عوامل موثر بر معاملات بازار سهام

تاریخ انتشار : 1398/05/20

علي سلطاني در گفتگو با خبرنگار ايبِنا با بيان اين مطلب که اين روزها شاخص بورس کف مناسبي را در ارتفاع ۲۵۰ هزار ساخته است گفت: هر چند که در بازار سرمايه مولفه‌هايي همچون سودآوري شرکت‌ها، وضعيت صنايع و کالاها در سطح داخلي و بين‌المللي، قيمت جهاني نفت و کالاها، مناسبات سياسي در سطح داخلي و بين‌المللي و ... بسيار مهم بوده و تاثير مستقيمي بر روي معاملات اين بازار و همچنين کليت بازار سهام دارد، اما يکي ديگر از موضوعات بسيار با اهميت که تاثير مستقيمي بر تصميم‌گيري سرمايه‌گذاران بورسي دارد، انتظارات رواني است.

اين کارشناس بازار سرمايه افزود: نمونه اين انتظارات رواني را مي‌توان در ساير بازارها از جمله خودرو، ارز، طلا و مسکن نيز مشاهده کرد. به عنوان مثال زماني که مردم بر اين باور هستند و احتمال مي‌دهند که قيمت خودروي پرايد تحت شرايط و موارد مختلف از ۵۰ ميليون تومان نيز عبور خواهد کرد، اقدام به ثبت‌نام و خريد اين خودرو مي‌کنند، اما زماني که اين انتظارات فروکش کرد، ديگري کسي حاضر به خريد اين خودرو به قيمت اشاره شده نيست.

وي اضافه کرد: بر اين اساس در بازار سهام نيز انتظارات رواني نقش مهمي در معاملات و افزايش و کاهش قيمت سهام و در نتيجه شاخص بورس دارد. اين کارشناس بازار سرمايه اذعان داشت: بر اين اساس به نظر مي‌رسد با توجه به رشدهاي اخير قيمت سهام و شاخص بورس و همچنين ماندگاري شاخص بورس در کانال ۲۵۰ هزار واحد، معامله‌گران اين انتظار رواني را در تالار شيشه‌اي دارند که شاخص بورس از اين ارتفاع پايين نيايد، البته مگر اين که اتفاق خيلي خاصي در اقتصاد و روابط سياسي در سطح داخلي و نيز بين‌المللي بروز دهد.

سلطاني در پاسخ به اين پرسش که آيا شاخص بورس مي‌تواند ملاک خوبي براي ورود و سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه باشد نيز اظهارداشت: شاخص بورس يکي از اين ملاک‌ها است که البته به تنهايي براي جهت‌دهي به تصميم‌گيري سرمايه‌گذاران در بازار سهام کافي نيست؛ چرا که شاخص بورس برآيندي از رشدها و افت‌هاي قيمت سهام شرکت‌ها در تالار شيشه‌اي است. بدين مفهوم که به عنوان مثال اگر فردي از تمامي نمادهاي شرکت‌هاي حاضر در بورس سهام داشته باشد، در پايان آن روز متناسب با حرکت شاخص بورس به چه ميزان سود و يا کاهش را در سرمايه خود شاهد است.

اين کارشناس بازار سرمايه با اشاره به افق مثبت بازار سهام تا پايان سال افزود: بر اين اساس به سهامداران ويژه تازه‌ واردان به اين بازار توصيه مي‌شود موارد متعدد از جمله وضعيت توليد، سودآوري يا ضرر شرکت‌ها، وضعيت صنعت، وضعيت کالاهاي جهاني، قيمت جهاني نفت، مناسبات سياسي در سطح داخلي و بين‌المللي و همچنين روانشناسي بازار را براي معاملات خود و تعيين استراتژي خريد و فروش‌ها در نظر بگيرند و با مطالعه و استفاده از تجربيات ديگران اقدام به سرمايه‌گذاري در بازار سهام کند.