سرمايه‌گذاري در صنايع بالادستي نفت به ۵۰۵ ميليارد مي‌رسد

تاریخ انتشار : 1398/02/28

آژانس بين‌المللي انرژي پيش‌بيني کرده که در سال ٢٠١٩ سرمايه‌گذاري در صنايع بالادستي نفت و گاز افزايش يافته و به ۵۰۵ ميليارد دلار برسد.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، معاونت بررسي ‌هاي اقتصادي اتاق بازرگاني تهران در گزارشي نوشت: طبق گزارش جديد آژانس بين‌المللي انرژي، کل سرمايه ‌گذاري جهان در حوزه انرژي در سال ٢٠١٨ حدود ۱.۸۵ تريليون دلار بود. در اين سال کُند شدن رشد کارايي انرژي و مخارج در زمينه انرژي‌ هاي تجديدپذير، از طريق افزايش سرمايه ‌گذاري در بخش‌ هاي نفت و گاز، جبران شد.

در بخش صنايع بالادستي نفت و گاز، با افزايش ۴ درصدي، حجم سرمايه‌ گذاري در سال ٢٠١٨ بالغ بر ۴۷۷ ميليارد دلار بود که علت آن رشد بهاي نفت و گرايش به سمت پروژه‌هاي کوتاه‌ مدت توليد نفت شل، بوده است. آژانس بين‌ المللي انرژي پيش ‌بيني کرده که در سال ٢٠١٩ سرمايه ‌گذاري در اين حوزه افزايش يافته و به ۵۰۵ ميليارد دلار برسد.

در حوزه توليد نيرو، در سال ٢٠١٨ حدود ٧٧۵ ميليارد دلار سرمايه ‌گذاري شد که با اُفت يک درصدي همراه بود. با وجود کاهش مزبور، اين حوزه از لحاظ حجم سرمايه ‌گذاري در صدر سرمايه‌ گذاري‌هاي حوزه انرژي قرار دارد.

انتظار مي ‌رود حجم سرمايه ‌گذاري در زمينه انرژي کم کربن، در سال ٢٠١٩ افزايش يابد. در سال ٢٠١٨ رقم سرمايه‌ گذاري در اين حوزه حدود ۶۲۰ ميليارد دلار بود که سهم آن از کل سرمايه ‌گذاري ‌ها در بخش انرژي معادل ۳۵ درصد است. لازم است اين سهم در سال ٢٠٣٠ به ۶۵ درصد برسد.

همچنان کشور چين بزرگترين سرمايه ‌گذار در حوزه انرژي است. اين کشور در سال ٢٠١٨ حدود ۳۷۵ ميليارد دلار در اين بخش، سرمايه ‌گذاري کرده که بعد از آن کشور آمريکا با رقم ٣۵۰ ميليارد دلار قرار دارد.