تغييرات جديدِ عرضه‌ نفت در بورس در سال 98

تاریخ انتشار : 1398/01/25

نماينده شرکت ملي نفت ايران در بورس انرژي گفت: در قانون بودجه سال 98 تکليفي بر عهده وزارت نفت گذاشته شده که ماهانه حداقل 6 ميليون بشکه نفت خام سبک و سنگين و ميعانات گازي در رينگ صادراتي عرضه شود و اگر تقاضاي بيش از اين هم داشته باشيم عرضه را افزايش مي‌دهيم.

اميرحسين تبيانيان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا، در خصوص نقش تحريم نفتکش‌ها و بيمه آنها در فروش نرفتن نفت در بورس اظهار داشت: ما بطور کلي بابت تامين نفتکش براي حمل نفت خام و ساير فرآورده‌ها تحريم هستيم و خريداران ما  به هر طريقي بخواهند خريد انجام دهند از اين جهت محدوديت‌هاي جدي دارند که بايد با راهکارهايي که مرسوم نيست نسبت به حل مسئله اقدام کنند. بنابراين اين موضوع در داخل و خارج بورس تفاوتي ندارد يک محدوديت جاري است و اين محدوديت در مبادلات مالي هم وجود دارد و خريداران بورس با اشراف بر اين موضوع نسبت به خريد نفت اقدام مي‌کنند اگر بتوانند اين موضوع را حل کنند، خريد انجام مي‌شود و اگر نتوانند اين ريسک را بپذيرند، اقدام نمي‌کنند.

وي افزود: مهمترين مسئله اين است که در حال حاضر فروش نفت ايران دچار چالش جدي است و سايه محدوديت بر راهکارهاي متعددي که وزارت نفت استفاده مي‌کند، افتاده است و تفاوتي هم نمي‌کند، اگر اين محدوديت از بين برود در همه شيوه‌ها، فروش افزايش مي‌بايد و اگر  تداوم داشته باشد همه شيوه‌هاي فروش تحت‌الشعاع قرار مي‌گيرد. 

نماينده شرکت ملي نفت ايران در بورس انرژي خاطرنشان کرد: علاوه بر اين، بورس شيوه‌اي جديد است که عمده مشتريان و کساني که مي‌خواهند در اين عرصه فعاليت کنند با آن آشنايي ندارند و ريسک‌هاي جديدي براي خريدار ايجاد مي‌کند.

وي در ادامه با بيان اينکه به لحاظ حجمي حدود يک ميليون بشکه نفت فروخته شده است، گفت: تاکنون 8 مورد عرضه نفت خام و سه عرضه ميعانات گازي داشته‌ايم که در نفت خام 3 معامله صورت گرفته و در ميعانات هم معامله‌اي نداشته‌ايم.

تبيانيان درباره تغييرات عرضه نسبت به سال قبل بيان کرد: از سال جاري روزهاي سه شنبه روز عرضه در نظر گرفته شده است، در سال 97 بر اساس مجوز شوراي هماهنگي اقدام کرديم اما در سال 98 بر اساس الزام قانوني بودجه 98 عمل مي‌کنيم، سال 97 به لحاظ حجم معاملات محدوديت داشتيم، در سال 98 اين محدوديت را نداريم، سال 97 مجموعا مجوز 4 ميليون بشکه داده شده بود در سال 98 محدوديتي وجود ندارد، در سال 98 در قانون بودجه تکليفي بر عهده وزارت نفت گذاشته شده که ماهانه حداقل 6 ميليون بشکه نفت خام سبک و سنگين و ميعانات گازي در رينگ صادراتي عرضه شود و اگر تقاضاي بيش از اين هم داشته باشيم عرضه را افزايش مي‌دهيم و محدوديتي بابت افزايش حجم عرضه نداريم.