آمريکا نمي‌تواند درآمد نفتي ايران را به صفر برساند

تاریخ انتشار : 1398/02/08

تحليلگر حوزه انرژي، نفت و گاز با اشاره به عدم تمديد معافيت‌هاي نفتي، آمريکا را در هدفش براي به صفر رساندن درآمد نفتي ايران ناکام دانست و گفت: عده‌اي معتقدند که ما در روزهاي آينده با افزايش شديد قيمت نفت مواجه خواهيم شد.

کول لاتيمر، خبرنگار و تحليل‌گر استراليايي در حوزه نفت، انرژي و اقتصاد سياسي در گروه رسانه‌اي فايرفاکس است. وي تاکنون در اين حوزه مقالات زيادي داشته است. وي در گفت‌وگو با ايلنا نظرات خود را در خصوص لغو معافيت‌هاي نفتي از سوي آمريکا مطرح کرده‌ است.

آمريکا، توليد نفت خود را افزايش مي‌دهد

***باتوجه به اين‌که آمريکا معافيت‌هاي نفتي را لغو کرده است پيش‌بيني شما از بازار نفتي چيست؟

پيش‌بيني مي‌کنم که با افزايش توليد نفت شل از سوي آمريکا مواجه خواهيم شد آمريکا سعي مي‌کند که کمبود نفت ايران را جبران کند و اگر روسيه و اوپک نتوانند وظايف خود را انجام دهند، آمريکا فشار بيشتري را متحمل مي‌شود.

واشنگتن براي توليد نفت و فروش نفت خود تلاش مي‌کند تا کمبود نفت ايران و حذف ايران از بازار جهاني را جبران کند.

معلوم نيست عربستان بتواند کسري نفت ايران را جبران کند

***با توجه به اين‌که آمريکا وعده داده است که عربستان مي‌تواند کمبود نفت ايران را جبران کند، اين ادعا را چگونه توجيه مي‌کنيد؟

به نظر من نتيجه اين ادعا مشخص نيست‌. عربستان اعلام کرد براساس آمار مي‌تواند حدود ۱.۳ ميليون بشکه نفت در روز توليد کند اما اين‌که تا چه حد بتواند کمبود نفت ايران را جبران کند و چقدر مشتريان نفت ايران، عربستان را ترجيح دهند، قابل پيش‌بيني نيست.

بايد منتطر بمانيم تا ببينيم واکنش خريداران نفت ايران براي خريد از عربستان سعودي چيست.

آمريکا نمي‌تواند درآمد نفتي ايران را به صفر برساند

***آيا ممکن است وعده‌هاي آمريکا درباره به صفر رساندن درآمد نفتي ايران، محقق شود؟

خير اين امکان وجود ندارد؛ چرا که در حال حاضر چين با توجه به لغو اين معافيت‌ها کماکان مصمم به ادامه خريد نفت از ايران است.

پکن بارها بر ادامه روابط تجاري خود و ايران تاکيد کرده‌ است. از سوي ديگر لغو اين معافيت‌ها و فشار آمريکا بر پکن براي عدم خريد نفت از ايران، با توجه به اين که دو کشور در جنگ تجاري با هم قرار دارند، منجر به افزايش اختلاف‌هاي آمريکا و چين مي‌شود.

بنابراين درآمد نفتي ايران صفر نمي‌شود چرا که کماکان کشورهايي هستند که تمايل به خريد نفت از ايران دارند.

پيش‌بيني وضعيت روزهاي آينده بازار نفت

***به نظر شما در روزهاي آينده چه تغييراتي در بازار نفتي رخ خواهد داد؟

تحليل‌هاي گوناگوني وجود دارد، عده‌اي معتقدند که قيمت‌ها افزايش پيدا خواهد کرد‌، عده‌اي پيش‌بيني مي‌کنند که اعضاي اوپک و روسيه توليد نفت خود را افزايش خواهند داد و قيمت‌ها ثابت مي‌ماند و اين کشورها مي‌توانند کسري نفت ايران را جبران کنند.

عده‌اي هم معتقدند که ما در روزهاي آينده با افزايش شديد قيمت نفت و کاهش تقاضا مواجه خواهيم شد.

اروپا نقش مهمي در کاهش تقاضاي نفتي دارد

***با توجه به اين که اروپا قول داده بود يک ميليون بشکه نفت از ايران بخرد به نظر شما چرا اين اتفاق تاکنون رخ نداده است؟

نمي‌توانم انگيزه‌هاي اروپا را تحليل کنم. اما تغيير جهت آنها به سمت توليدکنندگان ديگر مي‌تواند نقش مهمي در کاهش تقاضا براي نفت ايفا کند.