برنامه ۲۴ بندي دولت با هدف کاهش وابستگي بودجه سالانه به نفت

تاریخ انتشار : 1398/03/22

به گزارش ايبِنا، محمدباقر نوبخت صبح امروز در جريان بازديد از قطعه يک آزادراه تهران شمال، درباره کاهش وابستگي بودجه به درآمدهاي نفتي اظهار داشت: يک طرح ۲۴ برنامه‌اي در چهار محور طراحي شده و در شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا به تصويب رسيد که پس از تاييد مقام معظم رهبري، لازم‌الاجرا خواهد بود. در اين طرح قرار است منابع جايگزين درآمدهاي نفتي، به تدريج اعلام شود. از اين ۲۴ برنامه، ۱۱ برنامه امسال و ۱۳ برنامه نيز در سال ۹۹ عملياتي خواهد شد.

رييس سازمان برنامه و بودجه افزود: با تکميل اين ۲۴ برنامه، وابستگي بودجه به نفت را به تدريج کاهش داده و نهايتاً قطع مي‌کنيم. در بودجه امسال براي آنکه از نوسانات نفتي رهايي يابيم، در تلاشيم ميزان وابستگي به درآمدهاي نفتي حداکثر ۱۰ درصد باشد.

وي درباره پروژه‌هاي عمراني گفت: روز گذشته ۲۵ هزار ميليارد تومان اوراق اسناد خزانه براي طرح‌هاي عمراني اختصاص داديم که اختصاص اين ميزان بودجه ظرف سه ماه در سال‌هاي گذشته بي‌سابقه بوده است. سال گذشته ۵۴ هزار ميليارد تومان در طول تمام سال، براي بودجه‌هاي عمراني اختصاص يافت که نسبت به سال قبل از آن ۳۰ درصد رشد داشت.

نوبخت با تاکيد بر اينکه اختصاص بودجه به پروژه‌هاي عمراني، بر اساس اولويت‌بندي خواهد بود، تصريح کرد: قرار نيست بودجه‌ها را به صورت قطره‌چکاني ميان همه پروژه‌ها توزيع کنيم بلکه امسال با صرفه‌جويي ۶۲ هزار ميليارد تومان، منابع بودجه‌اي را به پروژه‌هاي اولويت‌دار مانند آزادراه تهران- شمال اختصاص داده‌ايم. در سال‌هاي گذشته هزاران ميليارد تومان براي اين آزادراه هزينه شد، اما مردم تاکنون چيزي مشاهده نکرده‌اند.

رييس سازمان برنامه و بودجه درباره درخواست قوه قضاييه براي تخصيص اعتبار با هدف جذب نيرو گفت: نمي‌توان از يکسو بحث صرفه‌جويي را مطرح کرد و از سوي ديگر انتظار داشت، تشکيلات توسعه يابد اما قوه قضاييه براي توسعه تشکيلات خود، بهانه جلوگيري از اطاله دادرسي را دارد. با اين حال جز از طريق اولويت‌بندي و سهميه‌بندي، نمي‌توانيم کاري پيش ببريم.

نوبخت در خصوص پروژه‌هاي مسکني سال جاري تصريح کرد: در سال جاري احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکوني در بخش بافت فرسوده را در برنامه داريم و اين غير از طرحي است که براي ساخت ۱۰۰ هزار واحد ديگر شامل ۵۰ هزار واحد مسکوني در روستاها و ۵۰ هزار واحد مسکوني حمايتي در شهرها ساخته خواهد شد.

وي درباره اشتغال نيز گفت: تا پايان سال ۹۸ طي ۸ برنامه، ۹۸۸ هزار فرصت شغلي ايجاد مي‌شود که بخش زيادي از آن در حوزه مسکن است. سازمان برنامه و بودجه با تک‌تک دستگاه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازي براي ساخت مسکن، وزارت جهاد کشاورزي براي توليد محصولات گندم، پرورش ماهي در دنيا و محصولات باغي و وزارت صنعت، معدن و تجارت توافقنامه امضا کرده تا اين ۹۸۸ هزار فرصت شغلي ايجاد شود.

به گفته معاون رييس‌جمهور، ۲۰ درصد اول منابع لازم براي ايجاد اين ۹۸۸ هزار شغل به دستگاه‌هاي اجرايي داده شده و ما در حال حاضر از دستگاه‌هاي مربوطه مطالبه‌گر هستيم و وزارت راه و شهرسازي بايد بگويد با ۲۰ درصد تخصيصي تاکنون چه تعداد واحد مسکوني ساخته شده است.