۳ ميليارد دلار ارز به کالاهاي اساسي اختصاص يافت

تاریخ انتشار : 1398/02/28

وزير اقتصاد با بيان اينکه دولت به دنبال احياي وزارت بازرگاني است، گفت: در سال جاري حدود ۳ ميليارد دلار ارز براي کالاهاي اساسي تخصيص يافته است.

به گزارش ايبِنا، فرهاد دژ پسند با اشاره به نحوه تخصيص ارز دولتي به کالاهاي اساسي در سال ۹۸، گفت: در حال حاضر از واردات سال گذشته استفاده مي کنيم و تاکنون در سال جاري حدود ۳ ميليارد دلار ارز براي کالاهاي اساسي تخصيص يافته است.

وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينکه دولت در حال حاضر به دنبال احياي وزارت بازرگاني است تا يک وزارتخانه مستقل و متولي، امر توزيع و نظارت بر بازار را بر عهده داشته باشد، افزود: يعني سياست گذاري و نظارت بر بازار بايد توسط يک دستگاه مستقل انجام شود، چرا که هم اکنون دستگاه هاي توليدي خود اين کار را انجام مي دهند به همين دليل دولت به فکر تشکيل وزارت بازرگاني به صورت مستقل است.

دژپسند در ادامه گفتگو با خبرگزاري خانه ملت، از تشکيل جلسه اي بين وزارت امور اقتصادي و دارايي، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزي براي تعيين تکليف کالاهايي که در بنادر و پايانه ها رسوب کرده خبر داد و اضافه کرد: همکاري خوبي در اين بخش بين دستگاه ها وجود دارد تا سريعتر واردات کالاهايي که ثبت سفارش شده و منشاء ارزي آن مشخص بوده تسهيل شود.

اين عضو کابينه دولت دوازدهم، با بيان اينکه عده اي زماني که از گمرک صحبت مي کنند بنادر و پايانه ها را نيز جزو گمرک محسوب مي کنند، تاکيد کرد: گمرک زماني متولي امر مي شود که اظهارنامه پر شده باشد و قبل از آن نيز گمرک تلقي نمي شود و در اين راستا هر زماني که وارد گمرکات شده ترخيص مي شود و در حال حاضر کاغذي در گمرکات موجود نبوده و شايد در پايانه ها و بنادر وجود داشته باشد.

وزير امور اقتصادي و دارايي در خصوص ايجاد باجه هاي VIP براي ارائه خدمات به مشتريان خاص و با سپرده هاي بالا، تصريح کرد: گزارش وجود باجه هاي VIP به وزارت امور اقتصادي و دارايي ارائه شود تا در اين راستا پيگيري هاي لازم صورت گرفته و با بانک هاي ايجاد کننده اين باجه ها برخورد شود.