برخي گمانه‌زني‌ها از فرار مالياتي هفت هزار ميليارد توماني وکلا حکايت دارد.