پورابراهيمي: بازار متشکل ارزي تا پايان خردادماه راه اندازي مي شود

تاریخ انتشار : 1398/03/01

تهران-ايرنا- رييس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي از راه اندازي بازار متشکل ارزي تا پايان خردادماه خبر داد و گفت: اين بازار موجب مي شود که نرخ هايي همانند بازار سنا و امثال آن به تدريج کنار گذاشته شود.

«محمدرضا پورابرهيمي» عصر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگارپارلماني ايرنا درباره نشست کميسيون اقتصادي مجلس با مسئولان بانک مرکزي درباره بازار متشکل ارزي افزود: اقدامات و فعاليت هايي که در حوزه ساماندهي بازار ارز توسط دولت و به ويژه بانک مرکزي در طول ماه هاي اخير شروع شده است، مسيري را فراهم کرده که بازار ارز به تعادل منطقي تري نسبت به گذشته برسد.
وي ادامه داد: در نشست مشترک کميسيون اقتصادي با مجموعه تيم مديريتي و رييس کل بانک مرکزي در حوزه هاي مختلف مباحث تخصصي خوبي مطرح شد و سياست هاي ارزي دولت مورد بررسي قرار گرفت.
رييس کميسيون اقتصادي مجلس گفت: در اين جلسه براي تسريع در راه اندازي بازار متشکل ارزي تا پايان خرداد ماه توافق خوبي داشتيم و قرار شد برنامه زمانبندي به صورت کامل از طرف بانک مرکزي به مجلس و کميسيون اقتصادي ارائه شود.
پورابراهيمي افزود: پيش بيني ما اين است که اقدامات اخير و به ويژه بخشنامه اي که در يکي دو روز گذشته صادر شد، مقدمه اي براي راه اندازي بازار متشکل ارزي باشد.
وي با بيان اين که بازار متشکل ارزي چند اثر مهم در حوزه اقتصادي خواهد داشت، ادامه داد: اولين اثر آن اين است که دغدغه ناشي از عدم بازگشت منابع ارزي از صادرات غيرنفتي تا حد زيادي برطرف خواهد شد.
رييس کميسيون اقتصادي مجلس يادآور شد: موضوع مربوط به بازگشت منابع ارزي به دليل عدم تعيين نرخ مشخص براي تسويه، مزيتي براي صادرکنندگان ايجاد نمي کند وبه دليل تفاوت نرخ سامانه نيما و نرخ بازار سنا صادر کنندگان علاقه اي به بازگشت ارز حاصل از صادرات ندارند.
وي اضافه کرد: بنابراين نکته اول اين است که راه اندازي بازارمتشکل ارزي کمک مي کند که جذابيت بازار براي بازگشت منابع ارزي اتفاق بيفتد.
نماينده مردم کرمان در مجلس گفت: از طرف ديگر بازار متشکل ارزي موجب مي شود که نرخ هايي همانند بازار سنا و امثال اينها به تدريج کنار گذاشته شود و عملا ما با يک نرخ مشخص در اقتصاد کشور براساس سازوکار عرضه و تقاضا کار کنيم.
پورابراهيمي افزود: کاهش تفاوت بين نرخ ها و رسيدن به يک نرخ تعادلي موجب مي شود تقاضا براي ارز به منظور واردات کالا کاهش پيدا کند. 
وي ادامه داد: بنابراين کاهش تقاضاي ارز از يک سو و افزايش عرضه موجب کاهش نرخ ارز مي شود. همانطور که در يکي دو روز اخير هم در بازار غيررسمي شاهد آن بوديم. 
رييس کميسيون اقتصادي کشور خاطرنشان کرد: به اين ترتيب باب رانت و ما به التفاوت قيمتي که به صورت رانت در اقتصاد کشور توزيع مي شود، بسته خواهد شد.
نماينده مردم کرمان در مجلس شوراي اسلامي اضافه کرد: علاوه بر اين با راه اندازي بازار متشکل ارزي، منافذ فساد در تخصيص ارز و ثبت سفارش ها بسته خواهد شد و اين کمک مي کند که شفافيت در اقتصاد کشور ايجاد، و نرخ ارز متعادل شود
پورابراهيمي با تاکيد بر اين که راه اندازي بازار متشکل ارزي مورد حمايت مجلس است،گفت: اين موضوع در پايان سال گذشته به تصويب شوراي پول و اعتبار رسيده است.