بانک مرکزي برنامه‌اي براي تغيير نرخ سود بانکي ندارد

تاریخ انتشار : 1398/01/27

رييس کل بانک مرکزي اعلام کرد: بانک مرکزي براي تغيير نرخ سود بانکي برنامه‌اي ندارد.

به گزارش ايبِنا، عبدالناصر همتي در نشست روز گذشته (يکشنبه، ۲۵ فروردين ماه) کميسيون اقتصادي با حضور وزراي امور اقتصادي و دارايي،  وزير صنعت، معدن و تجارت، روساي اتاق بازرگاني و اتاق اصناف ايران در اين نشست با اشاره به اينکه سال ۹۸ شرايط کشور بسيار خاص است و اقدامات و تصميمات در حوزه‌هاي اقتصادي مي‌تواند سرنوشت‌ساز باشد، گفت: در ۳ ماه پاياني سال ۹۷ حدود ۱۸۹ هزار ميليارد ريال به سيستم توليدي کشور تزريق شد که تحولاتي در اين بخش‌ها ايجاد کرد.

رييس کل بانک مرکزي با بيان اينکه از ۳۵۷ هزار ميليارد تومان تسهيلاتي که تا بهمن ماه سال ۹۷ به سرمايه‌ در گردش اختصاص يافته ۵۵ درصد به بخش صنعت تعلق گرفته است، افزود: برنامه ما اين است که امسال اين رقم ۶۵ درصد شود.

وي با تاکيد بر اينکه بانک مرکزي براي تغيير نرخ سود بانکي برنامه‌اي ندارد، ادامه داد: افزايش نرخ سود بانکي سبب فشار به واحدهاي توليدي شده و ناترازي بانک‌ها را افزايش مي دهد، بنابراين اگر شرايط فراهم باشد بايد نرخ سود بانکي را تعديل کنيم اما فعلاً براي آن برنامه‌اي نداريم و تصميم‌گيري در اين خصوص بايد در شوراي پول و اعتبار انجام شود. همتي با بيان اينکه ثبت سفارش با حساسيت خاصي انجام مي‌شود، تصريح کرد: منابع کشور بايد صرف واردات مواد اوليه و کالاهاي واسطه‌اي شود.

فروش اموال مازاد بانک‌ها مي‌تواند منابع خوبي را آزاد کند

آنگونه که در گزارش خبرگزاري خانه ملت آمده، وي با بيان اينکه فروش اموال مازاد بانک‌ها مي‌تواند منابع خوبي را آزاد کند، افزود: بانک مرکزي تحت تاثير شديدترين فشارهاي تحريمي و تامين منابع است اما شرايط خوبي از لحاظ ذخاير ارزي دارد که شرايط از سال گذشته نيز بسيار بهتر است. رييس کل بانک مرکزي تصريح کرد: رونق توليد در گرو ثبات اقتصادي است و هدف بانک مرکزي اين بوده که ثبات در اقتصاد کشور ادامه يابد.