قطعه سازان به 15هزار ميليارد تومان سرمايه در گردش نياز دارند

تاریخ انتشار : 1398/01/25

تهران- ايرنا- دبير انجمن صنايع همگن نيرومحرکه و قطعه سازان کشور گفت: با توجه به پيش بيني توليد يک ميليون و 250 هزار دستگاه خودرو در سال 98، قطعه سازان به 15 هزار ميليارد تومان سرمايه در گردش براي خريد مواد اوليه و ساير اقلام نياز دارند.

«آرش محبي نژاد» امروز (يکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا به نامگذاري «رونق توليد» براي امسال اشاره کرد و افزود: امسال سال «گفتار درماني» نيست، بلکه بايد شاهد «عمل گرايي» مسئولان باشيم.
به گفته وي، امروز به همدلي و اتحاد دولت، مجلس و ارکان اساسي کشور نياز مبرمي است؛ بويژه براي صنعت خودرو و قطعه سازي که به طور خاص مورد تحريم قرار گرفته است، بايد تمهيدات اساسي انديشيده شود.
دبير انجمن صنايع همگن نيرومحرکه و قطعه سازان کشور اضافه کرد: اتاق فکر صنعت خودرو کشور بايد براي توسعه اين صنعت چاره اساسي بينديشد و نبايد در حد حرف باقي بماند، همچنين عکس العمل هاي مسئولان بايد با سرعت حرکت بدخواهان کشور و تغييرات عوامل محيطي متناسب باشد.
وي تصريح کرد: با سرعت عمل کنوني نمي توان به رونق توليد در صنعت خودروسازي رسيد و اتاق فکر ياد شده بايد به گونه اي برنامه هاي خود را طراحي کند که مصوبه هاي آن در سطح ملي عملياتي شده و به تصميم گيري دوباره ساير دستگاه ها نيازي نباشد.
محبي نژاد با قدرداني از عملکرد دولت در پرداخت تسهيلات چهار هزار ميليارد توماني به قطعه سازي تا پيش از آغاز سال جديد، خواستار پرداخت نقدينگي ارزي وعده داده شده و «شناور شدن» قيمت قطعات (مطابق تغييرات ارزي، قيمت مواد اوليه و ساير هزينه ها) شد.
به گزارش ايرنا، چهاردهم بهمن ماه پارسال «فرشاد مقيمي» معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصي کميته خودرو از تخصيص چهار هزار ميليارد تومان به ايران خودرو و سايپا خبر داد.
پس از آن عمليات اجرايي تخصيص اين مبلغ به قطعه سازان در شرکت هاي خودروساز آغاز و مقرر شد بانک ها مطابق فهرستي که خودروسازان در اختيارشان قرار دادند، مبالغ را به طور مستقيم به قطعه سازان پرداخت کنند.
در اين زمينه، قرار شد براي تزريق نقدينگي به خودروسازان با محور بانک مرکزي، 11 هزار ميليارد تومان در 2 بخش ريالي و ارزي پرداخت شود که شامل چهار هزار ميليارد تومان و 844 ميليون يورو بود که تاکنون چهار هزار ميليارد تومان نقدينگي ريالي پرداخت شده است.

** بخش خصوصي؛ سربازان گمنام جنگ اقتصادي 
دبير انجمن صنايع همگن نيرومحرکه و قطعه سازان کشور بخش خصوصي را «سربازان بدون نام و درجه» جنگ اقتصادي و تحريم ها توصيف کرد که در دور نخست تحريم ها در سال هاي 90 و 91 نيز اجازه ندادند چرخ صنعت خودروسازي کشور از حرکت بايستد. 
وي گفت: نبايد دستمزد قطعه سازان، رويارويي با مشکلات متعدد و ورشکستگي باشد.
محبي نژاد تصريح کرد: در حالي که قطعه سازان بايد تمرکز خود را بر توليد باکيفيت و شمارگان توليد بالا قرار دهند، شايسته نيست براي دريافت مطالبات و تامين نيازمندي هاي خود براي توليد، همچون توپ بين دستگاه هاي مختلف پاسکاري شوند.
به گزارش ايرنا، آمارها نشان مي دهد نزديک به يک هزار و 200 قطعه ساز در زنجيره تامين داخلي حضور دارند که توانمندسازي آنها و رفع موانع توليد مي تواند سبب تقويت گوشه اي از کالاهاي ايراني شود.
رهبر معظم انقلاب امسال را سال «رونق توليد» نامگذاري کردند.