وزير اقتصاد: اميدواريم هفته آينده بازار متشکل ارزي اجرايي شود

تاریخ انتشار : 1398/02/10

وزير اقتصاد اظهار اميدواري کرد تا هفته آينده بازار متشکل ارزي اجرايي شود.

به گزارش ايبِنا، فرهاد دژپسند در دومين نشست هم‌انديشي مجمع کارآفرينان ايران با بيان اينکه مواردي که در جلسه قبل مطرح شد، به معاونت‌هاي ذيربط ارجاع شد گفت: اصرار داريم، جلسات ما نمايشي نباشد و منتهي به فرايند سياست‌گذاري شود.

وي افزود:‌ لازم نمي‌بينم به همه مباحثي در اين جلسه از سوي توليدکنندگان مطرح شده پاسخ دهم، چرا که اين نکته‌نظرات و پيشنهادات بررسي و روي آن تامل مي‌شود. شرايط اقتصادي کشور ويژه است و در جنگ اقتصادي قرار داريم و اين موضوع تعارف نيست. وقتي تمام نيروها معطوف مي‌شود که ورودي منابع به کشور بسته شود و مردم از دولت فاصله بگيرند و مقابل حکومت موضع بگيرند. اين جنگ با ابزار اقتصادي است و نظامي نيست و توپ و تانک آن چيز ديگري است.

دژپسند گفت: الان محدوديت صادرات نفت و پتروشيمي داريم و هدف ما يکي است و در يک کشتي قرار داريم، اگر محقق شود، همه برنده و در غير اينصورت بازنده هستيم. همفکري و هم‌گامي براي تحقق اهداف نياز است، به دنبال رشد، سرمايه‌گذاري و توليد، رفاه و اشتغال هستيم.

وزير اقتصاد با تاکيد بر اينکه اگر تلاش ما به نتيجه نمي‌رسد، بايد درنگ کنيم تا رفع موانع صورت بگيرد، گفت: ما حرفه‌اي هستيم و افراد دور اين ميز اکثراً در جنگ حضور داشتند، اگر معبري بسته بود معبر ديگري باز مي‌شد. الان نقطه هدف ما رونق توليد است يعني رشد اقتصادي، اشتغال، افزايش سرمايه‌گذاري و رفاه صورت بگيرد.

به گفته دژپسند، در حال حاضر از يک طرف با محدوديت تامين سرمايه‌ در گردش روبرو هستيم و از طرفي مشکل نقدينگي وجود دارد. نسبت تسهيلات به سپرده برخي بانک‌ها از ۱۰۰ درصد عبور کرده و برخي بانک‌ها پايين‌تر است.

وي خطاب به توليدکنندگان گفت: از خودتان بپرسيد که چرا در بانکي سپرده‌گذاري مي‌کنيد که نسبت تسهيلات به سپرده‌اش ۲۰ درصد است. دژپسند پيشنهاد کرد براي تامين مالي توليدکنندگان از ظرفيت بورس استفاده شود. بانک‌ها متاسفانه درگير دارايي‌هاي منجمد و معوقات هستند.

وزير اقتصاد افزود: يکي از راهکارها سرمايه‌گذاري خارجي شرکت‌هاي داخلي است. شرکت‌هاي صاحب برند در شهرهاي بزرگ عراق و ديگر کشورهاي همسايه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي پوشاک و مواد غذايي تاسيس کنند تا مشکلات عديده اين بخش حل شود. در اين زمينه شرکت سرمايه‌گذاري و سازمان سرمايه‌گذاري آمادگي دارد و حتي با وزير اقتصاد عراق نيز در اينباره صحبت کرده‌ام.  

به گفته وي، مثلاً يک پالايشگاهي در کرواسي در حال تعطيلي است شرکت‌هاي داخلي آن را بخرند و زنجيره‌ توليد خودمان را دنبال کنند. خوشبختانه شرکت سرمايه‌گذاري خارجي وزارت اقتصاد مي‌تواند عامل صندوق توسعه ملي ما در خارج از کشور باشد و مجوز اين موضوع را دريافت کرده‌ايم.

وزير اقتصاد خطاب به توليدکنندگان تاکيد کرد: چرا از ۴۰ ميليارد دلار صادرات غير نفتي ۱۰ ميليارد دلار آن به کشور بازگشته است، معتقدم ارز ۴۲۰۰ توماني را نمي‌توان مديريت کرد، اما سقوط ارزش ريال تا کجا؟ بايد روي آن تعصب داشته باشيم. چه اتفاقي افتاده که ارزش پول ما اينقدر سقوط کرده، شما توليدکنندگان بايد کمي خود را جاي ما بگذاريد. معتقدم صادرکننده نبايد از جيب خرج کند، اما اگر نصف ارز صادراتي در بازار مي‌آمد چه مي‌شد. تقاضا براي آن هست اندکي قيمت‌ها را تعديل کنيد.

وي افزود: تصميمات جديد براي صادرات پيشنهاد شده که با موافقت رييس جمهور همراه شد. دژپسند درباره سرنوشت لايحه عايدي سرمايه مسکن گفت: کارهاي مقدماتي انجام شده و کارش از خردادماه در وزارت اقتصاد شروع مي‌شود و پس از آن به دولت مي‌رود.

دژپسند درباره يکي از دغدغه‌هاي مقام معظم رهبري مربوط به اصلاح نظام بانکي و لايحه آن، تصريح کرد: اصلاح نظام بانکي لزوماً مبتني بر لايحه نيست و بخشي از آن در اختيار دولت و اختيارات بانک مرکزي، وزارت اقتصاد، شوراي هماهنگي اقتصادي سران قوا و کارهاي مربوط به آن انجام مي‌شود، بخشي از آن نيز نياز به مصوبه مجلس دارد. در حال حاضر نيز وزارت اقتصاد براي موضوع سهام و دارايي‌هاي بانک‌هاي دولتي پيشنهاداتي داده که ساختار و قواعد آن را تهيه کرده است، چون تاکنون وجود نداشت.

وزير اقتصاد افزود: اميدواريم هفته آينده بازار متشکل ارزي اجرايي شود. دژپسند در مورد قيمت بنزين و شيوه اجراي آن گفت: قطعاً به دنبال رفاه جامعه، کاهش فساد و افزايش شفافيت و رشد و سرمايه‌گذاري از طريق اصلاح يارانه‌ سوخت هستيم و موضوع نرخ بنزين در حال بررسي است، چرا که بنزين سرمايه کشور است و نمي‌توانيم شاهد هدر رفت آن باشيم و قيمت آن در آستانه نهايي شدن است.